Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

framemaat

roberto001
Forum-lid

roberto001 26 mar 2011 22:44

Ik heb onlangs een Kuota Kharma 2011 gekocht. Ik ben bij de aanschaf opgemeten en daar kwam uit dat ik een maat L nodig zou hebben. Mijn vorige fiets had een framemaat 58.
Bij thuiskomst viel het me op dat het frame toch een stuk kleiner is dan mijn vorige fiets en ben op de site van kuota bij de geometrie gaan kijken. Hieruit blijkt dat maat L overeenkomt met de standaarmaat 56.
Mijn lengte is 1.89 m en mijn beenlengte is 90 cm. Als ik de tabellen op internet er op nakijk kom ik uit op een framemaat 58-60.
Ik begin dus nu te twijfelen of ik wel helemaal goed geadviseerd ben en niet beter een XL had moeten hebben. Ook omdat mijn zadelpen behoorlijk hoog gezet is en mijn stuurpen flink opgehoogd is dmv 4 spacers, redelijk veel toch?
Maar aan de andere kant hoor je ook vaak dat een maat kleiner geadviseerd wordt (sportievere zit etc etc)

Heeft iemand misschien een (deskundige) mening hierover? Alvast bedankt!

groet!!

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 26 mar 2011 23:24

roberto001 schreef:de standaarmaat 56.

Er bestaan geen standaardmaten. Wat was je vorige fiets? Dan kunnen wij ook de geometrietabellen eens vergelijken.

Geometrie Kharma:
Afbeelding

Maat L is 55cm bovenbuis met een balhoofdbuis van 16cm. Dat klinkt inderdaad wel erg klein voor jouw lengte. Waarschijnlijk heb je in verhouding lange benen?

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 27 mar 2011 09:46

Gezien je lange benen zou het best wel eens zo kunnen zijn dat de 'L' qua bovenbuislengte de juiste keuze is. MAAR als je lange benen hebt is de keuze voor een 'standaard' racegeometrie vrijwel altijd niet de juiste omdat je dan teveel spacers nodig hebt, en een extra lange 'antenne' als zadelpen, zeker bij een sloping frame.

Daardoor wordt, als je lange benen hebt (net als ik) je keuze beperkt voor wat betreft passende frames. Veel is passend te 'maken', maar dan krijg je spacertorens en dat soort zaken.
Daarom moet je als langbenig mens op twee zaken extra goed letten: de lengte van de bovenbuis en de hoogte van de balhoofdbuis. De eerste moet naar verhouding kort zijn en de tweede naar verhouding hoog.

Als ik je zo hoor is jouw fiets passend gemaakt omdat het jouw keuze was en de FM zijn best heeft gedaan om de fiets op jouw maten af te stellen.
Beter zou zijn als de FM zegt: ik kan het wel passend krijgen met wat moeite, MAAR eigenlijk zou je naar een ander type frame moeten kijken die beter past bij je lange benen...

Ik zou ook nooit lekker zitten op een Kuota (geen enkele) omdat ik dan veel te diep kom te zitten. De voorkant is veel te laag als de ander maten wel kloppen...

Just my 2 cents....

dodge
Forum-lid

dodge 27 mar 2011 13:27

@Roos69: zit in dezelfde situatie, welk frame gebruik jij ?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 mar 2011 13:41

De TS heeft helemaal geen lange benen, 90 cm is heel gemiddeld voor 1m89. Frame is gewoon volledig in de verkeerde maat. Dit is enkel passend te krijgen met een lading spacers en een 13 of 14 cm stuurpen. Een XL was zeker niet te groot geweest, dan had er waarschijnlijk nog een 12 cm stuurpen opgemoeten met een aantal spacers eronder.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

janjmagic
Forum-lid

janjmagic 27 mar 2011 14:18

Amclassic-fan schreef:De TS heeft helemaal geen lange benen, 90 cm is heel gemiddeld voor 1m89. Frame is gewoon volledig in de verkeerde maat. Dit is enkel passend te krijgen met een lading spacers en een 13 of 14 cm stuurpen. Een XL was zeker niet te groot geweest, dan had er waarschijnlijk nog een 12 cm stuurpen opgemoeten met een aantal spacers eronder.

Helemaal eens!
Geen zee te diep, geen berg te hoog.

rafc
Forum-lid

rafc 27 mar 2011 14:31

Waarom pas zelf gaan kijken na dat je je fiets thuis had?
Heb je fiets ook niet meegenomen naar de fietsenmaker om te vergelijken bij je aankoop?

roos69
Forum-lid

Gebruikersavatar roos69 27 mar 2011 20:22

Ik kan nergens afleiden dat de TS een 13 of 14 cm stuurpen heeft hoor...Mocht dit wel het geval zijn dan kan je beter een maatje groter nemen en dan een 11 of 12cm stuurpen gebruiken!
90cm binnenbeenlengte voor iemand van 189 is in verhouding maar net iets minder aan mijn beenlengte vs lichaamslengte en ik heb toch echt lange benen.

@dodge
Ik heb een Pegoretti en een Duell op maat laten maken. Voordeel is dat de headset meetelt bij de hoogte van je balhoofdbuis.
Ik had een Canyon Ultimate CF, maar van het oudere type (2007) die waren destijds hoger aan de voorkant dan tegenwoordig.
Ik heb ook nog een Moots Vamoots :)
En een Storck (die zijn ook vrij hoog aan de voorkant).

Maar je hebt meer keuze hoor:
Trek in H2 of H3, misschien de Cannondale Synapse of de Basso Astra of de Specialized Roubaix.
En zo zijn er vast nog wel meer te vinden.
Ook wil een nul graden stuurpen ipv een -6 of -8 graden nog wel eens helpen.
Al vindt niet iedereen dat een mooie oplossing.

krokie
Forum-lid

krokie 27 mar 2011 23:28

Zit je er goed op? Zo ja, niks meer aan doen Zo nee (Te diep, lange stuurpen en ook nog eens veel spacers?) Terug gaan en omruilen voor een XL.
Ik vermoed dat de XL je gewoon goed past.
Toen ik er eentje kocht (Kebel weliswaar en die is een half cm langer) had de verkoper het over vanaf BBL 91 en XL. Aan de andere kant zegt Kuota vanaf 1.83 een XL Het zijn maar richtlijnen, maar toch.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

jsparie
Forum-lid

jsparie 28 mar 2011 02:30

L lijkt mij gezien de lichaamsmaten echt te klein. Je bent opgemeten, dus er zal wel een idee achter zitten. Maar bij 1,89 en deze vrij normale beenlengte lijkt een bovenbuis van 55 cm echt te kort. Toevalig zijn mijn maten vergelijkbaar en zoals Am Classic fan al zegt zou ik bij een maat L minimaal een 14 cm pen nodig hebben om op de bij mij opgemeten maten uit te komen. Nu kan er wat afwijking zijn in lengte armen of iets dergelijks, maar deze L lijkt me echt te klein. Wat voor meting heb je gedaan eigenlijk ? Alleen binnenbeenlengte of een complete meting ?

Omdat frames tegenwoordig in meer of mindere maten sloping zijn kun je volgens mij beter de lengte balhoofdbuis en bovenbuis meten en vergelijken dan de zitbuis.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 28 mar 2011 18:01

Ik heb een Kuota XL gehad bij een lengte van 190 cm en een BBL van 92 cm, en die paste uitstekend. Je hebt echt de verkeerde maat gekregen; ik zou verhaal gaan halen!
Afbeelding

fizik
Forum-lid

fizik 28 mar 2011 19:04

Op basis van de gegevens die je doorgeeft zou ik je ook op een XL zetten. Een bovenbuis van 55 is echt te kort. Ik ben 180cm met een bbl van 88 en rijd op een fiets met een bovenbuis van 55 cm.

Plaats reactie