Compact: ketting inkorten?
Ik zal nog eens kijken naar hoe mij derailleur dan staat. Hangt natuurlijk ook af van de capaciteit van de achter der. Het is de bedoeling dat ik beiden kan verwisselen, dus ook weer terug naar de standaard crank en dan is een ingekorte ketting niet handig. Met een beetje geluk hoef ik misschien niks aan m'n ketting te doen, anders moet er een dubbele schakel tussenuit en moet ik die ketting apart houden voor de compact.
Als het echt nodig is een schakel te verwijderen voor je compact, kun je deze ingekortte ketting daarna ook weer gebruiken voor je dubbel. Dat zou immers betekenen dat je ketting zo lang mogelijk gelaten was, wat niet nodig is. Je hoeft dus niet met meerdere kettingen te gaan werken.
@Foosho: van 39 -> 34 dan moet je hem de eerste keer wel inkorten, anders loopt je ketting tegen je kooi... als je ketting eenmaal is ingekort, kun je inderdaad gewoon 39 en 34 uitwisselen
(zou ook wel raar zijn, als je je ketting niet op een 39 krijgt, maar wel op je 50....)
(zou ook wel raar zijn, als je je ketting niet op een 39 krijgt, maar wel op je 50....)
accepteren kun je leren!
Ik denk dat we allebei wel ongeveer wel hetzelfde zeggen.. 
Ik zeg: Kijk eerst of het werkt en kort zo nodig in.
Jij zegt: Ten allen tijden inkorten.
- Jouw methode is altijd ok, 't geheel wordt korter, dus de ketting inkorten zal dat weer opheffen.
- Mijn methode zal uiteindelijk ook een werkend geheel geven, met als verschil dat je niet altijd de ketting inkort, maar dat je soms met een 'ruime lengte' fietst, wat al vaak gedaan wordt door FM's. Niet dat ik daar a priori voorstander van ben, maar het kan ook totaal geen kwaad (mits binnen de grenzen uiteraard).
Ik zeg: Kijk eerst of het werkt en kort zo nodig in.
Jij zegt: Ten allen tijden inkorten.
- Jouw methode is altijd ok, 't geheel wordt korter, dus de ketting inkorten zal dat weer opheffen.
- Mijn methode zal uiteindelijk ook een werkend geheel geven, met als verschil dat je niet altijd de ketting inkort, maar dat je soms met een 'ruime lengte' fietst, wat al vaak gedaan wordt door FM's. Niet dat ik daar a priori voorstander van ben, maar het kan ook totaal geen kwaad (mits binnen de grenzen uiteraard).