Waarom zit de ketting rechts???
Wellicht een rare vraag, maar ik zat het me onlangs af te vragen.
Waarom zit de ketting, derailleurs en tandwielen aan de rechterkant van de fiets?
Waarom niet links; technisch gezien zie ik geen beperkingen? Het is natuurlijk voor fabrikanten en fietsenmaker makkelijker enzo. Alle fietsen die ik ken, zowel jong als oud zien er wat dit betreft ongeveer het zelfde uit. Maar waarom is dit ooit zo gegroeid?
Waarom zit de ketting, derailleurs en tandwielen aan de rechterkant van de fiets?
Waarom niet links; technisch gezien zie ik geen beperkingen? Het is natuurlijk voor fabrikanten en fietsenmaker makkelijker enzo. Alle fietsen die ik ken, zowel jong als oud zien er wat dit betreft ongeveer het zelfde uit. Maar waarom is dit ooit zo gegroeid?
Live fast; die young. mijn blog
nou, ik weet twee redenen.
het heeft in ieder geval te maken met dat de mensen heel vroeger links op hun paard stapten vanaf een verhoging of zoiets.
en ja, in engeland stapten ze aan de andere kant op
ik weet niet of engelsen ook rechts van hun fiets stappen.
(beetje vaag verhaal, maar zoiets heb ik ooit vernomen).
2: de meeste mensen zijn rechtshandig, en daardoor aan de rechste kant sterker,
dus zou je iets meer rendement hiervan hebben.
het heeft in ieder geval te maken met dat de mensen heel vroeger links op hun paard stapten vanaf een verhoging of zoiets.
en ja, in engeland stapten ze aan de andere kant op
ik weet niet of engelsen ook rechts van hun fiets stappen.
(beetje vaag verhaal, maar zoiets heb ik ooit vernomen).
2: de meeste mensen zijn rechtshandig, en daardoor aan de rechste kant sterker,
dus zou je iets meer rendement hiervan hebben.
.................
Davidtwc schreef:Heeft volgens mij te maken met de kracht van je binnen, die meestal rechts zit.
Hierdoor is er volgens mij een beter krachtverdeling
Ja, de kracht van m'n rechtszittende binnen, daar heb ik altijd al alles over willen weten................