39-27 klein genoeg voor Alpen
Hallo,
Ik ga in de zomer naar de Mont Ventoux en omstreken en heb momenteel een dubbel liggen met 52-39 voor en 13-27 achter. Ik vraag me af of ik niet te groot ga moeten trappen op de steile stukken. Ik weeg 66 kilo en ben dus wel eerder een klimmerstype.
grts
Ik ga in de zomer naar de Mont Ventoux en omstreken en heb momenteel een dubbel liggen met 52-39 voor en 13-27 achter. Ik vraag me af of ik niet te groot ga moeten trappen op de steile stukken. Ik weeg 66 kilo en ben dus wel eerder een klimmerstype.
grts
Prorace racing team
uitgaande van 39*27 en totaal gewicht van fietser + fiets van 75 kg
Bij een snelheid van 12 kmh heb je een cadans 66 omwentelingen per minuut. Veel langzamer dan dit wil je niet rond trappen. Je moet dus minimaal 12 kmh blijven rijden.
Bij genoemd gewicht en snelheid moet je op een 9% helling 236 watt kunnen leveren.
De vraag is: "kun je dit aan?" Als je twijfelt, kun je beter voor een ander verzet kiezen
Bij een snelheid van 12 kmh heb je een cadans 66 omwentelingen per minuut. Veel langzamer dan dit wil je niet rond trappen. Je moet dus minimaal 12 kmh blijven rijden.
Bij genoemd gewicht en snelheid moet je op een 9% helling 236 watt kunnen leveren.
De vraag is: "kun je dit aan?" Als je twijfelt, kun je beter voor een ander verzet kiezen
Live fast; die young. mijn blog
Met 66 omwentelingen per minuut een lange alpenklim doen? Hmm, m'n knieeen beginnen al zeer te doen als ik er aan denk
.
Als je een stoemper pur sang bent is het misschien wel wat, maar ik zou het de gemiddelde fietser toch niet aanraden..
Als we de berekening van rob74 (interesting trouwens) over doen met 80rpm, wat naar mijn mening meer ideaal/het minimum is, kom je uit op 286 watt.

Als je een stoemper pur sang bent is het misschien wel wat, maar ik zou het de gemiddelde fietser toch niet aanraden..
Als we de berekening van rob74 (interesting trouwens) over doen met 80rpm, wat naar mijn mening meer ideaal/het minimum is, kom je uit op 286 watt.
Op deze site "De Kale Berg" staat er veel geschreven over de Mont Ventoux. Ben er zelf ook (weer) dit jaar, de Tour komt er ook op bezoek om de MV te beklimmen.
Fiets... ook eens 11 speed!
[quote="Foosho"] Met 66 omwentelingen per minuut een lange alpenklim doen? Hmm, m'n knieeen beginnen nu al zeer te doen. [/quote]
Zwakke knietjes dan!

De ventoux is voor tweederde van de klim niet heel steil, het zal vooral gaan om de 7 a 8 km in 'het bos' dus (iets van 10-11% gemiddeld). Als je een beetje conditie hebt kom je daar met jouw verzet echt wel doorheen, al zou een compact ongetwijfeld idealer zijn. Je moet zelf maar uitmaken of je het de investering waard vindt of niet.
Zwakke knietjes dan!

De ventoux is voor tweederde van de klim niet heel steil, het zal vooral gaan om de 7 a 8 km in 'het bos' dus (iets van 10-11% gemiddeld). Als je een beetje conditie hebt kom je daar met jouw verzet echt wel doorheen, al zou een compact ongetwijfeld idealer zijn. Je moet zelf maar uitmaken of je het de investering waard vindt of niet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
[quote="53x11"]Zwakke knietjes dan!
[/quote]
Ik overleef het natuurlijk wel, maar ik vind dat niet prettig nee
, maar ik ben erg fan van op soeplesse rijden, dat ligt me dan ook goed 
Ik weet ook zeker dat als ze op de Belg iemand uit een pro-tour ploeg met zo'n rpm omhoog zien gaan er opmerkingen in de trant van
"Iemand zou hem toch es moeten zeggen dat ie kan afschakelen anders is ie over 2 jaar geblesseerd"
komen

Ik overleef het natuurlijk wel, maar ik vind dat niet prettig nee


Ik weet ook zeker dat als ze op de Belg iemand uit een pro-tour ploeg met zo'n rpm omhoog zien gaan er opmerkingen in de trant van
"Iemand zou hem toch es moeten zeggen dat ie kan afschakelen anders is ie over 2 jaar geblesseerd"
komen

-
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06
Ik was als relatief onervaren klimmer echt blij met 34*25 op de MV - vooral de laatste 6km. Maar goed, dit is heel persoonlijk. Als het je eerste keer is, zou ik toch echt een compact (50-34/36) overwegen. Niets frustrerender dan geparkeerd staan omdat je niet lichter kan.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)
-
- Forum-lid
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50
Voor de omstreken ginds heb je niet kleiner nodig. Voor de klimmen vanuit Malaucene of sault volgens mij ook niet. Voor het bos eventueel wel: ik draai daar 30x27, aan ong 9-10 per uur. Mijn eerste twee beklimmingen deed ik met 39x28, dat ging ook, maar het was wel stoempen. Maar goed, ik sleur 15 kg meer mee naar boven.
Maar om nu je fiets te gaan ombouwen voor enkel die 1O km... Als je van plan bent om veel hooggebergte te doen de komende jaren, is het die investering waard (kun je je mengen in de discussie compact/triple). Anders zou ik een 28 laten steken (afhankelijk van je derailleur kan evt 29 of 30 ook), kost heel weinig.
Maar om nu je fiets te gaan ombouwen voor enkel die 1O km... Als je van plan bent om veel hooggebergte te doen de komende jaren, is het die investering waard (kun je je mengen in de discussie compact/triple). Anders zou ik een 28 laten steken (afhankelijk van je derailleur kan evt 29 of 30 ook), kost heel weinig.
Ik ben de vorige jaren naar de Vogezen gaan klimmen met klim tot 16km van zo'n 7% gemiddeld. Dat was dan nog met 39 voor en 25 achter. Nu ben ik van plan om elke zomer eens een week naar het hooggebergte te gaan. Dus voor die 1 week vind ik het ook gek om een speciaal klimmersverzet te monteren.
Toch neig ik nu naar een compact omdat ik merk dat ik die 52 nauwelijks gebruik. Ik rij nu als toerist meestal zo'n gemiddelde van 30km/h en kan dit ook op mijn 39 ronddraaien omdat ik graag fiets met een hoge trapfrequentie.
Zo dacht ik om nu een 48-34 te nemen zodat ik 48 op het vlakke kan rijden en in het hooggebergte toch soepel kan trappen met de 34. Ter herinnering: ik heb 13-27 achteraan.
Is 48-34 vooraan goed idee?
Voor diegene die mij een triple zouden aanraden: dat vind ik niet mooi.
Toch neig ik nu naar een compact omdat ik merk dat ik die 52 nauwelijks gebruik. Ik rij nu als toerist meestal zo'n gemiddelde van 30km/h en kan dit ook op mijn 39 ronddraaien omdat ik graag fiets met een hoge trapfrequentie.
Zo dacht ik om nu een 48-34 te nemen zodat ik 48 op het vlakke kan rijden en in het hooggebergte toch soepel kan trappen met de 34. Ter herinnering: ik heb 13-27 achteraan.
Is 48-34 vooraan goed idee?
Voor diegene die mij een triple zouden aanraden: dat vind ik niet mooi.
Prorace racing team
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
66 omwentelingen per minuut met klimmen gaat prima als je gewoon bezig bent om boven te komen. Als je zo snel mogelijk boven wilt komen, dan is het zonder twijfel te weinig. Maar of een paar minuutjes langer reden is om je fiets compleet om te bouwen 
Ik heb een maand geleden 3 km geklommen met een gemiddelde trapfrequentie van 50, dan is pas stoempen (was ook gewoon veel te steil). Zeker omdat ik 1400 hoogtemeters per uur maakte. Met een heel laag beentempo rijden als je rustig rijdt is niet zwaar of vervelend, maar als je (bijna) volle bak moet rijden om boven te komen en je maakt dan geen omwentelingen is 't pas stoempen.
@Hans darmstrong, vanaf Malauscene is de klim net zo steil. Alleen het voordeel is dat 1e steile stuk helemaal onderin zit en daarna het bijna vlak is voordat het lange steile stuk wat recht door loopt volgt.

Ik heb een maand geleden 3 km geklommen met een gemiddelde trapfrequentie van 50, dan is pas stoempen (was ook gewoon veel te steil). Zeker omdat ik 1400 hoogtemeters per uur maakte. Met een heel laag beentempo rijden als je rustig rijdt is niet zwaar of vervelend, maar als je (bijna) volle bak moet rijden om boven te komen en je maakt dan geen omwentelingen is 't pas stoempen.
@Hans darmstrong, vanaf Malauscene is de klim net zo steil. Alleen het voordeel is dat 1e steile stuk helemaal onderin zit en daarna het bijna vlak is voordat het lange steile stuk wat recht door loopt volgt.