Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

hartslag en overtraining

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 19 mar 2009 22:55

hallo,

Ik ben 17 jaar, fiets 3 keer per week + elke dag naar school, en train elke dag voor triathlon.
Ik merk niet echt iets spectaculairs: het lopen gaat niet zo goed, zwemtijden vallen redelijk tegen en mijn gemiddeldes bij het fietsen liggen vrij hoog.

Ik train normaal niet met hartslagmeter, maar zo af en toe wel eens op de rollen.
Ik wou interval trainen, maar ik vond mijn hartslag toch wel te laag om door te trainen: ik geraakte amper/niet aan 160. Mijn rusthartslag bedraagt ook al tegen de 60( is nooit echt laag geweest, soms wel eens 45 na een rustdag ofzo)

ik vraag mij af of dit dus normale waarden zijn: ik weet wel dat ik bij het lopen gemakkelijk tot 215 geraak, en vorig jaar aan hartslag 190 heb kunnen fietsen.

ik vraag mij af of ik tegen de overtraining aanzit...

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 19 mar 2009 23:03

Kan je iets meer over jezelf vertellen bijvoorbeeld hoe voel je je de laatste tijd?
Heb je nu een drukker programma als een paar weken geleden?
Zit je ergens over in? Alleen ja of nee is voldoende de rest is privé;)

Misschien kan ik je dan wat verder helpen.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 19 mar 2009 23:21

druk? ja maar niet qua training, die is zowat hetzelfde gebleven.
Mijn rusthartslag is trouwens al een hele tijd vrij hoog, en op de rollen laag..

mss kan ik ook een bloed laten trekken of inspanningstesten?

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 19 mar 2009 23:28

wat ik zal doen als ik jou was is 1,5 week niks doen met sport en dan ook echt niks. En alleen maar rust nemen.
Ik had laatst ook last van het zelfde. En druk van ik moet dit nog doen en dat enz. En ik heb alleen maar rust genomen en is me eigenlijk wel goed afgegaan. Mijn hartslag was ook heel laag voor mijn doen en wou niet meer omhoog. En ALS hij omhoog ging zakte die razend snel.
Maar als jij denkt dat je beter bloed kan laten prikken en je er dan beter bij voelt zal ik dat wel doen. Maar ik denk dat er niet veel uit komt. Maar als jij denkt van wel zal ik het wel doen. Ik ken je ook niet persoonlijk dus misschien is er wel wat aan de hand.
Hoop dat ik je iets verder heb geholpen.
Hou ons op de hoogte!
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 19 mar 2009 23:40

maar ik denk dat als er iets mis is en ik rust moet nemen dat ook wel met mijn bloedwaarden kan aangetoond worden of niet?
rusten is natuurlijk nooit slecht maar ik begin er niet graag aan;)

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 20 mar 2009 00:09

>rusten is natuurlijk nooit slecht maar ik begin er niet graag aan
..en zo ben ik ook een keer stevig overtraind geraakt.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 20 mar 2009 20:03

je rustpols 15 slagen hoger? Dan train ik niet eens, sterker nog, om dan te trainen in ongezond man! Tenzij je natuurlijk hersteltraining doet.

Ik zou tenminste 3 dagen rust nemen (minimaal) en je rustpols SOCHTENDS in de gaten houden.

Zakt die niet naar 45 (of lager), dan moet je nog minimaal een aantal dagen rustig aan doen!

Waarschijnlijk zwem, loop en fiets je de pannen van het dak als je een week niets doet.

De drukte doet ook veel meer kwaad dan je zou denken!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 mar 2009 20:08

Geen 3 dagen rust houden, dat is niet genoeg, dan sluimer je gewoon door. Gewoon 2 weken stoppen met alle trainingen, dus ook niet extensief trainen. 2 weken tv kijken, computer spelletjes spelen en veel slapen. Je conditie wordt niet slechter van 2 weken niets doen, maar je lichaam kan in die 2 weken wel herstellen en weer op krachten komen. De 1e trainingen gaan dan voor geen meter, maar dat trekt snel weer bij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 mar 2009 20:12

HF in rust hoog en bij inspanning juist niet omhoog te branden = op zn minst flink oververmoeid.

Ik zou beginnen met een dag of 10 rust.
Probeer ook het fietsforensen te beperken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

johanandijk
Forum-lid
Berichten: 457
Lid geworden op: 10 mar 2009 20:04
Locatie: Andijk

johanandijk 20 mar 2009 20:26

waarom zou je niet trainen als je rustpols 15 slager hoger is dan gemiddeld?? of heb ik je verkeerd begrepen pierre.

het is vrij normaal dat je de een of de andere dag een hogere of lagere rustpols hebt , dat kan te maken hebben van heeel veel factoren in je lichaam of de tijd van het jaar bv.
15 is natuurlijk wel veel maar mischien ben je net die dag wel wat zenuwachtiger als je je pols gaat opnemen !! net als een hoge bloedruk waneer je naar de huisarts moet terwijl je normaal een rr van 110 0ver 70 hebt.

het belangrijkste is dat je moet luisteren naar je lichaam.

groet johan
trainen als een beest vreten als een dykwerker. http://www.twitter.com/jjberga" onclick="window.open(this.href);return false;

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 20 mar 2009 20:34

@johanandijk:
Als de rusthartslag 15 hoger is dan normaal (enorm veel dus) en je bij inspanning hem niet boven de 160 krijgt, terwijl je normaal 215 kunt halen, is trainen écht niet verstandig. Erg veel duidelijkere signalen zijn er imo niet..

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 20 mar 2009 20:38

luisteren naar je lichaam kun je het beste doen door naar naar de rustpols te kijken. Tenminste als je geen apparatuur tot je beschikking hebt. Ik heb overigens NOOIT een rustpols die met 15 slagen verhoogd is, tenzij dat ik ziek ben!

10 is echt de max wat dat betreft hoor!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie