Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

carbon voorvork inkorten?

ajtb
Forum-lid

ajtb 27 mar 2009 15:39

Hallo
Ik wil mijn carbon voorvork inkorten hoe meet je de juiste maat van wat je in moet korten.
Is dat gewoon wat spacers weg nemen je stuur + pen er weer op zetten en dat aftekenen.
Of komt daar nog meer bij kijken.
Ik heb gelezen dat je het inkorten ook met een pijpen snijder kunt doen, klopt dat
dan hoef je [afhankelijk van de hoeveelheid ]niet eens je vork te demonteren.
Ik wil het daar ook mee proberen of raden jullie het af

perik
Forum-lid

perik 27 mar 2009 15:45

Afmeten doe je inderdaad door de spacers en stuurpen zoals je die wilt hebben erop te schuiven en dan markeren. Bedenk wel dat je vorbuis uiteindelijk een mm of 2-3 onder de bovenste rand van je spacer/stuurpen combi moet komen. Dus je kunt de bovenrand markeren, je stuurpen weer verwijderen en dan 2-3mm daaronder afzagen.
Een pijpensnijder werkt alleen op een stalen/alu vorbuis, als je vork fullcarbon is moet je een zaag gebruiken. Verder gaat het prima met een pijpensnijder, maar er ontstaat wel een kleine uitstulping op de rand, die je dan even moet bijvijlen. Overigens kun je zowel zagen als pijpensnijden zonder de vork te demonteren. Meer info:

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=111

ajtb
Forum-lid

ajtb 27 mar 2009 17:58

Oke perik,
bedankt voor de info
weer wat wijzer geworden.

diogenes
Forum-lid

diogenes 27 mar 2009 18:36

Je mag een carbon vorkbuis niet met een pijpensnijder afsnijden. Alleen alu vorkbuizen mag je zo inkorten.

Je kan als geleider bij het zagen een oude stuurpen gebruiken. HEt beste is om een tapeje te wikkelen en daar doorheen te zagen, want dat kunnen er geen splinters af breken.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

ajtb
Forum-lid

ajtb 27 mar 2009 19:33

Hoi Diogenes

ik wil niet eigenwijs zijn maar wat is de reden om het niet doen met een pijpen snijder.

diogenes
Forum-lid

diogenes 27 mar 2009 19:36

Omdat carbon niet samengedrukt mag worden! Je moet gewoon een ijzerzaagje gebruiken en de vork fixeren in een geleider. Ik zal wel even op het web een handleiding opzoeken. Wacht even...

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

diogenes
Forum-lid

diogenes 27 mar 2009 19:38

Velgenfluisteraar

Florezido

ajtb
Forum-lid

ajtb 27 mar 2009 20:19

Hoi diogenes

Het is me een stuk duidelijker geworden dank hier voor.

Een ander idee dat ik heb gehoord is om twee slangklemmen te gebruiken.
eerst tape dan aftekenen een slangklem onder en eentje boven allebij strak aan draaien en daar tussen door zagen met een fijne ijzerzaag.

diogenes
Forum-lid

diogenes 27 mar 2009 21:35

Als je maar niet zo strak zet, dat het materiaal echt onder spanning komt. Neem anders die vork even mee naar een fitsenmaker en vraag of hij een geleider heeft. Dan kan je het misschien zelf even daar in de werkplaats doen. Zo'n ding klem je in de bankschroef en dan zet je gewoon even je vork klem in dat ding. Dat is zonder risico.

O ja, als het een 100% carbon vork is, dan zou ik een spacer boven de stuurpen laten. Dat is beter.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

ajtb
Forum-lid

ajtb 27 mar 2009 22:08

hoi diogenes,

Wat is daar een reden voor een spacer boven de stuurpen.
De vork is van een scott cr1.
Of bedoel je dat je hem dan later de stuurpen weer hoger kan zetten
Aan dat heb ik ook wel gedacht.

diogenes
Forum-lid

diogenes 27 mar 2009 22:29

Het wordt door meerdere fabirkanten voorgeschreven om een 10MM spacer boven de stuurpen te plaatsen. Dat heeft te maken met het feit dat je dan over het hele oppervlak van de vork kan klemmen, terwijl je anders een paar mm minder hebt om te klemmen , omdat je de vork een paar mm af moet zagen onder de bovenrand van de stuurpen.
Anders gezegd: de vork wordt minder belast als je een spacer boven je stuurpen laat zitten. Dat hoeft dus maar een hele lage spacer te zijn.

Kijk maar eens naar foto's van fietsen van profs. Daar zie je het ook vaak. Ik zou het zeker doen. Ik zal kijken of ik het ergens kan vinden.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

diogenes
Forum-lid

diogenes 27 mar 2009 22:31

Kijk even naar figuur 5 van de Easton handleiding hierboven (pag.2). Daar zie je zelfs een 10mm spacer geplaatst worden boven de stuurpen!

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie