Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Zero of WH7850

sk
Forum-lid

sk 25 feb 2009 17:10

Hallo allemaal,

ik zit te dubben over een nieuwe wielset (600-650 euro) en twijfel nu tussen de fulcrum racing zero en shimano dura ace 7850 carbon. Het prijsverschil is nihil en ik vraag me af wat de beste keus is. Ik ben een redelijk fanatieke fietser (recreatief) en fiets in Nederland en 1x per jaar in Frankrijk (bergen en Marmotte). Ik zoek een wielset die ik het hele jaar kan inzetten.

graag jullie ervaringen en/ of meningen over deze wielen.
Heb ze tot dusver nog het goedkoopst bij H*** in bergen op Zoom gevonden (fulcrum 615 euro en WH 655) maar als jullie ze goed koper weten hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Ze komen in een zwarte Cannondale six13... dus kleuren lijken me geen probleem..;-)

Alvast bedankt!

Groet,

Simon

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 25 feb 2009 17:21

De WH 7850 cl 24 wielset (DURA ACE) is bij Math Salden verkrijgbaar voor 599 Euro. Let er bij aankoop wel op dat je geen genoegen neemt met spaakpluggen ipv velglint. Shimano heeft alle dealers inmiddels een mail rondgestuurd waarin wordt aangegeven dat de spaakpluggen een grotere kans op lekrijden veroorzaken. Alle dealers moeten in plaat daarvan High pressure velglint monteren.
De bovenstaande wielen rijden prima. Ze zijn erg licht, zo'n kleine 1400 gram, of moet ik een kleine 1399 gram zeggen. Vooral de velgen zijn erg licht. Echte klimwielen dus. Ze worden echter ook regelmatig waargenomen (met eigen ogen) tijdens cyclocrosswedstrijden. Stevig zullen ze dus ook wel zijn.
Over de Fulcrums kan ik niets zinvols zeggen.

gamiel
Forum-lid

gamiel 25 feb 2009 17:37

WH7850 voor EUR 550 bij ..... Vos, met velglint. Ze zitten in een zwarte Principia.
Voorlopig houden ze zich prima (88 kg).

Ik kom van een Ultegra - DTSwiss RR1.2 32 spaaks setje, scheelt wel wat gewicht .....
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

evilhomer
Forum-lid

evilhomer 25 feb 2009 18:01

... zo ook bij Futurumshop. En als de keuze daartussen is zou ik het wel weten.
t.a.f.k.a.e.h.

arnos
Forum-lid

arnos 25 feb 2009 18:16

Ik heb ook de WH7850 (bij Salden gekocht) en ze bevallen me prima qua comfort. Aanzienlijk lichter en comfortabeler dan mijn oude easton circuits. Net na montage liepen ze niet zo soepel door, maar na een rit was dat over. Het vet moest een beetje verdelen.

sagax047
Forum-lid

sagax047 25 feb 2009 20:12

ik heb de 7850 C24 CL's nu een goede maand, en ik ben uitermate tevreden. gewicht 1390 gram, stijf, bollen super, aerodynamische spaken. Fameus verschil bij beklimmingen wegens de lichte velgen, en op het vlak vanwege de dura ace naven (ik kwam van Easton Circuits)

Ik heb ook getwijfeld tussen fulcrum zero en de shimano's, maar heb uiteindelijk voor de nieuwste technologie gekozen (carbon/aluminium laminaat velg, titanium body, enz..)

gamiel
Forum-lid

gamiel 25 feb 2009 23:08

evilhomer schreef:... zo ook bij Futurumshop. En als de keuze daartussen is zou ik het wel weten.

Als ze eens weten te leveren ..... ze wachten sinds oktober/november al op nieuwe voorraad?!?!?
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

piepie
Forum-lid

piepie 27 feb 2009 22:38

Hallo,

Zelf rij ik alweer 6 duizend kilometer met de fulcrum zero's red en heb er helemaal nog geen problemenen mee gehad.
Daarnaast vind ik ze ook een super mooie uitstraling hebben maar dit moet natuurlijk ook combineren met je fiets,ze zijn er natuurlijk ook in het zwart.
Overigens heb ik alles van campa op mijn fiets dus zal ik zowiezo niet zo snel iets van shimano monteren maar dat is voor een ieder persoonlijk.
suc6 met je keuze
pvr

sk
Forum-lid

sk 01 mar 2009 12:41

Bedankt voor de reacties zover!

Ik twijfel nog steeds.. Als ik het goed heb is de velg van de Zero iets hoger zou dit nog van invloed zijn op de eigenschappen van het wiel tov. de dura ace??

Gewicht is nagenoeg gelijk van de sets dus tja.....

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 01 mar 2009 16:57

Ik heb zo'n 20000km met de zero's gereden. Het enige probleem vind ik dat de nippels van erg zacht alu zijn. 1 * wat ruw naspannen en je kunt met de waterpomptang aan de gang en een nieuwe nippel plaatsen (die idioot duur zijn en 'n levertijd van wéééken hebben).

Overigens dat naspannen was niet vanwege een slag maar door spaak getingel.

Toch overweeg ik nu als vervanging ook die shimano's. Weer wat lichter en m'n beurs blijft er 150€ zwaarder mee :)
Mijn trainingen op bikeplanner.com

macman
Forum-lid

macman 25 apr 2010 20:25

iemand deze al kunnen vergelijken?
( fulcrum zero 2010 vs shimano 7850 -c24)

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 27 apr 2010 11:13

Ik heb er inmiddels 3000 km opzitten met de shimano's na 30.000km met de zero"s. De shi's waren 499 bij bikecompnents, inmiddels weer wat meer.

Kwa rijden zit het allebei snor. In de 1é rit kwam ik elke bocht verkeerd uit. Ze sturen minder zwaar in dan de oude zero's. Wellicht dat die laatste dus meer aero zijn.

Toch twijfel ik of ik ze ook zal kopen voor mijn vrouw. Zij is een 'rem-beest'. Aangezien we in de alpen wonen wordt er nogal wat geremd. Nu heb ik gelezen dat met name de remflanken van de shimano's zéér dun zijn. Ik ben dus bang dat ze die wielen op basis van de remflanken zéér snel versleten heeft. De zero's hebben veel meer materiaal.

Dus prima wielen maar ik ben bang dat ze het minder lang houden dan de zero's. Dat is misschien iets om mee te nemen in je overwegingen. De zero's kosten wel bijna 35% meer dus als ik het 20.000km met de shimano's uithoudt, is prijstechnisch het verschil 0. Maar ik ben geen rem-beest :).

Een ander kleinigheidje: het freewheel van de zero's loopt aanmerkelijk lichter dan van de shi's. Fiets optillen en wiel een ruk geven, dan draait de zero aanmerkelijk langer door. Maar dat is slechts het freewheel en niemand gaat freewheelend de berg OP dus ook niet echt een issue.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Plaats reactie