Beginnersvraag: remblokjes
Ik heb begrepen dat het aan te raden is om remblokjes licht schuin te bevestigen. Nu is mijn eerste vraag; waarom is dit aan te raden, de remkracht neemt toch juist af (omdat er minder contact is tussen rem en velg) ?
Ik heb nog een tweede vraag; moet de ruimte tussen het remblokje en de velg aan de voor- of aan de achterkant het grootste zijn? En waarom?
Alvast dank voor jullie hulp en reacties.
Ik heb nog een tweede vraag; moet de ruimte tussen het remblokje en de velg aan de voor- of aan de achterkant het grootste zijn? En waarom?
Alvast dank voor jullie hulp en reacties.
Ik ben wel geen specialist, dus misschien volgt er nog iemand die het beter weet, maar als je ze vlak tegen de velg zet kunnen ze 1) herrie maken en 2) gaan trillen. Met de racefiets heb ik daar eigenlijk nooit last van gehad, wel met de ATB (v-brakes). Ik heb de voorkant van het blokje wat dichter op de velg zitten. Wellicht kun je door ze schuin te zetten ook de remkracht wat beter verdelen?
bartho schreef:Ik ben wel geen specialist, dus misschien volgt er nog iemand die het beter weet, maar als je ze vlak tegen de velg zet kunnen ze 1) herrie maken en 2) gaan trillen. Met de racefiets heb ik daar eigenlijk nooit last van gehad, wel met de ATB (v-brakes). Ik heb de voorkant van het blokje wat dichter op de velg zitten. Wellicht kun je door ze schuin te zetten ook de remkracht wat beter verdelen?
Ik heb inderdaad last van piepende remmen als ik stevig in de remmen knijp, en als het regent/geregend heeft. Het trillen komt me ook wel bekend voor. Ik heb namelijk last van een trillende fiets als ik bij hoge snelheden, met name in afdalingen, in de remmen knijp.
Ik heb dat "schuin" plaatsen altijd een mythe gevonden, om de eenvoudige reden dat de blokjes na een tijdje toch afslijten tot ze weer parallel (recht) staan t.o.v. de velg.
Ik zet remblokjes altijd gewoon recht. Dat piepen van nieuwe blokjes verdwijnt na een tijd spontaan als ze wat zijn "ingereden".
Ik zet remblokjes altijd gewoon recht. Dat piepen van nieuwe blokjes verdwijnt na een tijd spontaan als ze wat zijn "ingereden".
Twee dingen zijn oneindig: het universum en de domheid van de mens, maar van het eerste ben ik nog niet zeker. (Albert Einstein)
Het is op zich geen probleem als ze recht gemonteerd worden, echter in het begin zal dit vrijwel zeker gaan piepen. Dus waarom niet een beetje schuin monteren? Het contact van het remblokje moet eerst aan de voorkant van het blokje en dan de achterkant, aangezien dat ook de draairichting van het wiel is.
Simpel trucje: een tyrib om het blokje aan de achterkant, blokje monteren, tyribje eraf en blokje staat ok.
Succes
Simpel trucje: een tyrib om het blokje aan de achterkant, blokje monteren, tyribje eraf en blokje staat ok.
Succes
-
ikweetutnietmeer
- Forum-lid
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33
Jordy schreef:Ik heb begrepen dat het aan te raden is om remblokjes licht schuin te bevestigen. Nu is mijn eerste vraag; waarom is dit aan te raden, de remkracht neemt toch juist af (omdat er minder contact is tussen rem en velg) ?
wanneer de blokjes op snelheid ineens grijpen, worden ze ineens 'naar voren meegetrokken', door de voorwaartse beweging van het wiel.
wanneer je ze dus iets schuin zet, grijpen ze uiteindelijk toch vlak.
dit verklaart wat iemand elders hier schrijft dat ze uiteindelijk toch recht slijten.
je monteert de blokjes zo dat de grootste afstand aan de achterzijde zit.
ze piepen bij remmen dan ook niet meer.
-
ikweetutnietmeer
- Forum-lid
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 15 sep 2007 00:33
misschien schud ie niet meer nadat je de blokjes juist heb afgesteld.
probeer dat eerst eens
een ander euvel dat wel es kan voorkomen (maar volgens mij bedoel je dat niet) is : shimmyen
bij snel afdalen bijvoorbeeld kan het lage gewicht van een magneetje van een fietscomputer bijv. er al voor zorgen dat je voorwiel ongecontroleerd begint te trillen door de hoge rotatiesnelheid van het voorwiel
probeer dat eerst eens
een ander euvel dat wel es kan voorkomen (maar volgens mij bedoel je dat niet) is : shimmyen
bij snel afdalen bijvoorbeeld kan het lage gewicht van een magneetje van een fietscomputer bijv. er al voor zorgen dat je voorwiel ongecontroleerd begint te trillen door de hoge rotatiesnelheid van het voorwiel
ikweetutnietmeer schreef:misschien schud ie niet meer nadat je de blokjes juist heb afgesteld.
probeer dat eerst eens
een ander euvel dat wel es kan voorkomen (maar volgens mij bedoel je dat niet) is : shimmyen
bij snel afdalen bijvoorbeeld kan het lage gewicht van een magneetje van een fietscomputer bijv. er al voor zorgen dat je voorwiel ongecontroleerd begint te trillen door de hoge rotatiesnelheid van het voorwiel
Ik denk idd niet dat dat het is. Het voelt namelijk altijd alsof het vanuit me achterwiel komt zeg; m'n achterwiel begint dan erg te schudden. En aangezien ik met mijn achterrem rem in afdalingen, zal het schuin monteren van de blokjes idd voldoende zijn om dit probleem te verhelpen. Ik zal binnenkort eens testen of het probleem nu verholpen is.
