Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Polar cs600 probleem

method1.1
Forum-lid

method1.1 17 jun 2009 20:04

Ik heb een hele tijd zonder cadanssensor gereden.
Nu zet ik die er terug op, maar het wil maar niet werken.

Teach new sensor heb ik gedaan. Daarna kwam er Complete, maar op de display blijft ie maar op 0 staan :|
De afstand zal het niet zijn, want als ik de sensor naast men Polar houdt en met het magneetje er langskom geeft hij ook niks aan.

ibie
Forum-lid

ibie 17 jun 2009 20:20

Battery leeg?

Of even een tikje tegen de sensor geven. Werkt bij mij vaak.
Pinarello FP3 Blue, Ultegra, Mavic Ksyrium
Ridley Scandium, Ultegra, Easton Vista
Cube LTD SL

joppnl
Forum-lid

joppnl 17 jun 2009 20:25

kijk eens (beste in t donker) of de cadans sensor rood oplicht als je de cranks beweegt.

Zo niet dan is of de afstand magneet-sensor te groot of de sensor batterij is leeg.
Kijk even of het magneetje nog wel magnetisch is.

Overigens: het lampje zit aan de bovenkant vd sensor en is nou niet direct een flits-licht (daarom beste in t donker).

Verder werkt het lampje maar een beperkte tijd (ik gok even zo'n 15 sec.), daarna geeft ie niets meer aan. (om de batterij te sparen?)

En overigens2: volgens de handleiding moet de sensor "verkeerd om" gemonteerd worden dwz: met de polar tekst naar het wiel toe (eigenlijk zie je de tekst dus niet.
het magneetje gaat dus langs het gedeelte zonder tekst.

Overigens 3: batterij sensor leeg = of vervangen of openslopen (zie forum hier voor tips): normaal open en vervangen is niet mogelijk
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!

method1.1
Forum-lid

method1.1 17 jun 2009 20:31

Wat ik heb gedaan:

In het donker met het magneetje in de hand een paar keer langs (zelfs tegen) de sensor gegaan en geen lichtje te zien.

Dus moet ik eens naar de batterij in de sensor kijken?

Alvast bedankt voor de hulp!

method1.1
Forum-lid

method1.1 17 jun 2009 20:47

The CS600 comes with totally redesigned sensors, which are much smaller than before (but have no replaceable batteries; thus requiring their replacement, apparently, every two years at the cost of AUD$90 a go).

:s

joppnl
Forum-lid

joppnl 17 jun 2009 20:54

ik mag aannemen dat je snelheidssensor t wel doet?

Kijk daar dan eens naar in t donker of iet oplicht, dan weet je wat je moet zien bij de cadanssensor.

Of t magneetje werkt als je t in de hand houdt weet ik niet, plak m anders eens met gewoon een stukje plakband aan je crank.

Ik moest de sensor wel wat richting de crank draaien om m goed te laten werken, anders is de afstand magneetje-sensor te groot. Sensor wijst dus iets naar buiten (= ri crank).
Afstand uit mijn hoofd iets van een halve cm.

Batterij vd sensor is niet makkelijk zelf te vervangen. Polar zelf zegt dat je de cadanssensor moet vervangen als de batt leeg is maar enkele handige knutselaars hebben t wel voor elkaar gekregen, staat hier 'ergens' op t forum.

PS: let er op dat je het magneetje langs de kant van de sensor zonder de Polar belettering beweegt.

PS2: als je snelheidssensor wel werkt zou je de cadanssensor eens er voor in de plaats kunnen zetten en kijken wat er dan gebeurt. Doet ie t dan wel dan ligt het aan je magneetje / installatie. Diet ie het niet dan is toch de sensor zelf de 1e verdachte.

method1.1
Forum-lid

method1.1 17 jun 2009 21:02

Ja de snelheidssensor gaat wel en heb daar het rode licht gezien. Ik hoefde zelfs niet in het donker te gaan.

Heb alles al geprobeerd met het magneetje langs de sensor en het doet niets.
Dan zal ik hem toch eens openprutsen.

Toch wel raar dat de cadans die ik maar de helft van de tijd gebruikte al niet meer werkt, en de snelheid het nog altijd doet.

method1.1
Forum-lid

method1.1 17 jun 2009 21:18

Als ik eens een goeie tik geef tegen de sensor geeft die wel een lichtje, raar.

enrico-s-works
Forum-lid

Gebruikersavatar enrico-s-works 17 jun 2009 23:50

Dat komt omdat je dan door dat tikje de contactjes in de sensor 'sluiting' laat maken (dat betekent dat de batterij dus nog wel goed genoeg is om het lampje (LED) een keer aan te laten gaan, maar er is toch echt meer batterij power nodig voor het draadloze zenden). Dat doet normaal de magneet die langskomt voor je..... Dat contactje is een klein glazen buisje in de sensor met twee hele kleine metalen pootjes die door de magneet kortstondig verbinding maken. dat pulsje wordt dan weer draadloos overgezonden. Overigens niet ieder pulsje apart, maar een aantal pulsen worden opgeteld en er wordt dan ineens een bericht naar de CS600 gestuurd waarin staat hoeveel pulsen in hoeveel tijd. Die info wordt dan omgezet naar een cadans aanduiding. Wist niet of je dit wilde weten, maar dan toch.

Ik heb elders op het forum beschreven hoe je de batterij zelf kan vervangen. Ik doe dat 1 of 2 keer en koop dan een nieuwe sensor. Is nog altijd goedkoper dan 2 of 3 keer een 'ruil'sensor en ik vind het wel leuk om ff te prutsen.

joppnl
Forum-lid

joppnl 18 jun 2009 16:42

@method:

als je de sensor uit elkaar haalt, laat eens weten hoe dat je bevallen is. Evt fotootje van binnenkant?

Zelf heb ik m nte (weekje of 3) dus ik hoop m voorlopig nog niet open te maken maar goed, extra info voor t geval dat is natuurlijk welkom

method1.1
Forum-lid

method1.1 18 jun 2009 16:55

Jammer voor jou en gelukkig voor mij: hij doet het precies weer.

Na het bijna te hebben opgegeven en voor de 125e keer met dat magneetje voorbij gegaan en het ging. Ik stond al klaar met de aardappelschiller :)

Plaats reactie