Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Egde waterschade na regenbui ervaringen?

rnldzm
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2009 17:30

rnldzm 07 aug 2009 17:15

Mijn Garmin Edge heeft vorige week bij een fietstochtje in de regen waterschade opgelopen, en is nu zo dood als een pier :( . Volgens de gebruiksaanwijzing zou de Edge waterdicht moeten zijn. Ik baalde behoorlijk. Eigenlijk had ik verwacht dat ik op basis van de garantie onmiddelijk een nieuwe Edge zou krijgen (Ik heb 'n nog maar net). De leverancier stuurt 'n nu eerst naar de importeur voor nader onderzoek. Voor mij is het 'n overduidelijke zaak de waterdruppels zijn te zien in het beeldscherm. Ik heb de papieren van de rechtsbijstandverzekering al opgezocht

Ik heb hier en daar wat gezocht en nagevraagd. Op een belgische web-site wordt de Edge ook aangeboden. Daar wordt waterschade uitgesloten in geval van garantie. Als je toch garantie wilt hebben voor eventuele waterschade dan moet je extra bijbetalen. Op diverse buitenlandse sites staan tips om waterschade te voorkomen (inwikkelen in vershoudfolie, afplakken met watervaste pleisters)
Het lijkt er op dat de Edge een mooi weer apparaat is.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen??

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 aug 2009 17:21

Wat voor een Edge heb je dan? Mijn 705 heeft al te veel hoosbuien gezien dit jaar en 't enige probleem wat ik heb is dat de gaatje van de barometer vol blijven zitten met water en dan doet ie 't niet meer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

pinag
Forum-lid
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 jul 2009 00:35

pinag 09 aug 2009 00:02

wat AMclassic zegt. ben wel benieuwd welk type rnldzm dan heeft, want mijn fietsmaatje twijfelt nog en met het NLse klimaat is dit een belangrijk punt :)
Ik hou van Triple.

-divo-
Forum-lid
Berichten: 764
Lid geworden op: 25 jul 2008 17:35

-divo- 09 aug 2009 00:53

De Edge 705 is IPX7 geclassificeerd.


waterproof standards

Most newer Garmin® GPS units are waterproof in accordance with IEC 60529 IPX7. IEC 60529 is a European system of test specification standards for classifying the degrees of protection provided by the enclosures of electrical equipment.

An IPX7 designation means the GPS case can withstand accidental immersion in one meter of water for up to 30 minutes. An IPX8 designation is for continuous underwater use.

rnldzm
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2009 17:30

rnldzm 10 aug 2009 09:57

@ Amclassic-fan
@ PinaG

Ik heb (had) een Garmin Edge 305.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 10 aug 2009 10:49

Volgens de handleiding uit 2005:

Onderdompeling :

Ook de Edge 205/305 is ook waterdicht volgens de IEC norm 60529 IPX7. Hij kan weerstaan aan 30 minuten onderdompeling in water op 1 meter diepte . Langere onderdompeling kan leiden tot schade. Na onderdompeling het toestel afdrogen en aan de lucht laten drogen voordat u het opnieuw gebruikt of oplaadt.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 10 aug 2009 11:23

Ik was ooit in een grote GPS winkel (ergens in Twente), waar ze het hele Garmin arsenaal verkochten. Bij het vergelijken van de sportmodellen (Edge) en wat robuustere modellen kwam wel ter sprake dat de Edge modellen duidelijk minder goed tegen water kunnen dan de grotere apparaten. Ook zijn ze iets sneller kapot bij valpartijen. Dat leek in ieder geval hun ervaring te zijn wat betreft hun klanten.

Blijft natuurlijk staan als een huis dat het ding niet kapot mag gaan van een regenbuitje.

rnldzm
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2009 17:30

rnldzm 10 aug 2009 16:13

@ allen

Ik heb ook kennis genomen van de IEC norm mbt waterdichtheid. In de folder staat zonder enig voorbehoud dat de Garmin Edge 305 waterdicht is. Ik ben niet de enige met dit probleem. Op het forum van de MotionBased website staan meerdere klachten over waterschade.

augustus
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 aug 2009 17:30

augustus 26 aug 2009 17:54

De Garmin Edge 305 is NIET waterdicht volgens de IPX7 standaard hooguit waterresistent.

Ik had dezelfde problemen als rnldzm. Er schijnt dat er water via de gaatjes van de barometer en de luidspreker aan de onderzijde in het apparaat kan komen. Een ander probleem is de bedieningsknoppen aan de bovenzijde vervuild raken. Bij een regenbui spoelt er door opspattend water fijn zand onder de knoppen.
Aanvankelijk wilde men mij geen garantie geven, althans er werd heel moeilijk over gedaan. Er werd door de leverancier gesteld gesteld het apparaat voldoet aan de IPX7 standaard, dus als er water in zit dan is het eigen schuld. Als het mij niet aanstond moest ik maar contact op nemen met Sailtron (= Garmin NL). Daar ben ik niet ingetrapt. Ik heb niets met Sailtron te maken want daar heb ik 'm niet gekocht. Ik heb op advies van de rechtsbijstandverzekering een aangetekende brief gestuurd. Daarna werd contact met mij opgenomen". Het was allemaal een "misverstand van een slecht geinformeerde verkoper". De zaak is op gelost, en ik werd in de gelegenheid gesteld om met bijbetaling van een beperkt bedrag een Garmin Edge 705 aan te schaffen.

Ik fiets bij regenachtig weer nu met een telefooncondoom (ze bestaan echt) om het apparaat.




gast
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 23 mei 2006 11:15

gast 26 aug 2009 19:07

[quote="rnldzm"]Mijn Garmin Edge heeft vorige week bij een fietstochtje in de regen waterschade opgelopen, en is nu zo dood als een pier :( . Volgens de gebruiksaanwijzing zou de Edge waterdicht moeten zijn. Ik baalde behoorlijk. Eigenlijk had ik verwacht dat ik op basis van de garantie onmiddelijk een nieuwe Edge zou krijgen (Ik heb 'n nog maar net). De leverancier stuurt 'n nu eerst naar de importeur voor nader onderzoek. Voor mij is het 'n overduidelijke zaak de waterdruppels zijn te zien in het beeldscherm. Ik heb de papieren van de rechtsbijstandverzekering al opgezocht
[/quote]

Vervelend, maar ik zou eerst maar eens rustig afwachten met welk voorstel ze komen voordat je in paniek raakt. Los van de vraag wat binnen de garantie valt, is "een onderzoek" vrij normaal. Er zijn helaas ook altijd mensen die misbruik maken van garanties. Mss kijken ze bijv. even of het apparaat niet door een leek is opengeschroefd.

rnldzm
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2009 17:30

rnldzm 26 aug 2009 20:11

@gast

Ik ben niet in paniek. Maar ik vind het wel zeer vervelend om zonder hartslag, snelheid, afstand en cadansregistratie te moeten trainen. (hoewel ook daar wen je aan) Ik kan idd niet anders dan wachten tot ze met een voorstel komen. Dat voorstel moet zijn of geld terug of een nieuw apparaat. Met minder hoeft men met de wet Consumentenkoop en grarantie uit 2003 geen genoegen te nemen.

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 21 mar 2010 16:37

Hallo,

heb een Garmin 705 en wil graag waterschade voorkomen.
Wikkel mn Garmin nu altijd in een boterhamzakje, maar ben op zoek naar een beschermhoesje.
Kan deze echter nergens vinden, specifiek voor een Garmin 705.
Is het bij iemand bekend óf deze beschermhoesjes er zijn, en zo ja, waar zijn deze te verkrijgen?

Plaats reactie