Na de vork nu het volgende, echt geweldig zo een tweedehands fiets.. Ik had mijn frame volledig gestript op het BB na, dat liep nog ok, totdat ik gisteren alles in elkaar wilde zetten en bij de cranks kwam en toen voelde dat de lagers van het BB toch echt niet meer deden wat ze moesten doen.. Niet meer rond en met een duidelijke tik dr in ..
Meteen heb ik maar bedacht om die dan ook maar meten te vervangen. Ik heb dit zelf nooit gedaan, maar ach hoe moeilijk kan het zijn.. dacht ik ... BB tool gehaald en na veel pijn en moeite het ding los gekregen..
Naar lbs gegaan om nieuw bb te halen was gene probleem, 105 ipv ultegra.. een verschil dat ik toch niet merk.
Ben ik vanochtend begonnen met monteren eerst rechts voor een deel dr in gaat allemaal prima, beetje vette handen van het montagevet, maar ach dat hoort er bij, wil ik de linker kant doen, en blijkt de "cup" van geen kant te passen.... ja je kan t er wel een beetje indraaien, maar de draad pakt niet, beetje meer duwen .. nee niks lukt..
Als ik nu de twee "cups" naast elkaar leg, dan blijkt de ene een andere maat te hebben dan de andere.. De nieuwe is hoger en heeft vermoedelijk ook een iets grotere diameter.. Ik heb alleen geen nauwkeurig genoeg apparaat om dat mee te meten... dus een groot verschil is het niet ..
Wat verder op valt is dat op de cup van de oude staat "BC 137 68 Shimano B1 Japan VIA" en op de nieuwe staat "36x24T 70 Shimano EK Japan VIA"
Door deze verschillen, heb ik sterk het vermoeden dat de vorige eigenaar eigenlijk een beetje heeft lopen prutsen met de BB en een mengsel van maten en standaarden heeft gebruikt.. Op de assen zelf staan verder wel dezelfde maten (70 36X24T). 'T zijn de losse cups die verschillen..
Iemand die dit kan bevestigen en mij een tip kan geven? Ik kan natuurlijk wel de oude cup gebruiken .. maar echt ideaal is het volgens mij natuurlijk niet ..
Wat verder opvalt, is dat de oude cup verder over de as heen schuift dan de nieuwe, zowel op de oude as als op de nieuwe. Gek genoeg lijkt de oude cup beter te passen op de oude en nieuwe as.. Of er moet sprake zijn van een behoorlijke klem passing.
Iemand die hier wat zinnigs over kan schrijven?
octalink bracket probleem..
-
hendrikjan
- Forum-lid
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
De oude cup is BSA en de nieuwe is ITA, al lijkt de rest van je verhaal het precies andersom te zijn. BSA draad heeft een diameter van ong 34,8 mm, terwijl ITA 33,8 mm is.
Wat voor een frame is het? Het gebruiken van de oude cup kan eigenlijk nooit kwaad, zelfs de plastic cups overleven meestal wel meerdere assen (mocht dit nodig zijn).
Wat voor een frame is het? Het gebruiken van de oude cup kan eigenlijk nooit kwaad, zelfs de plastic cups overleven meestal wel meerdere assen (mocht dit nodig zijn).
-
hendrikjan
- Forum-lid
Hey bedankt voor je reactie 
t is een biacnhi sl 3
t is een biacnhi sl 3
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Vreemd, de laatste jaren zijn al Bianchi's met BSA bracket. Heb je toevallig een schuifmaat bij de hand? Dan kan je heel makkelijk te breedte van het bracket (van 't frame dus) op meten. Is het 68 mm dan is het BSA, is het 70 mm dan is het ITA. Maar iets klopt er idd niet aan het draad volgens mij.
-
hendrikjan
- Forum-lid
Ik heb geen schuifmaat.. maar wel een aluminium liniaal.. en dan kom ik op 68.. verder als ik nog eens goed naar de draad kijk dan lijkt het alsof er een nieuwe ingetapt is aan de rechter kant..Links ziet er keurig uit, rechts begint netjes .. dan na een centimeter is de draad bijna verdwenen en dan weer een centimeter verder begint er weer een nieuwe draad, maar die ligt als het ware "hoger" (de buis diameter is kleiner)
Dit zou dan meteen een hoop verklaren .. De oude BSA draad is aan één kant kapot gegaan, en dr is een nieuwe grotere draad ingetapt (Ita).. en nu is er dus een mix.. t werkt.. maar de schoonheidsprijs heeft het iig niet...
Ik denk dat ik het maar in elkaar draai met een nieuw deel en een oud deel.. en "hope for the best" Als de draad helemaal verpest blijkt te zijn kan er dan nog een nieuwe ingetapt worden of een andere oplossing gevonden worden voor een BB of is het dan een enkeltje grofvuil met 't frame??
Dit zou dan meteen een hoop verklaren .. De oude BSA draad is aan één kant kapot gegaan, en dr is een nieuwe grotere draad ingetapt (Ita).. en nu is er dus een mix.. t werkt.. maar de schoonheidsprijs heeft het iig niet...
Ik denk dat ik het maar in elkaar draai met een nieuw deel en een oud deel.. en "hope for the best" Als de draad helemaal verpest blijkt te zijn kan er dan nog een nieuwe ingetapt worden of een andere oplossing gevonden worden voor een BB of is het dan een enkeltje grofvuil met 't frame??
-
hendrikjan
- Forum-lid
zo heb ik het nu ook gemonteerd en t zit vast en t loopt