Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Naar welke webapplicatie voor het fietsen ben je al tijden op zoek?

erwinb
Forum-lid

erwinb 23 mar 2011 22:59

Als software ontwikkelaar (werk en hobby) heb ik even een rustige periode voor mijn werk en heb ik besloten dat ik graag wat nieuws wil leren (de techniek gaat snel vooruit en je kennis moet je onderhouden).

Nu wil ik graag een website/applicatie maken met een voor mij nieuwe techniek (voor ingewijden: Ruby on Rails). Het leren van de techniek zal niet een groot probleem zijn, maar ik heb totaal geen inspiratie wat ik zal gaan maken.

Vandaar dus mijn vraag: welke software/website op fietsgebied heb je nu altijd al gemist. Het doel is niet om er geld mee te verdienen (het zal een gratis site worden), maar het doel is voor mij dus tweeledig; 1. Iets maken met een nieuwe techniek; 2. Mijn hobby software ontwikkeling combineren met mijn andere hobby, fietsen.

Als er ideeen zijn, spui ze maar :). Ik zal jullie op de hoogte houden wat het wordt en wat de vorderingen zijn.

edwin01
Forum-lid

edwin01 23 mar 2011 23:20

Kun je iets maken waardoor ik harder ga fietsen...?

:D

erwinb
Forum-lid

erwinb 23 mar 2011 23:27

Ja hoor, ik kan er zo een random snelheids-verhoger inbouwen voor je. :)

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 23 mar 2011 23:34

Ik zou wel een web-applicatie willen zien waar je je wattage kan berekenen op basis van klimtijden op bepaalde hellingen. Er zijn zat databases van hellingen beschikbaar dus mijn inziens moet het een haalbare kaart zijn.

Mocht je nog hulp op gebied van design nodig hebben dan hoor ik het wel?!
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 24 mar 2011 09:08

Een gewone database waar je de km kunt bijhouden, snelheid invullen etc. gewoon wat je zo op een ordinaire fietscomputer kunt aflezen.
Dat het programma op basis van deze gegevens het wattage berekent.
Met deze gegevens kunt aflezen of je progressie boekt en welke training je zou moeten gaan doen om een beoogd doel (wat je zelf invoert) te bereiken.

Misschien vraag ik wat te veel omdat er teveel variabelen zijn. Maar ik ben dan maar een eenvoudige gipsverbandmeester.
people are strange when you\'re a stranger

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 24 mar 2011 09:12

[quote="daPOKER"]Ik zou wel een web-applicatie willen zien waar je je wattage kan berekenen op basis van klimtijden op bepaalde hellingen. [/quote]
Kijk eens naar Bikeplanner.com Daar krijg je op elke pukkel/helling/berg dat soort gegevens. Je kan zelfs delen van een klim selecteren voor meer info.

stefan
Forum-lid

stefan 24 mar 2011 09:29

Zoals Marc hierboven al zegt een soort database voor je KM en tijden. Dit koppelen aan een GPS. Dus als je gaat fietsen registreert hij de KM en tijden (gemiddelde) en dit slaat de GPS automatisch op. Naderhand kun je in grafiekjes (per week, per maand) zien wat je hebt gedaan.
Indien mogelijk aan de hand hiervan zoals ook al hierboven gezegd vermogens berekenen. Maar je hebt altijd nog de factor wind waarmee je rekening mee moet houden. Naar mijn mening is vermogen berekenen eigenlijk onmogelijk.

Bestaan er eigenlijk ook telefoon's die ANT+ hebben? :D Anders kun je hem misschien compatibel met een Powertab kunnen maken. Dat zou helemaal ideaal zijn. Hoef ik tenminste geen Joule te kopen. :)

Borstriemen voor hartslag zijn ook vaker ANT+ dus je kunt dan misschien ook nog Afstand, tijden en hartslag bij kunnen houden.

remmiedepemmie
Forum-lid

remmiedepemmie 24 mar 2011 10:06

Een webapplicatie heeft mijns inziens alleen bestaansrecht als er een database aan gekoppeld is. Wat denk je van het volgende:

Leg een database aan met de geometrie van frames, laat een gebruiker basisgegevens invoeren waarmee je de passende geometrie uitrekent, en toon dan een lijst van frames die, binnen bepaalde marges, passen bij de uitgerekende geometrie.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 24 mar 2011 10:33

Daarnaast zou je ook, gekoppelde, informatie kunnen verstrekken
over verschillende producten en technieken zoals

GPS
Webwinkels
Techniek (fiets de-montage)
Meer...?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

a.herrebout
Forum-lid

a.herrebout 24 mar 2011 11:46

Ik gebruik sinds kort op mijn Samsung Galaxy de app Mytracks. Kun je na afloop je rondje zien en op basis van je gewicht en de windrichting en -kracht berekend hij ook je gemiddeld vermogen. Leuk programma! Niet echt een antwoord voor de topic-starter, maar misschien valt er uit zo'n soort programma nog wel veel meer te halen...

erwinb
Forum-lid

erwinb 24 mar 2011 12:16

Bedankt voor de reacties tot nu toe :). Dit geeft me weer wat om over na te denken.

Zaken mbt vermogen zijn volgens mij vrij lastig. Omgevingsfactoren spelen een erg grote rol (bij hellingen en klimtijden is dat mi weer minder en zou het relatief eenvoudig te maken zijn).

Overigens vind ik die gegevens over vermogen wel interessant, maar heb ik hulp nodig bij de rekenmodellen daarvoor (natuurkunde op het VWO is mijn beste kennisbron op dat gebied als dat later niet weggespoeld is met bier). Dus als er iemand goede ideeen over heeft hoe dat aan te pakken houd ik me aanbevolen. (er zijn overigens best veel sites die dat proberen, BikePlanner,com, ClimbByBike.com, analyticcycling.com dus dat wordt ook enigszins kopieren waarschijnlijk)

Een database met frames en geometrische gegevens lijkt me ook wel interessant, volgens mij is dat haalbaar en zijn er nog niet zo heel veel alternatieven voor.

Overigens hoeft het niet perse iets unieks te zijn, als het maar leuk is en gebruikt kan worden door mensen (beter goed gejat dan slecht bedacht).

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 24 mar 2011 14:55

[quote="Stefan"]Zoals Marc hierboven al zegt een soort database voor je KM en tijden. Dit koppelen aan een GPS. Dus als je gaat fietsen registreert hij de KM en tijden (gemiddelde) en dit slaat de GPS automatisch op. Naderhand kun je in grafiekjes (per week, per maand) zien wat je hebt gedaan. [/quote]
Dit bestaat toch ook al? Garmin heeft toch mapsource en voor pda's heb je bijvoorbeeld gps-sport.net met deze functionaliteit.

Plaats reactie