Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Na eerste ritje: achterwiel los en lakschade

jokep
Forum-lid

jokep 15 feb 2009 12:58

Goeiedag allemaal, mijn eerste berichtje hier :-).
Vandaag deed ik mijn eerste ritje op een nieuwe Colnago (alu).
Opeens blokkeerde mijn achterwiel, draaide niet meer en kon niet meer trappen. Gelukkig kon ik mijn voet nog aan de grond zetten. Het achterwiel bleek eruit gegaan te zijn én er lagen lakschilfers op het asfalt :-(.

Dus, mijn twee vragen:
- denken jullie dat het wiel gewoon te los zat (zou ik raar vinden want ik heb die fiets zo van de FM meegekregen en dan verwacht ik toch dat alles vast genoeg zit) of kan er een ander probleem zijn? Ik heb die fiets al een tijdje op een tackx staan, zonder die tackx-as (hoe zeg je dat?) te gebruiken, kan dat het probleem geweest zijn?

- na inspectie thuis zag ik aan de plaats waar het achterwiel in de kader zit een krasje waar het aluminium zichtbaar is, verder hier en daar nog plakjes waar lak afgebladerd is maar de aluminium nog niet zichtbaar is. Als ik over de getroffen plaatsen wrijf met mijn hand bladeren er nog schilfers af. Nu heb ik natuurlijk schrik dat die fiets eindeloos gaat blijven verder afbladeren. Kan ik hier zelf iets aan doen of best mee naar de FM gaan?

Groetjes, Joke

noppie
Forum-lid

noppie 15 feb 2009 13:04

Terug naar de fietsenmaker, dat afbladeren kan niet goed zijn. Dat los zitten van het wiel kan ik niet beoordelen.
kiekeboe

seger
Forum-lid

seger 15 feb 2009 13:04

Ik denk dat je achterwiel gewoon niet goed vastgezeten heeft. Een truc waardoor je wiel sowieso altijd goed genoeg vastzit is door de snelspanner zo strak aan te draaien dat het aangrijppunt zit als je de hendel half/horizontaal hebt. Dat de lak een beetje afbladdert bij de dropouts in je frame is eigenlijk onvermijdelijk. Maar aangezien het een nieuwe fiets is, en je er niet gerust op bent, zou ik gewoon even teruggaan naar je fietsenmaker.
Het is trouwens wel aan te raden om de Tacx snelspanner te gebruiken als je je fiets in de tacx zet. Deze is heel wat steviger en er komen toch heel wat krachten op te staan als je erop zit.
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 15 feb 2009 13:59

als je de fiets in je tacx heb gehad (met of zonder tacx snelspanner) heb je sowiezo zelf de snelspanner op en dicht gedaan. Gok dat je per ongeluk vergeten bent een en ander dicht te doen / goed aan te spannen (kan je fietsenmaker weinig aan doen).
Bij een colnago blijft het wiel overigens ook zonder spanner wel zitten (totdat het wiel los komt van de weg (dan dus niet meer.....)

Gewoon terug naar de fietsenmaker en vragen of hij de lak voor je wil bijtippen.

marcx
Forum-lid

marcx 15 feb 2009 15:08

Waarom moet je aan je snelspanner komen om je fiets op of van de tacx te halen???
TS zegt dat hij de tacxsnelspanner niet heeft gebruikt, dus klemt hij toch gewoon zijn fiets zonder aan deze spanners te komen?
IK zou idd ook de tacxsnelspanner aanraden en deze kan ook gewoon gebruikt worden om buiten te fietsen.

lior63
Forum-lid

lior63 15 feb 2009 22:28

Als je wiel niet strak vast zat, kan dat losschieten, maar dat wil nog niet zeggen dat de lak er af bladdert, dus hup....terug naar de FM, typisch een geval van garantie.

jsparie
Forum-lid

jsparie 15 feb 2009 23:21

lior63 schreef:Als je wiel niet strak vast zat, kan dat losschieten, maar dat wil nog niet zeggen dat de lak er af bladdert, dus hup....terug naar de FM, typisch een geval van garantie.

Weet niet zeker of we het nu hebben over de plaats waar de snelspanners zitten, maar als dat zo is dan lijkt met dat toch geen geval van garantie. Denk niet dat je een fiets zal vinden met een lak die zo hard is dat het langdurig de klemkracht van een snelspanner kan weerstaan.

morel
Forum-lid

morel 16 feb 2009 00:07

Jokep schreef:
- na inspectie thuis zag ik aan de plaats waar het achterwiel in de kader zit een krasje waar het aluminium zichtbaar is, verder hier en daar nog plakjes waar lak afgebladerd is maar de aluminium nog niet zichtbaar is. Als ik over de getroffen plaatsen wrijf met mijn hand bladeren er nog schilfers af. Nu heb ik natuurlijk schrik dat die fiets eindeloos gaat blijven verder afbladeren. Kan ik hier zelf iets aan doen of best mee naar de FM gaan?
Hoi,

Waar is nu precies de lak eraf ?

Waar de snelspanner het frame vast klemt (bij de uitval padden), of waar je velg/band het frame heeft geraakt bij het vastlopen ?

Als het het bij de uitvalpadden beschadigd is dan heb je vermoedelijk bij b.v. het afstappen van de Tacx je wiel al wat los gewrongen en bij je eerste rit op de weg het wiel scheef getrokken bij aanzetten.
Kan je FM natuurlijk ook niets aan doen.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je fiets niet op een Tacx heeft gestaan en je het wiel bij de eerste rit al scheef trekt.

Maar je LBS zal beslist wel bereid zijn om je frame wat bij te lakken lijkt mij, dus gerust het verhaal even vertellen en voortaan het wiel wat strakker aanspannen ;)

Grtz,
Morel.

sagax047
Forum-lid

sagax047 16 feb 2009 00:36

aan je lak zal het niet liggen. Mijn wiel kwam ook los en waar de band de lak raakte was de lak volledig weg en kon je het titanium frame zien.

ik moet die schade trouwens nog eens bij lakken. kan dat met acrylverf? of wat moet je precies kopen?

jokep
Forum-lid

jokep 16 feb 2009 20:40

Hallo iedereen,

Het afbladeren is niet aan de snelspanner, wel op de plaatsen waar het frame geraakt werd door het wiel.
Hier twee foto's zodat jullie een beter idee hebben van wat er gebeurd is:

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Morgen ga ik ermee langs de FM en dan hoop ik dat het met bijlakken in orde is zodat ik volgend weekend een tweede pechloze rit kan inzetten.

frenkie
Forum-lid

frenkie 16 feb 2009 21:08

Mocht je bij je FM geen gehoor vinden dan vast een adresje om het zelf te laten doen waar diverse forumleden goede ervaringen hebben:

http://www.specialpaintwork.nl/index.asp
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

morel
Forum-lid

morel 17 feb 2009 00:47

Jokep schreef:Hallo iedereen,

Het afbladeren is niet aan de snelspanner, wel op de plaatsen waar het frame geraakt werd door het wiel.
Hier twee foto's zodat jullie een beter idee hebben van wat er gebeurd is:

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Morgen ga ik ermee langs de FM en dan hoop ik dat het met bijlakken in orde is zodat ik volgend weekend een tweede pechloze rit kan inzetten.

Hoi,

Ik zie dat je je wiel met aanzetten of optrekken uit zijn uitval padden getrokken hebt en dat zodoende je cassette je frame rechts beschadigd heeft en links de as de onderkant van je frame te pakken heft gehad.
Goh dan moet je wiel toch wel helemaal los gestaan hebben of heb jij en enorme kracht ;)
Het valt zo te zien nogal mee en vermoedelijk kan je LBS het gemakkelijk wat bijwerken zodanig dat je met een gerust gevoel de volgende trainingsrit kan aanvatten.
Veel succes,
Morel.

Plaats reactie