Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Aandachtspunten bij afmonteren carbonfiets

viperprorace
Forum-lid

viperprorace 24 mar 2009 23:22

:) Hallo,

Ik heb een aantal dagen geleden een Viper Pro Race carbon slooping kader in de maat XL + carbon voorvork + 2 bontracer wielen aangekocht en wens hier een Dura Ace 10-Speed groep op te monteren die ik ondertussen ook reeds heb gevonden...

1) Past iedere Dura Ace shifter zowel voor 9-als 10-Speedcassettes???

2) Waar moet ik vooral op letten wil de fiets perfect op mijn lichaamsbouw afgestemd zijn.

3) Ik moet namelijk nog een stuurpen aankopen (liefst in carbon) enig advies???

Ben 1m80, dus zou een XL slooping kader wel moeten voldoen...

Welke maten zijn van essentieel belang bij het aankopen van de juiste stuurpen (lengte) + zadelpositie (afstand tot stuur)?

:/ Waar moet ik zeker op letten bij het afmonteren???

Dank voor professioneel advies.

;) Zeer genegen groeten,

Gino.
"Gezondheid en vitaliteit is een kwestie van ingesteldheid..."

spook
Forum-lid

spook 25 mar 2009 09:07

Tja, misschien had je je eerst beter laten opmeten alvorens een frame te kopen. Maar wellicht kun je dat alsnog laten doen, dan kun je de fiets 'perfect' op maat gaan bouwen.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

trifox
Forum-lid

trifox 25 mar 2009 09:40

lijkt me geen verstandige keuze om zelf een frame af te monteren, gezien je vragen die je hier over hebt. Uit afleiding van je vragen, ken je er haast niets van en toch wil je zelf een duur carbon-frame gaan afmonteren.

Zelf monteer ik mijn fietsen maar ik ben al 22jaar fanatiek bezig met de techniek van fietsen e.d. Met de ervaring die ik heb (en de mensen op het forum die daarover zullen kunnen meepraten) lijkt het me een onmogelijke zaak om dit op je eentje te doen op een goede manier. Raadgevingen via een forum halen lijkt me ook moeilijk omdat vele dingen praktisch moeten bekeken worden.

Trouwens met 1.80m lijkt mij een XL-frame aan de grote kant.

Hoe dan ook, veel succes met de afbouw, hopelijk lukt het je en kun je er van genieten van je aanwinst.

viperprorace
Forum-lid

viperprorace 25 mar 2009 09:52

Oepsss...

Tja, als ik de replieken lees, krijg ik zo mijn bedenkingen bij mijn (hopelijk niet overhaaste) aankoop... (???)

Ik heb wel vrij lange benen...

Tja, de kritische opmerking van Trifox is wel terecht, zij het niet dat ik de carbonkader + carbon voorvork + Ultegra manivelle + 2 Bontracer wielen met naaf in zeer mooie staat + zadel + Ritchey OS stuur heb kunnen aankopen voor het totaalbedrag van een slordige 400,00 Euro

Ik vind dat beslist niet veel..., toch niet als je voor een VIPER PRO RACE-kaderkader al snel 1.000 tot 1.100 Euro betaalt + 350,00 Euro voor een set Bontracer-wielen.

Dan is de rekening al snel gemaakt als je echt wil opteren voor een full carbonkader... Reken naast de kader nog een twedehands Dura Ace groep en dan moet een 850 à 900 Euro wel volstaan voor een volledig afgemonteerde carbonfiets, of zie ik hier iets over het hoofd???

:/ Euhmmm, ik zou de fiets wel laten afmonteren bij een erkende professionele fietsenmaker, op basis van mijn lichaamsbouw (op maat dus).

Trouwens de bevestiging van onderdelen op een carbonkader dienen nauwgezet met een momentsleutel aangedraaid te worden.

Dus ik ben me wel ter dege bewust dat dit werk is voor vakmensen, die hier dagelijks mee bezig zijn...

Toch bedankt voor de spontane en ook kritische reacties.

Alle (terechte) kritiek is welkom, want daar kan ieder mens nog het meest uit leren.

Tot hoors...

;) Gino.

michelvd
Forum-lid

michelvd 25 mar 2009 09:59

Viper Pro Race schreef::) Hallo,

Ben 1m80, dus zou een XL slooping kader wel moeten voldoen...

Gino.

Ik vindt XL op het eerste gezicht (zonder dat ik je bouw ken) wel erg groot voor jouw lengte. Ik zou eerder neigen richting een M of een L (afhankelijk van de geometrie en het gewenste comfort)

simic
Forum-lid

simic 25 mar 2009 10:01

Nouja, of je de fiets of niet kan opbouwen. Dat je het zelf probeert vind ik wel moedig, of het slim is, is natuurlijk ook weer de vraag. Ik denk dat je beter de dingen die je zeker weet dat je ze kunt monteren ook zelf doen, maar dingen die met precizie gemonteerd moeten worden, je het beter bij een fm kunt laten doen.

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 25 mar 2009 10:08

Tja, als je wilt leren monteren zul je er ooit mee moeten beginnen en ervaring beginnen op te doen. Houd er wel rekening mee dat je eerste fiets niet meteen de beste is en dat je de volgende keer dingen anders zou doen. Maar goed, het meeste is echt geen rocket science en met gezond verstand, een goede gereedschapset, veel geduld en goede internet zoekkwaliteiten kom je een heel eind...

Of de fiets je past is uit de gegevens die je nu levert niet af te leiden. Als het frame ongeveer de juiste maat heeft, kun je veel bereiken spelen met hoogte van zadelpen, positie zadel en lengte stuurpen (deze als laatste bepalen). Als je het een en ander gemonteerd hebt kun je aan de hand van de meetgegevens van je oude fiets (indien deze goed zit) gaan afstellen.

Een logische eerste stap is het monteren van de voorvork / balhoofd. Wat weet je hiervan en hoe ver ben je hiermee?

Groet

viperprorace
Forum-lid

viperprorace 25 mar 2009 10:16

Hoi Dogestyle,

:) Thx voor de raad man...

De voorvork is in carbon en kan ik eventueel nog steeds verhogen met een daartoe speciaal bestemde balhoofdset van BBB, waarmee je het stuur desgevallend kan verhogen met tussenringen.

Ik zou het stuur aanvankelijk plaatsen en uitmeten aan de hand van de zadel- en stuurpenpositie (lengte) en een tijdje rijden met het stuur, zonder af te zagen (dus eerst een tijdje rondrijden met een aanntal ringen boven de stuurpen) om daarna te gaan bepalen of de hoogte OK is, dan pas definitief afzagen na een aantal "proefmaanden" van de stuurhoogte te hebben uitgetest op comfort...

By the way...

Ik ga niets zelf monteren aan de fiets, ik laat het vakkundig werk liever over aan een professionele fietsenmaker, die hier dagelijks mee omgaat en die effectief weet hoe de juiste geometrie te bepalen in functie van mijn lichaamsbouw...

Tenslotte is het correct afmeten van een fiets van doorslaggevend belang voor rijcomfort en essentieel ter preventie van nadien mogelijk optredende spier- en rugpijnen bij een verkeerde houding op een (achteraf fout afgestelde) koersfiets, zeker na lange en vermoeiende ritten waar véél inspanning wordt gevraagd van alle spieren en ledematen... Vandaar: werk voor de fietsenmaker... het is zijn stiel.

:) Ik zeg daarom ook altijd: "Schoenmaker, blijf bij je leest..."

;) Graag advies over mijn visie hieromtrent...

Gino.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 25 mar 2009 11:08

Het lijkt me sterk dat je met zo'n groot frame een 'extender' nodig hebt.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 mar 2009 11:11

Je spreekt jezelf compleet tegen. Je stelt hierboven dat het correct op de fiets zitten van essentieel belang is, misschien had je dan ook na moeten denken over de maat frame die je hebt gekocht. Want het probleem is waarschijnlijk niet dat het stuur niet hoog genoeg kan, maar dat je niet bij het stuur kan, omdat de afstand vanaf het zadel veel te groot is. Volgens mij is de bovenbuis 59 cm (horizontaal gemeten), dus dat wordt dan een miniatuur stuurpennetje...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

spook
Forum-lid

spook 25 mar 2009 13:27

Ik snap er niets van, ga je 'm nou zelf opbouwen, of ga je naar de FM?
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 25 mar 2009 15:38

Ik zou maar snel even bellen of de XL al besteld is gezien mij dat op het eerste gezicht wel erg groot lijkt! Maar dat had de FM ook wel kunnen zien lijkt me.

En de lengte van de stuurpen. Ik neem er bij een nieuwe fiets altijd drie mee en breng er na een week of twee/drie weer twee terug. Opmeten is leuk maar als er voor mij een fiets word opgemeten ziet het er 1 niet uit en 2 ik kan er niet lekker op rijden. Dus dat vogel ik zelf wel uit. En na een jaar of 10 weet je bepaalde maten uit je hoofd dus dat is makkelijk starten.

Plaats reactie