Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Afstelling achterderailleur

allard
Forum-lid

allard 28 mar 2009 14:18

Hallo

Ik heb gisteren mijn nieuwe groep op mijn fiets gemonteerd. Een Shimano 105 dubbel, met een 53-39 crank en 11-23 cassette.
Ik heb de instructies op de parktool voor het afstellen van de achterderailleur website gebruikt, en met die instructies is het mij tot nu toe bij bijna alle fietsen nog gelukt om een goede afstelling te bereiken.

Nu heb ik een probleempje met het afstellen bij de nieuwe groep:
- Hij loopt perfect op het binnenblad. Dus op alle kransjes achter met het binnenblad voor. Alleen af en toe wat schrapen langs de voorderraileur bij de uiterste standen. Dat is normaal.
- Hij loopt perfect op het buitenblad op de buitenste 4 kransjes
- Hij loopt niet perfect op de binnenste 6 kransjes bij het buitenblad. Er ontstaat dan een soort ratel, maar niet alsof hij de neiging heeft om op een ander kransje over te springen.
Het gaat ook niet weg als ik met de stelschroef de kettingspanning verander.

Dus nu heb ik een paar oorzaken bedacht waar het aan zou kunnen liggen:
- Ketting te lang
Heb ik bekeken. Volgens elk vuistregeltje dat ik kon vinden op internet is de ketting op de juiste lengte.

-Pat scheef
Heb ik wel flink naar zitten staren, kan alleen niet goed zien of het nou scheef is of niet. Ben daar nog niet zo in geoefend.

-Slechte afstelling
Lijkt me vreemd. Met dezelfde methode lukt het me wel om andere fietsen goed af te stellen.

Nu heb ik ook een paar fototjes gemaakt, zodat jullie met wat meer geoefende ogen dingen kunnen zien die ik niet kan zien.
Foto's

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

diogenes
Forum-lid

diogenes 28 mar 2009 14:24

Staat die achterderailleur niet verder naar buiten dan het kleinste kransje? Het lijkt zo op de foto.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

luuc
Forum-lid

luuc 28 mar 2009 14:38

Die indruk heb ik ook. Maar of dat achterpad nou recht is? Heb ik ook mijn twijfels over. Ik weet het echter niet zeker.
There can only BeOne.

perik
Forum-lid

perik 28 mar 2009 14:47

Het zou kunnen dat de derailleurwieltjes in die groot-groot verzetten tegen de cassette aanlopen. Je kunt de derailleur iets naar achter trekken door de schroef achterop (die tegen het achterpat aanzit) wat aan te draaien.

deze dus

allard
Forum-lid

allard 28 mar 2009 15:11

Ik heb de derailleur zo afgesteld, dat hij op het buitenste tandwieltje zo ver mogelijk naar binnen staat zonder te ratelen. Als ik hem verder naar binnen stel dan op de foto, begint hij dus te ratelen tegen het 2e tandwieltje.

En de derailleurwieltjes komen in geen enkele stand ook maar in de buurt van de tandwielen. Ook niet op de meest losse stand.

Zou het misschien kunnen dat hij dan van bovenaf gezien een beetje zo: \ staat? Aangezien jullie bij het van achteren bekijken zeggen dat hij teveel naar buiten lijkt te staan.

danoontje
Forum-lid

danoontje 28 mar 2009 15:45

ketting is eerder (veel) te kort dan te lang
Anima Sana In Corpore Sano.

diogenes
Forum-lid

diogenes 28 mar 2009 15:49

Je moet het derailleur wieltje direct onder het buitenste kransje zetten ZONDER/(voordat) de kabel gemonteerd is. De wieltjes van de A.D. moeten van achter de fiets gezien direct onder het kleintse kransje staan. Dan pas de kabel bevestigen en alles instellen. Vergeet niet de maximale slag naar binenn en naar buiten in te stellen, anders zit je A.D. straks in je spaken.

Kettinglengte: ketting op buitenblad leggen en op kleinste/buitenste kransje. Dan moeten de der. wieltjes direct boven elkaar staan.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

cyclelicious
Forum-lid

cyclelicious 28 mar 2009 16:00

Zoals ik het zie, staat je derailleur te ver naar buiten. Je wieltjes staan bijna gelijk met je achterpat. En heb je h'm voor op het groote blad liggen?

Ketting te kort? Denk het niet, want je fietst normaal nooit op 53-23/21, dan kan je beter naar de 39'er gaan en dan achter wat kleiner, zo blijft je ketting ook mooi recht lopen.

Ik zou dus beginnen met je ketting voor op de 53 en achter op de 12 en dan kijken of je derailleurwieltjes gelijk staan met kransje 12.

Als dat klopt, zet dan de ketting voor op de 39 en achter op de 23, dan moet je derailleurwieltjes gelijk met de 23 staan.

Succes!!

@ Diogenes: je was me voor...!!

danoontje
Forum-lid

danoontje 28 mar 2009 17:41

daar wil ik wel eens een foto van zien, voor groot/achter kleinste.

Ben benieuwd of de wieltjes dan recht onder elkaar staan.

Als de ketting niet lekker loopt op de binnenste 6 kransjes dan gok ik op de kettinglengte, mede omdat het op het binnenblad allemaal wel lekker loopt.

Ken je niet iemand met wat meer verstand van fietstechniek dan jij die ff kan kijken? klinkt alsof het allemaal niet heel ingewikkeld is. Ik neem even aan dat je de AD en kabelspanning wel fatsoenlijk afgesteld hebt..
(je hebt de spacers tussen de kransjes op de goede volgorde zitten?)

Best lastig uit te leggen op een forum.

Succes in ieder geval, klote als het niet zo lekker loopt als jij wilt, zeker bij een nwe groep.
Anima Sana In Corpore Sano.

diogenes
Forum-lid

diogenes 28 mar 2009 18:13

Dat de A.D. te ver naar buiten lijkt te staan, kan ook optisch bedrog zijn.

Kijk ook naar de kransjes: heb je niet eentje per ongeluk omgekeerd gemonteerd?

Als de ketting tikkend op 1 kransje loopt, maar goed op de rest van de cassette, dan staat waarschijnlijk de kabel te strak. Heb je de kabel soms bij montage heel strak aangetrokken met een tang? Indien ja, monteer de kabel dan iets minder strak. Dat helpt vaak.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

jaapc50
Forum-lid

jaapc50 28 mar 2009 18:34

Inderdaad eerste de uiterste standen van de A.D. afstellen zonder kabels en ketting gemonteerd. Dan pas de kabel strak trekken en vastzetten. Eigenlijk moet het dan goed gaan.

Shimano-kettingen hebben ook de neiging te ratelen. Als Shimano-kettingen nieuw zijn zit er wel vet op maar dat is alleen maar conserveringsvet géén smeermiddel. Je ketting invetten met teflon wil dan wel eens helpen.

diogenes
Forum-lid

diogenes 28 mar 2009 19:00

...maar ik zou beginnen de kettinglengte te controleren. OP het oog zou ik ook zeggen dat deze te kort is, maar meten is weten.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Plaats reactie