Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

bbb kettingblad m. centaur crank zwabbert

ikweetutnietmeer
Forum-lid

ikweetutnietmeer 29 mar 2009 01:47

ik heb een 48 en 36 bbb kettingblad op een centaur crankstel gemonteerd.
wat blijkt.. bbb bladen zijn dikker dan de originele campas.
voor tussen de twee bladen wordt een afstands busje meegeleverd dat ook net wat te dik is.
alles bij elkaar zo'n 1mm to 1,5 mm dikker.
bij centaur worden 4 gaten van het blad vanaf de buitenkant van een bout voorzien maar het 5e gat loopt achter de crank langs over een verhoging waar vanaf de binnenkant een boutje komt.
precies op het punt waar de kettingbladen achter de crank gemonteerd zitten is alles dus zo'n 1-1,5mm hoger en "buigt" het geheel iets naar binnen.

de twee bladen lopen dus niet mooi rond. net alsof er aan de binnenkant een ei op zit.
heeft iemand hier al ervaring mee? en hoe verholpen?

jaapc50
Forum-lid

jaapc50 29 mar 2009 10:14

Bij Campa Record en Chorus ligt tussen het ketting blad en de crank (waar de bout in de crank wordt gedraaid) een dun afstandsringetje. Bij mijn allereerste Record wist ik dat niet en ben ik bij het reinigen van de kettingbladen dat ringetje verloren. Daarna zat er ook een lichte slinger in het voorblad.

Die afstandsbusjes die BBB meelevert lijken mij zo'n pinnetje wat tussen het kettingblad en de crank op de rand van het kettingblad gemontrd zit om te voorkomen dat de ketting er tussen kan vallen. Ze leveren dit busje los me omdat bij Campagnolo dit busje op twee maniren gemonterd moet kunnen worden. (Types met een normale vijfarm en de types waar een kettingbladbout aan de achterkant in de crank gedraaid zit)

ikweetutnietmeer
Forum-lid

ikweetutnietmeer 30 mar 2009 01:26

JaapC50 schreef:Bij Campa Record en Chorus ligt tussen het ketting blad en de crank (waar de bout in de crank wordt gedraaid) een dun afstandsringetje. Bij mijn allereerste Record wist ik dat niet en ben ik bij het reinigen van de kettingbladen dat ringetje verloren. Daarna zat er ook een lichte slinger in het voorblad.

Die afstandsbusjes die BBB meelevert lijken mij zo'n pinnetje wat tussen het kettingblad en de crank op de rand van het kettingblad gemontrd zit om te voorkomen dat de ketting er tussen kan vallen. Ze leveren dit busje los me omdat bij Campagnolo dit busje op twee maniren gemonterd moet kunnen worden. (Types met een normale vijfarm en de types waar een kettingbladbout aan de achterkant in de crank gedraaid zit)

Het dunne afstandsringetje waar je over schrijft zit er bij de mijne zeker niet. daar waar jij schrijft dat het zich zou bevinden zit bij mij een massieve verhoging met schroefdraad waar de bladbout in gedraaid wordt. met het dikkere bbb blad zit er bij mij dus een slinger maar waarschijnlijk net de andere kant op als bij jou het geval was. kan dit zijn?

Een pinnetje dat de ketting moet vangen zat er niet bij, sterker nog er zit nergens een mogelijkheid om te kunnen monteren wat ik idd ook vrremd vond. de ketting kan er nu zo tussen schieten.

Plaats reactie