Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste racefiets

michiel145
Forum-lid

michiel145 16 mar 2011 10:14

Beste dames en heren,

Zoals de titel aangeeft ben ik zoekende naar m'n eerste racefiets om lekker recreatief op te fietsen. Ik ben al een tijdje om me heen aan het kijken, en zit nu tussen de volgende twee fietsen te twijfelen.

Na wat zoeken op het forum heb ik wel gelezen dat de garantieafhandeling van Moser \ Fietsgigant vaak niet goed verloopt, dus dat is iets om rekeing mee te houden.

Maar nu de vraag aan jullie experts, welke fiets zouden jullie kopen? :)

Moser Speed Special Deal Tiagra Triple

Orbea Aqua Tiagra

Bedankt alvast!

-eric-
Forum-lid

-eric- 16 mar 2011 11:14

Eerlijk gezegd geen van beide....

Als je voor het eerst op een racefiets gaat rijden is het handig om de fiets je door een ervaren FM 'aan te laten meten'. Anders is het risico groot dat je de helft van het seizoen aan het zoeken bent naar de juiste zitpositie.
Als je een FM opzoekt die ook een redelijk aanbod van gebruikte fietsen heeft dan kom je met jouw budget ook uit en zou het plezier wel eens groter kunnen zijn.

Wil je wel je fiets bij een 'dozenschuiver' kopen dan zou ik € 100 doorsparen en deze Intersens full 105 en carbon voorvork kopen. De 105-groep is een 10-speed waardoor makkelijker te upgrden is en de werking is ook net wat soepeler dan de Tiagra groep...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

bv
Forum-lid

bv 16 mar 2011 12:44

deze canyon is mss ook nog iets is met sram apex

http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/bike.html?b=2103

ik zou ook zeker voor minimum een 105 , veloce, apex groep gaan
Dit beetje geld extra is zeker de moeite

feskens
Forum-lid

feskens 16 mar 2011 12:45

Helemaal met Eric eens, ikzelf ben 2 jaar geleden begonnen met een 2e handje van 600euro (ridley compact met campagnolo veloce). De fiets is me daar helemaal aangemeten en op dit moment rijd ik er nog steeds met plezier op!

Ik heb dan wel net een nieuwe jan janssen eclypse besteld omdat ik nu zeker weet dat ik het fietsen veelvuldig doe en het ook echt leuk vind. Als je net begint zou ik aanraden om hetzelfde te doen als ik, ga naar een FM die gericht is op racefietsen en bekijk de mogelijkheden.

Wellicht is een 2e handsje ook een optie? Het voordeel daarvan is dat je fiets niet binnen een jaar qua waarde veel is gedaald. Mijn fiets ruil ik nu in voor 500 euro en dus heeft de fiets me in 3 jaar tijd 100euro gekost.

Ga ook als je echt een nieuwe wilt eerst langs de FM. Je hebt dan gelijk een goed advies en een plek om je fiets te laten onderhouden. Mijn ervaring is dat een FM niet graag een "goedekope internet fiets" langs ziet komen maar dat kan persoonlijk zijn....

Succes in ieder geval met de zoektocht!

michiel145
Forum-lid

michiel145 17 mar 2011 10:31

Bedankt voor de reacties!

Maar ik heb nog even zitten kijken, en het valt me op de een occasion bij een FM bijna even duur is als een nieuwe van een 'dozenschuiver'. Buiten dat is het aanbod in occasions aardig beperkt. Althans, bij de FM's in omgeving Amersfoort..

Verder zag ik onderstaande topic, en hierin wordt eigenlijk het punt besproken waar ik ook mee zit, namelijk, is een 105 set nou echt nodig voor een beginner?
Ik denk (hoop eigenlijk ;)) namelijk dat voor recreatief gebruik elke Shimano set zal voldoen, helemaal als je je bedenkt dat mijn huidige fiets een oude verroeste Batavus vrouwenfiets is. :|

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=49738

joers
Forum-lid

joers 17 mar 2011 10:36

Michiel145 schreef:Bedankt voor de reacties!

Verder zag ik onderstaande topic, en hierin wordt eigenlijk het punt besproken waar ik ook mee zit, namelijk, is een 105 set nou echt nodig voor een beginner?
Ik denk (hoop eigenlijk ;)) namelijk dat voor recreatief gebruik elke Shimano set zal voldoen, helemaal als je je bedenkt dat mijn huidige fiets een oude verroeste Batavus vrouwenfiets is. :|

http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=49738

Ik heb hier ook heel lang over zitten dubben...en heb me door diverse FM's laten adviseren. Zij hebben me weten te overtuigen dat inderdaad de Sora meer dan goed genoeg is voor en absolute beginner.
natuurlijk is 105 en Ultegra, Dura-Ace (veel) beter...absoluut. maar is het voor een beginner nodig om dat meteen te ervaren? Ik heb van 4 FM's de overtuiging gekregen dat dat vanzelf wel komt...als het fietsen inderdad een hobby blijft.
Ik heb daariom en nieuwe Giant (2010-model) gekocht, met Sora afmontage (voor nog geen 500 euro!!) Gloedjenieuw, met gratis accessoires etc.
Kan ik me geen bult aan vallen. En bevalt het fietsen me? Dan stap ik gaandeweg el over op betere afmontage of een betere fiets.
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

michiel145
Forum-lid

michiel145 17 mar 2011 10:48

Hey Joers, thanks voor je snelle reactie! :)

Ik heb nog even verder gekeken, en de Moser (m'n eerste keuze) is niet met 105 verkrijgbaar, maar wel met Campagnolo Veloce. Minpunt is dat wel gelijk een meerprijs van €150,- is....

Ik ga er nog eens goed over nadenken of het wel echt 'nodig' is allemaal, thanks!

http://www.fietsgigant.com/moser-speed-veloce-mix.html

http://www.fietsgigant.com/moser-speed- ... riple.html

feskens
Forum-lid

feskens 17 mar 2011 11:12

op mijn huidige fiets zit ook veloce, het is "vergelijkbaar" met 105. Werkt prima en is voor mij als beginner (inmiddels 2 jaar aan het fietsen en zon 8500km gereden) goed genoeg.

Het blijft inderdaad een afweging qua afmontage maar een meerprijs van 150euro vind ik dan nog wel meevallen voor een stapje hoger qua groep (veloce Sora)

de mijne mag je ook hebben voor 700euro hoor ;) fietsenmaker geeft er niet meer voor dus....ridley compact tripple veloce geel zwart....:) maaruh dat is offtopic natuurlijk

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 17 mar 2011 12:54

Michiel; Een meerprijs van 150 euro voor een betere groep is als je het kan missen echt wel de moeite. Heb nu 3,5 jaar een fiets met Shimi 105. Door aanschaf andere fiets, is dit mijn winterfiets geworden. Had de fiets ook kunnen verkopen aan een goede prijs. Mijn punt is; 1- Je rijdt een betere fiets. 2- Het extra betaalde geld betaald zich later weer uit. Door eigen gebruik of door verkoop, want je krijgt natuurlijk meer weer voor een beter afgemonteerde fiets. Verder zou ik mijn eerste fiets idd bij en fietsenmaker kopen, vaak geeft ie nog wel een mooie korting. Mijn 105 afgemonteerde fiets kostte 850 (1000 en 15% korting)..

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 17 mar 2011 13:10

DickyGiovanni schreef:Michiel; Een meerprijs van 150 euro voor een betere groep is als je het kan missen echt wel de moeite. Heb nu 3,5 jaar een fiets met Shimi 105. Door aanschaf andere fiets, is dit mijn winterfiets geworden. Had de fiets ook kunnen verkopen aan een goede prijs. Mijn punt is; 1- Je rijdt een betere fiets. 2- Het extra betaalde geld betaald zich later weer uit. Door eigen gebruik of door verkoop, want je krijgt natuurlijk meer weer voor een beter afgemonteerde fiets. Verder zou ik mijn eerste fiets idd bij en fietsenmaker kopen, vaak geeft ie nog wel een mooie korting. Mijn 105 afgemonteerde fiets kostte 850 (1000 en 15% korting)..

iedereen heeft weer een andere portemonnee, soms is het budget gewoon het budget en kan men daar niet overheen.

vergeet ook niet dat in de regel de duurdere (betere?) groepen ook duurder zijn in geval van vervanging ( cassette, ketting etc etc)
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

-eric-
Forum-lid

-eric- 17 mar 2011 13:18

Michiel145 schreef:Bedankt voor de reacties!

Maar ik heb nog even zitten kijken, en het valt me op de een occasion bij een FM bijna even duur is als een nieuwe van een 'dozenschuiver'. Buiten dat is het aanbod in occasions aardig beperkt. Althans, bij de FM's in omgeving Amersfoort..

Wat betreft de prijs, dat klopt. Het is ook een afweging. Mijn eerste fiets had ik op marktplaats gekocht, te groot. Het bleek dat mijn benen relatief langer zijn dan mijn bovenlijf / armen. Daardoor moet ik meer letten op de bovenbuislengte omdat die voor mij beperkend is.

Daar werd ik door de FM op gewezen nadat hij mij van boven tot onder opgemeten had. Ik heb bij hem ook een fiets gekocht die ik op internet misschien 10% goedkoper had kunnen krijgen. Maar nu heb ik een fiets perfect afgesteld op mijn maat en voorkeur (meer toergericht ipv race), de bandjes die ik wil, een cassette naar voorkeur, computertje en bidonhoudertjes gemonteerd. Gewoon af.

Zelf ben ik redelijk handig, dus ik kom er niet vaak voor onderhoud ofzo, maar ben je dat niet dan zou ik ook bij een FM kopen. Heb je een rateltje in de ketting dan kun je tenminste gewoon even langsfietsen en wordt dat even opgelost. Jij tevreden, hij tevreden....

Succes met je afwegingen.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

dickygiovanni
Forum-lid

dickygiovanni 17 mar 2011 13:21

@Supergrover; Als je het kunt missen .Bovendien vindt ik het mooie van een groep als 105, dat je ietsie meer betaald (idd ook bij vervangen onderdelen), maar je relatief redelijk veel meer kwaliteit krijgt. Bij de echt dure groepn schrik je je een hoedje als je ketting/cassette wilt vervangen. Maar bij 105 is dat toch maar een fractie duurder als bij Tiagra.. Verder heb je gelijk hoor, alles hangt natuurlijk van het budget af, en ook met Tiagra kun je prima fietsen. De maat van de fiets blijft het belangrijkst..

Plaats reactie