Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Rolweerstand van de banden

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 01 apr 2009 18:29

Ik ben dit onderwerp mog niet tegengekomen op deze site, dus vandaar deze stelling. Zit er verschil in banden qua rolweerstand? Er dan van uitgaand dat de verschillende banden wel op dezelfde druk worden gebracht.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

perik
Forum-lid

perik 01 apr 2009 18:32

Ja. Fiets heeft een paar keer banden getest en hierbij ook de rolweerstand gemeten. Zie: http://www.fiets.nl/news.asp?NewsId=2309&NewsCatId=2

morel
Forum-lid

morel 02 apr 2009 01:05

RazendeRoeland schreef:Ik ben dit onderwerp mog niet tegengekomen op deze site, dus vandaar deze stelling. Zit er verschil in banden qua rolweerstand? Er dan van uitgaand dat de verschillende banden wel op dezelfde druk worden gebracht.

Hoi,

Het echte rolweerstand verhaal (wat niets met marketing te maken heeft) vind je hier;
http://biketechreview.com/tires/images/ ... g_rev8.pdf

Grtz,
Morel.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 apr 2009 12:46

Verkeerde link?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

rezne
Forum-lid

rezne 02 apr 2009 13:15

Reclame ;)
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

morel
Forum-lid

morel 03 apr 2009 01:55

Amclassic-fan schreef:Verkeerde link?

Sorry mensen ! :(

Is inmiddels gecorrigeerd ;)

Grtz,
Morel.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 03 apr 2009 03:17

Morel schreef:
RazendeRoeland schreef:Ik ben dit onderwerp mog niet tegengekomen op deze site, dus vandaar deze stelling. Zit er verschil in banden qua rolweerstand? Er dan van uitgaand dat de verschillende banden wel op dezelfde druk worden gebracht.

Hoi,

Het echte rolweerstand verhaal (wat niets met marketing te maken heeft) vind je hier;
http://biketechreview.com/tires/images/ ... g_rev8.pdf

Grtz,
Morel.

Mooi verhaal,als ik het goed begrijp zijn deze testen op een Tacx roller uitgevoerd en dan vraag ik me af of de resultaten op de weg dezelfde verhouding hebben.
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 03 apr 2009 03:20

Hoi,

Het item rolweerstand is trouwens toch wel al ettelijke malen behandeld geweest op dit forum en is na aero wellicht de meest belangrijke factor.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 03 apr 2009 19:12

RazendeRoeland schreef:Zit er verschil in banden qua rolweerstand? Er dan van uitgaand dat de verschillende banden wel op dezelfde druk worden gebracht.

... en daar ga je al direct figuurlijk uit de bocht: rolweerstand bij dezelfde druk (bvb 8 bar) met verschillende banddiktes (21, 23 en 25mm) = appelen met peren vergelijken ;)
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 apr 2009 11:24

Dit blijft een lastig verhaal om goed te verglijken.

sec gezien is de rolweerstand van een raceband minimaal en staat deze niet in verhouding tot de aero weerstand (de meest onderschatte weerstand op deze hele aardbol).

Als je goed gaat kijken zul je onder diverse omstandigheden moeten gaan meten.
Hoe gedraagt band A zich bij asphalt van 70 graden en hoe band B.

Op slechtwegdek kan een iets zachtere compound minderrolweerstand hebben dan een harde, terwijl dit op een goed wegdek andersom is. hetzelfde met de bandenspanning.

Gewicht van de rijder en zo zijn er nog meer factoren. Als ik deze test zo lees zitten er maar een paar watjes tussen ik zou me daar niet echt druk om maken.
Als je dat wel doet, moet je ook op tubes (of tubeless) gaan rijden dat scheelt meer.

Waar je winst kan pakken moet je het doen, daar niet van, maar de verschillen zijn minimaal

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 apr 2009 12:42

Dat laatste is dus volgens de metingen gedaan bij Schwalbe en Continental niet waar, tubes lopen helemaal niet lichter dan de top bandjes. Tubeless heeft al helemaal geen voordeel (op de meetbank).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 apr 2009 22:10

Dat klopt, bij recht rijden zal er niet of nauwelijks verschil zijn, maar in een bocht is deze er waarschijnlijk wel en hoe hoger de vrijving hoe groter het voordeel. Je hebt immers geen weerstand tussen binnenband en buitenband, al zal het verschil klein zijn dat wil ik meteen geloven, zeker bij een hogere bandenspanning (en dus minder vervorming).

Het voordeel tube(less) zal voornamelijk bij cross en MTB een voordeel zijn.

Moet zeggen dat ik dit soort testen altijd wel intressant vind, alleen hoe krijg je ze representatief

Plaats reactie