carbon wielen repareren (remrand)
Hoi,
Bij mijn carbon wielen is de remrand aardig ingesleten.
Nu wil ik deze proberen te repareren.
Wat is het beste om te doen?
Kan ik dit alleen met epoxyhars met een verharder (2 componenten) of is het verstandig om ook nog eens een laagje carbon te gebruiken?
Ook kwam ik nog een vulmiddel tegen die ik bij de 2 componenten kan toevoegen. Dit is het zogenaamde grafietpoeder.
Graag hoor ik of iemand hier ervaring mee heeft.
Bij mijn carbon wielen is de remrand aardig ingesleten.
Nu wil ik deze proberen te repareren.
Wat is het beste om te doen?
Kan ik dit alleen met epoxyhars met een verharder (2 componenten) of is het verstandig om ook nog eens een laagje carbon te gebruiken?
Ook kwam ik nog een vulmiddel tegen die ik bij de 2 componenten kan toevoegen. Dit is het zogenaamde grafietpoeder.
Graag hoor ik of iemand hier ervaring mee heeft.
race | Kuota Kom - Dura Ace 7900 | FFWD F5R DT240 | Easton Orion II
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
mtb | Giant XTC 29er Comp 1 | NoTubes custom wielset
2 crossers | Ridley X-Night custom - Dura Ace 7900 | 4x 38mm full carbon tubes - Moyon | 2x Ambrosio F20 - Dura Ace 7800
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Amclassic-fan schreef:Bespaar je de moeite of je moet een draaibank hebben staan waar je de velg in kan klemmen. Je krijgt de velg namelijk nooit goed vlak zonder grote draaibank.
Daarnaast gaat enkel epoxy denk ik niet handig zijn om op te remmen.
waarom zou epxoy niet handig zijn om op te remmen?
De epoxy zou de warmte tijdens het remmen wel aanmoeten lijkt me (geen probleem bij 100'C)
Nu weet ik niet hoe warm de velg wordt tijdens het remmen, maar aangezien ik de wielen voor het veldrijden gebruik zal het remmen tot een minimum worden beperkt
Maar heeft er niemand ervaring mee?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Hoe denk jij die velg nu vlak te krijgen zonder draaibank?
Epoxy is een isolator, terwijl carbon vezels juist heel goed warmte kunnen geleiden. Dus de ontwikkelde warmte kan met enkel epoxy helemaal niet weg. Met de huidige Dollar koers heb je voor goed €200 een nieuw setje velgen, waarom dan gaan klooien?
Epoxy is een isolator, terwijl carbon vezels juist heel goed warmte kunnen geleiden. Dus de ontwikkelde warmte kan met enkel epoxy helemaal niet weg. Met de huidige Dollar koers heb je voor goed €200 een nieuw setje velgen, waarom dan gaan klooien?
Amclassic-fan schreef:Hoe denk jij die velg nu vlak te krijgen zonder draaibank?
Epoxy is een isolator, terwijl carbon vezels juist heel goed warmte kunnen geleiden. Dus de ontwikkelde warmte kan met enkel epoxy helemaal niet weg. Met de huidige Dollar koers heb je voor goed 200 een nieuw setje velgen, waarom dan gaan klooien?
tja klooien, gewoon omdat ik niets nodig heb en eigenlijk de set wil gebruiken om het uit te proberen.
Vlak krijgen is het probleem, dat realiseer ik me ook, maar probeer het met een rollertje aan te brengen (als het lukt natuurlijk) en anders toch de oneffenheden licht op te schuren...en dan aflakken.
denk ook dat ik wel wat stucadoorsgereedschap kan gebruiken...
Al met al wordt het een klusje om uit te proberen en wellicht gaat het goed en kan ik weer ff vooruit met die velgen.
Het is goed om de knelpunten op een rijtje te hebben, dus meer tips/ knelpunten zijn welkom.
Als ik ga beginnen dan hou ik jullie op de hoogte...ook van het resultaat (ook tijdens het remmen).
Een poging om een Darwin Award te winnen lijkt me zo. Er zijn dingen waar je niet mee moet gaan klooien:
- nucleaire elektriciteitscentrales
- een oude bom uit WW 2 die je vindt bij het spitten in de tuin
- de remranden van je fiets
Als je dan toch gaat klooien, doe dan hoogstens 1 wiel, zodat je nog een wiel overhebt waar je wel mee kunt remmen.
- nucleaire elektriciteitscentrales
- een oude bom uit WW 2 die je vindt bij het spitten in de tuin
- de remranden van je fiets
Als je dan toch gaat klooien, doe dan hoogstens 1 wiel, zodat je nog een wiel overhebt waar je wel mee kunt remmen.
-
peedsbikes
- Forum-lid
Ik heb er ook eens over zitten denken om de remrand te vullen.
Een grote draaibank is niet nodig, je kunt ook een soortgelijke opstelling maken met een frame van een oude fiets. Maar als de remrand zo snel slijt, dan vlak je de rand toch in de loop van de tijd als je gaat remmen met je fiets.
Ik zie ookwel problemen, maar denk groot en probeer het deze zomer.
Een grote draaibank is niet nodig, je kunt ook een soortgelijke opstelling maken met een frame van een oude fiets. Maar als de remrand zo snel slijt, dan vlak je de rand toch in de loop van de tijd als je gaat remmen met je fiets.
Ik zie ookwel problemen, maar denk groot en probeer het deze zomer.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
Zelf ook wel nagedacht over zulke dingen, maar de toch wel handige man van de website Carbonreparatie.nl die echt wel kennis van dit zwarte spul heeft die vertelde me dat het niet te doen is omdat je het nooit vlak genoeg krijgt zodat het lekker remt.
Maar goed, als je als hobbyist denk het beter te weten, iets met een achterwerk en blaren.....
Maar goed, als je als hobbyist denk het beter te weten, iets met een achterwerk en blaren.....
mijn Flickr
-
ericpeters
- Forum-lid HC
Ik wel eens iemand gezien die met een dremel een zwaar beschadigde velgrand perfect glad kreeg. Maar ja dat was een aluminium velg van een auto en hij gebruikte de uitbalanceer machine om de velg te laten draaien terwijl hij er rustig en langdurig de dremel op liet slijpen.
Wellicht met het achterwiel mogelijk in een rollentrainer, eentje fietst en de ander houdt er de dremel tegen.
(Ps, mocht je dit belachelijk advies opvolgen dan ben ik niet verantwoordelijk voor ongelukken en/of mislukken)
Wellicht met het achterwiel mogelijk in een rollentrainer, eentje fietst en de ander houdt er de dremel tegen.
(Ps, mocht je dit belachelijk advies opvolgen dan ben ik niet verantwoordelijk voor ongelukken en/of mislukken)