Rolweerstand van de banden
- razenderoeland
- Forum-lid
Ik ben dit onderwerp mog niet tegengekomen op deze site, dus vandaar deze stelling. Zit er verschil in banden qua rolweerstand? Er dan van uitgaand dat de verschillende banden wel op dezelfde druk worden gebracht.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Ja. Fiets heeft een paar keer banden getest en hierbij ook de rolweerstand gemeten. Zie: http://www.fiets.nl/news.asp?NewsId=2309&NewsCatId=2
RazendeRoeland schreef:Ik ben dit onderwerp mog niet tegengekomen op deze site, dus vandaar deze stelling. Zit er verschil in banden qua rolweerstand? Er dan van uitgaand dat de verschillende banden wel op dezelfde druk worden gebracht.
Hoi,
Het echte rolweerstand verhaal (wat niets met marketing te maken heeft) vind je hier;
http://biketechreview.com/tires/images/ ... g_rev8.pdf
Grtz,
Morel.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
ericpeters
- Forum-lid HC
Morel schreef:RazendeRoeland schreef:Ik ben dit onderwerp mog niet tegengekomen op deze site, dus vandaar deze stelling. Zit er verschil in banden qua rolweerstand? Er dan van uitgaand dat de verschillende banden wel op dezelfde druk worden gebracht.
Hoi,
Het echte rolweerstand verhaal (wat niets met marketing te maken heeft) vind je hier;
http://biketechreview.com/tires/images/ ... g_rev8.pdf
Grtz,
Morel.
Mooi verhaal,als ik het goed begrijp zijn deze testen op een Tacx roller uitgevoerd en dan vraag ik me af of de resultaten op de weg dezelfde verhouding hebben.

- de zwarten
- Forum-lid HC
RazendeRoeland schreef:Zit er verschil in banden qua rolweerstand? Er dan van uitgaand dat de verschillende banden wel op dezelfde druk worden gebracht.
... en daar ga je al direct figuurlijk uit de bocht: rolweerstand bij dezelfde druk (bvb 8 bar) met verschillende banddiktes (21, 23 en 25mm) = appelen met peren vergelijken
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dit blijft een lastig verhaal om goed te verglijken.
sec gezien is de rolweerstand van een raceband minimaal en staat deze niet in verhouding tot de aero weerstand (de meest onderschatte weerstand op deze hele aardbol).
Als je goed gaat kijken zul je onder diverse omstandigheden moeten gaan meten.
Hoe gedraagt band A zich bij asphalt van 70 graden en hoe band B.
Op slechtwegdek kan een iets zachtere compound minderrolweerstand hebben dan een harde, terwijl dit op een goed wegdek andersom is. hetzelfde met de bandenspanning.
Gewicht van de rijder en zo zijn er nog meer factoren. Als ik deze test zo lees zitten er maar een paar watjes tussen ik zou me daar niet echt druk om maken.
Als je dat wel doet, moet je ook op tubes (of tubeless) gaan rijden dat scheelt meer.
Waar je winst kan pakken moet je het doen, daar niet van, maar de verschillen zijn minimaal
sec gezien is de rolweerstand van een raceband minimaal en staat deze niet in verhouding tot de aero weerstand (de meest onderschatte weerstand op deze hele aardbol).
Als je goed gaat kijken zul je onder diverse omstandigheden moeten gaan meten.
Hoe gedraagt band A zich bij asphalt van 70 graden en hoe band B.
Op slechtwegdek kan een iets zachtere compound minderrolweerstand hebben dan een harde, terwijl dit op een goed wegdek andersom is. hetzelfde met de bandenspanning.
Gewicht van de rijder en zo zijn er nog meer factoren. Als ik deze test zo lees zitten er maar een paar watjes tussen ik zou me daar niet echt druk om maken.
Als je dat wel doet, moet je ook op tubes (of tubeless) gaan rijden dat scheelt meer.
Waar je winst kan pakken moet je het doen, daar niet van, maar de verschillen zijn minimaal
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dat klopt, bij recht rijden zal er niet of nauwelijks verschil zijn, maar in een bocht is deze er waarschijnlijk wel en hoe hoger de vrijving hoe groter het voordeel. Je hebt immers geen weerstand tussen binnenband en buitenband, al zal het verschil klein zijn dat wil ik meteen geloven, zeker bij een hogere bandenspanning (en dus minder vervorming).
Het voordeel tube(less) zal voornamelijk bij cross en MTB een voordeel zijn.
Moet zeggen dat ik dit soort testen altijd wel intressant vind, alleen hoe krijg je ze representatief
Het voordeel tube(less) zal voornamelijk bij cross en MTB een voordeel zijn.
Moet zeggen dat ik dit soort testen altijd wel intressant vind, alleen hoe krijg je ze representatief