Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Verstelbare stuurpen - advies gevraagd

mctijn
Forum-lid

mctijn 25 jun 2009 00:02

Sinds kort rijd ik op een Stevens Strada 1000. Omdat ik de fiets gebruik voor verschillende doeleinden (woon/werk-verkeer, fitnessbike en tourbike) wil ik een verstelbare stuurpen aanschaffen om (vooral tijdens een tourtochtje) wat te spelen met de zitpositie.

Ik heb een "Ritchey Comp Verstelbare stuurpen" gevonden die op het eerste gezicht wel goed lijkt.

Afbeelding

Met 27,95 is deze ook nog eens aardig goedkoop.

Wie heeft ervaring met verstelbare stuurpennen en misschien met die van Ritchey?
Is dit een prima keuze of kan ik beter voor een andere/duurdere gaan. Laten we zeggen tot zo'n 50 euro.
Ik begrijp dat een verstelbare pen minder stijf is, dat is geen groot probleem. Speling of krakend geluid is wel vervelend.

Bedankt.

hans
Forum-lid

hans 25 jun 2009 01:19

Heb ervaring met deze pen van ritchey (gebruik hem voor tijdritten).

Prima pen, redelijk stijf en niet al te zwaar. FF snel verstellen gaat echter niet! Je moet pen namelijk van je balhoofd afhalen om de hoek te kunnen bijstellen.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

mctijn
Forum-lid

mctijn 25 jun 2009 01:26

Ok, verstellen is geen probleem. Ik zal de pen voor weekendritjes of vakantie verstellen, het hoeft geen haastwerk te zijn.

Kun je zeggen welke hoeken je ongeveer gebruikt en wat je ervaringen zijn met de verschillende hoeken m.b.t. de stijfheid en eventuele speling.

newd
Forum-lid

Gebruikersavatar newd 25 jun 2009 17:07

Net als Hans heb ik ook zo'n stuurpen (80mm versie). Bij mij zit hij op mijn tijdritfiets om net wat dieper te zitten.

De pen is 90graden verstelbaar, oftewel 45graden naar boven en 45 graden naar beneden. Let wel op dat je vorkpijp ook al onder een hoek geplaatst is, daardoor is je pen in de laagste stand vergelijkbaar met een -28 graden pen. Voor mij was dit nog niet genoeg en met een beetje huisvlijt heb ik er voor gezorgd dat extremere hoeken ook mogelijk zijn.

Afbeelding
Plaatje uit de manual van Ritchey

ariejee
Forum-lid

ariejee 25 jun 2009 17:31

Hoewel ik hem pas een week en nog niet zoveel kilometers heb... Geen problemen tot nu toe, behalve een beetje gekraak bij het optrekken.

rage
Forum-lid

rage 27 jul 2009 14:22

En bevalt hij een maand later nog steeds? En iemand anders nog ervaring? Overweeg ook om deze stuurpen te kopen wegens nek-schouder klachten. Vrees vooral voor de stijfheid...

Plaats reactie