Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

Trek 1.9 wsd 52 cm of Trek 1.9 50 cm??

syllie
Forum-lid

syllie 05 jul 2009 12:35

Kan iemand deze fietsvrouw misschien advies kan geven over het volgende???:
Ik heb interesse in een Trek 1.9 wsd (womens specific design) mt 52 (de fm had me opgemeten en ik zou deze maat nodig hebben van een vrouwenframe), maar nu is deze overal uitverkocht. Toch zou ik deze fiets graag hebben en nu kan ik hem toch nog via internet bestellen maar dan een mt 50 heren frame. Als ik de geometrie bekijk zit er bijna geen verschil in. Bovenbuis van het herenframe is zelfs iets korter alleen de zitbuishoek van het herenframe is iets groter 75.1 (bij het vrouwenframe 74,7). Maakt die hoek veel uit als de lengte van de bovenbuis goed is? Kan ik er vanuit gaan dat het herenframe mt 50 goed is voor mij of zijn er nog andere dingen die ik misschien over het hoofd zie? Alvast bedankt!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jul 2009 12:55

Die zitbuishoek zal geen probleem zijn. Bij de 50 cm is het balhoofd echter 1,5 cm korter en dat kan wel een probleem zijn. Of dat te kort is hangt af van de verhouding tussen je binnenbeenlengte en je totale lengte icm hoe diep je wilt zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

syllie
Forum-lid

syllie 05 jul 2009 13:30

Ik heb een binnenbeen lengte van 74 en ben 1.69 lang, enig idee of dat zou moeten gaan? (wil niet al te diep zitten)
Ps: misschien een simpele vraag (heb er niet ontztettend veel verstand van) maar hoe kom je aan dat verschil van 1,5 cm van het balhoofd? Kun je dat uit de framemaat opmaken?

zapperdeflap
Forum-lid

zapperdeflap 05 jul 2009 13:55

Hoi Syllie,

Ben (man) 1.68 met BBL van 80,5cm rij al een half jaar met veel plezier op de Trek 1.9 maat 52.
De standaard stem van 10cm is bij mij zelfs verlengt naar 11cm.

Ik denk dus dat je er wel uit kunt komen, als ik naar je verhouding kijk,
is jou romp t.a.v. mij zelfs 6,5 cm langer en moet je zeker op een 52er passen.
Is je BBL wel goed op gemeten?

Afbeelding

Zoals ik altijd zeg plaatjes spreken voor zich,
Grt. Zapp

zapperdeflap
Forum-lid

zapperdeflap 05 jul 2009 14:20

Hoe vreemd het ook mag klinken, de meest gemaakte fout bij de bepaling van de juiste framehoogte is het opmeten van de binnenbeenlengte (kruishoogte). De binnenbeenlengte is naast de lichaamslengte de belangrijkste factor voor de berekening van de juiste framehoogte. Maar omdat het hier om een omrekenfactor gaat, kunnen meetverschillen van 2 - 3 centimeter al tot een onjuiste framehoogte leiden.

De juiste manier van meten:

1. Zorg voor het juiste meetgereedschap. Een meetlat en een waterpas zijn ideaal.

2. Meet terwijl je fietskleding of ondergoed aan hebt.
Op die manier kunt je de juiste maten opnemen.
Tip: meet niet zelf maar laat iemand u helpen de juiste maten op te nemen.

3. Voeten 20cm uit elkaar ga recht staan b.v. tegen een muur.
Om de juiste BBL te bepalen houdt je de waterpas exact horizontaal tussen je benen.
Meet tot helemaal bovenaan. TEGEN HET ZITBEEN

Tip: let op de druk van de waterpas.
Die moet overeenkomen met de druk op het zadel wanneer u op de fiets zit.
Dus echt goed aandrukken, net geen pijn.

4. Met deze maten kunt je je framemaat vaststellen.
De juiste framehoogte vindt je in onderstaande tabel.

Aan de hand van de lichaamsmaten hierboven kunt je hier de juiste framehoogte vinden.

Racefiets/triatlon..... binnenbeenlengte x 0,68 = framehoogte in cm
Lady line race..........binnenbeenlengte x 0,68 = framehoogte in cm

succes,

http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm
Grt. Zapp

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 jul 2009 20:07

Aan die onzin heeft toch niemand wat? Met sloping frames werkt 't al niet en deze methode houdt geen enkele rekening met het verschil tussen de geometrie van frames. En er is toch behoorlijk wat verschil in de geometrie tussen de verschillende merken/modellen.

@Syllie. Je hebt niet zulke lange benen, dus ik denk dat je prima weg komt met de 50. Is dit je 1e racefiets of heb je nu al een fiets? Als je al een fiets hebt kan je daarvan de maat van de balhoofdbuis (+spacers) opmeten. De lengte van de balhoofdbuis staat op de Trek website iets lager in de geometrie tabel. Gek genoeg staat de balhoofdbuislengte niet in de tekening erbij genoemd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie