Ik rijd elke jaar een aantal MTB marathons, niet op jouw niveau. Ik pak meestal de middelste afstand (als die er is

)
In belgie zijn een aantal zeer mooie marathons. Een MTB marathon is feitelijk een off-road marmotte, dat klinkt misschien een beetje dom. Maar de manier van rijden verschilt niet veel. het duurt lang en je bent ook veel met jezelf bezig.
In grote marathons ken je nooit iedereen, dus je weet soms ook niet of degene waarmee je in een groepje rijd zich het eerste uur al kapot rijden of dat ze (ook) alles verdelen, dat is soms lastig.
daarnaast draait MTB meer om materiaal dan het wielrennen. Met name bandenkeuze en bandenspanning zijn crusiaal en kunnen van zeer grote invloed zijn en een stukje techniek en afstelling vind ik ook altijd erg intressant.
Ook zijn de weersinvloeden veel groter. Ik heb nu vier keer in houffalize gereden en mijn gemiddelde varieert van 15km/h zware modder tm 19,5 km/h super droog snelheden waarmee ik op de 90 en laatste jaar de 75 meestal op een 60 plaats eindigde van de circa 800 deelnemers
Mocht je een goede MTB hebben over drie weken is houffalize 50, 75, 100 en 125 km dus voor een ieder wat wils. Gezien jouw marotte tijd zou ik minimaal de 100km doen.
Vreemd genoeg rijd ik 9/10 trainingen op de weg met de MTB. En kom je dan een leuk wielren groepje tegen aanhaken en gaan, de meeste willen je er toch afrijden en dat maakt het dan weer leuk. Dat zal ze zeker bij jouw nooit lukken, gezien ik er zelde af lig.
Je kan dan ook af en toe trainen op de NL routes, die voldoen qua training perfect voor de buitenlandse marathons, qua techniek blijft het wat achter. Maar puur fysiek gezien vind ik het in NL zwaarder als bv alpen of ardennen.
Je kan dan eens kijken of je fysiek geschikt bent voor MTB, kan je rug het aan je schouders enz... zeker het harde remmen met de huidige schijfremmen zorgt voor een aardige belasting.
Ik hoop dat je door de verschillend reacties je uitdaging weer 100% terugvind