Ultegra 6700 vs. Sram Force 2010
-
- Forum-lid
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe racefiets aan te schaffen.
Alleen twijfel ik nog tussen Ultegra 6700 of Sram Force 2010.
Sram vind ik zelf iets exclusiever ogen, maar Ultegra ben ik qua gebruik gewent.
En ik vraag ik me af of het het 'dual tab' principe van de SRAM shifters wel fijn is.
Wat is jullie mening hierover?
Alleen twijfel ik nog tussen Ultegra 6700 of Sram Force 2010.
Sram vind ik zelf iets exclusiever ogen, maar Ultegra ben ik qua gebruik gewent.
En ik vraag ik me af of het het 'dual tab' principe van de SRAM shifters wel fijn is.
Wat is jullie mening hierover?
Sram is lichter....zelfs lichter als de nieuwe dura ace (als ik het goed gelezen hebben.)
En betreft werking schijnt de nieuwe sram force op niveau van de Red te zitten en zelfs ietsie beter te werken.
Wat betreft werking is het een kwestie van wennen. Rij zelf ook nog met de dura ace maar, zit ook te denken om met de nieuwe sram force te gaan rijden. Past allemaal net wat mooier bij mijn Archon
En betreft werking schijnt de nieuwe sram force op niveau van de Red te zitten en zelfs ietsie beter te werken.
Wat betreft werking is het een kwestie van wennen. Rij zelf ook nog met de dura ace maar, zit ook te denken om met de nieuwe sram force te gaan rijden. Past allemaal net wat mooier bij mijn Archon

Gewenning is eigenlijk geen punt. Ik heb net als dieseltje de combinatie Shimano (105) op mijn slecht weer fiets en SRAM (Red) op mijn plastic fiets. Ik heb nog niet gehad dat ik verkeerd probeerde te schakelen. De remgrepen van SRAM vind ik ook iets beter vast houden en zijn een stuk kleiner (ogen beter imo).
Schakelen gaat bij mij met SRAM een stuk sneller (de slag is veel korter), maar 105 en Red moet je natuurlijk eigenlijk niet met elkaar vergelijken.
Schakelen gaat bij mij met SRAM een stuk sneller (de slag is veel korter), maar 105 en Red moet je natuurlijk eigenlijk niet met elkaar vergelijken.
Cervélo & Cannondale
Na 10 jaar Chorus rijd ik nu een paar maanden met Force, van 2008 denk ik. Ik kan er niet aan wennen, wat een primitief gedoe. De vorm van de handgrepen en het uiterlijik vind ik prima, daar is niks op tegen. Wat dan wel:
De voorderailleur heeft veel te weinig stappen, 1 stand voor het kleine blaadje en 2 zeer vage standen voor het buitenblad. Ik krijg de boel op het buitenblad bij ongeveer 5 kransjes achter goed afgesteld, verder reutelt er altijd wel wat als ik ga staan. Het overschakelen van de binnenste stand van het buitenblad naar de buitenste stand gaat goed, maar terug gaat alleen via het binnenblad. Bovendien: wat een herrie bij het schakelen, het lijkt wel een ATB van midden jaren 90. Het schijnt dat de RED voorderailleur overigens wel veel beter af te stellen is. Mischien geldt dat ook voor de 2010 Force.
Achter is het wel wat beter, afschakelen gaat supersnel en licht, maar opschakelen blijf ik vaag vinden en zwaar gaan en daardoor ook traag, geen vergelijk met Ultegra of Campa.
Ik weet nog niet of het er bij mij wel op blijft. Het zou alleen vanwege de ergonomie van de schakelgrepen zijn.
De voorderailleur heeft veel te weinig stappen, 1 stand voor het kleine blaadje en 2 zeer vage standen voor het buitenblad. Ik krijg de boel op het buitenblad bij ongeveer 5 kransjes achter goed afgesteld, verder reutelt er altijd wel wat als ik ga staan. Het overschakelen van de binnenste stand van het buitenblad naar de buitenste stand gaat goed, maar terug gaat alleen via het binnenblad. Bovendien: wat een herrie bij het schakelen, het lijkt wel een ATB van midden jaren 90. Het schijnt dat de RED voorderailleur overigens wel veel beter af te stellen is. Mischien geldt dat ook voor de 2010 Force.
Achter is het wel wat beter, afschakelen gaat supersnel en licht, maar opschakelen blijf ik vaag vinden en zwaar gaan en daardoor ook traag, geen vergelijk met Ultegra of Campa.
Ik weet nog niet of het er bij mij wel op blijft. Het zou alleen vanwege de ergonomie van de schakelgrepen zijn.
Ik heb even gekeken naar de gewichten van de Sram Force 2010 en Da 7900. Men doet in een artikel (ook op dit forum genoemd) of de DA veel zwaarder zou zijn. Dat lijkt echter allerminst het geval. Een paar voorbeelden;
Achterder Force 178g 7009 165g
Voorder Force 78g 7009 67g
STI Force 310g 7009 378g
Crank Force 790g 7009 725g
Remmen Force 280g 7900 295g
Cassette Force 210g 7900 165g
Op weightweenies lijken de afwijkingen bij de SRAM Red groep vrij fors naar boven af te wijken hetgeen de verschillen nog kleiner zou maken. Gewicht lijkt dus geen voordeel. Afwerking ook niet. Bedieningsgemak en prijs dan? Prijs tov de Ultegra in elk geval niet maar wellicht tov de DA wel. Bedieningsgemak lijkt wel beter en ik vind de groep ook mooi. In de US kan ik nu een set (shifters, AD, VD, BB en crankstel) voor 740 dollar kopen......
Achterder Force 178g 7009 165g
Voorder Force 78g 7009 67g
STI Force 310g 7009 378g
Crank Force 790g 7009 725g
Remmen Force 280g 7900 295g
Cassette Force 210g 7900 165g
Op weightweenies lijken de afwijkingen bij de SRAM Red groep vrij fors naar boven af te wijken hetgeen de verschillen nog kleiner zou maken. Gewicht lijkt dus geen voordeel. Afwerking ook niet. Bedieningsgemak en prijs dan? Prijs tov de Ultegra in elk geval niet maar wellicht tov de DA wel. Bedieningsgemak lijkt wel beter en ik vind de groep ook mooi. In de US kan ik nu een set (shifters, AD, VD, BB en crankstel) voor 740 dollar kopen......
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
-
- Forum-lid
ciclista schreef:Na 10 jaar Chorus rijd ik nu een paar maanden met Force, van 2008 denk ik. Ik kan er niet aan wennen, wat een primitief gedoe.
Soms begaat een mens wel eens een vergissing in zijn leven, Campa ruilen voor om het even wat is er zo eentje.

Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
Weet iemand of je de voor derailleur van SRAM ook kan trimmen met een 'klein' tikje. Als jullie snappen wat ik bedoel?
Alleen op het grote blad. Daarom kun je op het kleine blad ook niet alle posities zonder aanlopen in de voorderailleur gebruiken. Nu is dat nog niet zo erg als je alleen de twee meest schuine posities niet kunt gebruiken. Maar soms schijnt het zo te zijn dat je zelfs de kleinste drie of vier tandjes niet geluidloos kunt gebruiken. Dat lijkt me toch wel lastig.
Nu weet ik overigens niet of dat in de 2010 versie verbeterd is, maar tot nu toe was het zo.
Nu weet ik overigens niet of dat in de 2010 versie verbeterd is, maar tot nu toe was het zo.
-
- Forum-lid
jsparie schreef:Alleen op het grote blad. Daarom kun je op het kleine blad ook niet alle posities zonder aanlopen in de voorderailleur gebruiken. Nu is dat nog niet zo erg als je alleen de twee meest schuine posities niet kunt gebruiken. Maar soms schijnt het zo te zijn dat je zelfs de kleinste drie of vier tandjes niet geluidloos kunt gebruiken. Dat lijkt me toch wel lastig.
Maar stel dat ik een compact uitvoering neem, dan zou ik dus niet de 23 en 25 geruisloos kunnen gebruiken?
Dan neig ik toch naar Ultegra...
Ik kan mijn Red voorderailleur gewoon zo afstellen dat ik de grootste 5 tandjes achter kan gebruiken. Inderdaad niet meer (soms mis ik het 6e tandje wel), maar dan moet ik gewoon naar het buitenblad. Op het buitenblad kan ik de 7 kleinste tandjes gebruiken zonder dat het aan gaat lopen.
Ik rij overigens op compact, wisselend met 50/34 50/36, of 50/42 en achter met de 11-26 of 11-23. Alle combinaties zijn zo af te stellen als boven genoemd.
Ik rij overigens op compact, wisselend met 50/34 50/36, of 50/42 en achter met de 11-26 of 11-23. Alle combinaties zijn zo af te stellen als boven genoemd.
Cervélo & Cannondale