Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Afstand Zadel - Stuur

bertrams
Forum-lid

bertrams 13 aug 2009 11:43

Na de koop van mijn fiets controleerde ik even de afstand zadel - stuur omdat ik vermoed dat de afstand te lang is.
Toen heb ik even wat dingen erover gelezen op internet en iedereen heeft als meetsysteem:

Elleboog tegen het zadel en hand vlak op stuurpen leggen. Maar dan komen er verschrikkelijk veel verschillende meningen. Deze ben ik tegengekomen:

- middelvinger tot halverwege stuurpen
- de vingers min je duim moet nog tussen stuur en hand passen
- 2 vingers moeten tussen hand en stuur passen
- je moet het stuur kunnen aanraken.

Dan zijn er ook nog verschillen in het meten daarvan. Sommigen meten precies vanaf het puntje van de elleboog schuin naar beneden en anderen maken een vlakke onderarm boven de bovenbuis.

Tuurlijk snap ik dat het ook een kwestie van gevoel is, maar wat is nu de juiste bewering ? Welke manier vinden jullie de beste ?

Owja trouwens mijn wijsvinger komt net niet tot het midden van de stuurpen, dus ik ga denk ik het zadel een stuk naar voren zetten.

fizik
Forum-lid

fizik 13 aug 2009 13:36

Het maakt nogal wat uit of je rechtop wilt zitten (een stukje dichter op je stuur), of gestrekt (een stuk verder van je stuur af). In principe zet je eerst het zadel goed en ga je dan met de lengte van de bovenbuis en stuurpen zorgen dat je lekker zit. Het zadel zet je goed door op de fiets te gaan zitten, je crank horizontaal naar voren te richten, met je schoen in het pedaal te klikken en dan moet je knie boven de as van je pedaal zitten.

Misschien heb je hier wat aan:

http://www.toeractief.nl/published/tat/ ... _1.nl.html

morti
Forum-lid

morti 13 aug 2009 14:12

morti
Forum-lid

morti 13 aug 2009 14:32

de totaal afstand word tot het eerst streepje of het 2de streepje gemeeten
dus midden trapas streepje 1 of 2
Afbeelding

alejandro
Forum-lid

Gebruikersavatar alejandro 13 aug 2009 21:40

morti schreef:de totaal afstand word tot het eerst streepje of het 2de streepje gemeeten
Afbeelding

Volgens bedoelt Bertrams niet de hoogte van het zadel (al dan niet in verhouding tot het stuur), zoals dit plaatje volgens mij aangeeft, maar de horizontale afstand tussen zadel en stuur.

Mooie Izoard trouwens ;)

Bertrams schreef: Tuurlijk snap ik dat het ook een kwestie van gevoel is, maar wat is nu de juiste bewering ? Welke manier vinden jullie de beste ?

Owja trouwens mijn wijsvinger komt net niet tot het midden van de stuurpen, dus ik ga denk ik het zadel een stuk naar voren zetten.

Alle methoden zouden kunnen kloppen. Dit is namelijk erg afhankelijk van je zadel.

Als voorbeeld:
Ik gebruik zowel een Fizik Arione als een fiets met een Selle Italia SLR zadel. Eén van de verschillen is dat de Arione een 2,5cm. langere (ongebruikte) punt heeft. M.a.w. bij de Arione is de afstand tussen zadel en stuur al 2,5cm kleiner.

Staar je niet blind op dit soort vuistregeltjes.
Als ik de Arione vervang door een SI SLR dan is het echt niet de bedoeling om het zadel dan maar 2,5cm verder naar voren te schuiven!

bertrams
Forum-lid

bertrams 14 aug 2009 00:22

Alejandro schreef:
morti schreef:de totaal afstand word tot het eerst streepje of het 2de streepje gemeeten

Volgens bedoelt Bertrams niet de hoogte van het zadel (al dan niet in verhouding tot het stuur), zoals dit plaatje volgens mij aangeeft, maar de horizontale afstand tussen zadel en stuur.

Klopt helemaal dat bedoel ik inderdaad. Nou goed ik snap iig niks van die vuistregeletjes die er staan, want bij mij klopt er bijna geen. Ik heb toch zeker nog 8cm tussen einde middelvinger en het stuur, maar goed heb geen idee of ik ook een kortere stuurpen moet hebben. Ik heb opzich niet het gevoel heel raar op de fiets te zitten. Daarbij vertelde een FM waar ik geweest ben dat ik relatief korte armen heb. Misschien moet ik me dus niet helemaal op blindstaren.

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 14 aug 2009 00:36

persoonlijke verschillen spelen ook een grote rol. ik zit bijvoorbeeld graag diep en vrij lang. met als gevolg dat mijn giant maatje m/l met 12 cm pen ongeveer even lang is als de xl van een vriend met een 8 cm pen. die vuistregeltjes is leuk als beginpunt maar je moet gewoon wat prutsen en schuiven voor je echt lekker zit. gewoon de tijd voor nemen.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

bertrams
Forum-lid

bertrams 14 aug 2009 00:44

CUBEmeister schreef:persoonlijke verschillen spelen ook een grote rol. die vuistregeltjes is leuk als beginpunt maar je moet gewoon wat prutsen en schuiven voor je echt lekker zit. gewoon de tijd voor nemen.

Hmm ja dat begin ik nu ook te denken ... ik ga ook elk pijntje in de rug-nek e.d. voelen waardoor ik weer niet relaxed op de fiets zit, waardoor je weer pijntjes gaat voelen :P

ikweetutnietmeer
Forum-lid

ikweetutnietmeer 14 aug 2009 00:57

denk dat het vooral een kwestie van proberen en voelen is.
de vuistregel kun je aanhouden als startpunt en van daaruit verder werken.
laat je leiden door je lichaam, luister ernaar en koop of leen een verzameling verschillende stuurpenlengtes :D

overigens de lengte zadel - stuur is ook niet heilig want uiteindelijk zit je neem ik aan met je handen ter hoogte van de shifters en ook dat verschilt per merk.
ik rijd bijv. met de 'oude' campa shifters, scheelt zomaar 1 cm met shimano.
daarbij heb je ook nog 'normale' stuurbochten en compact stuurbochten.
met de compact zit je ook korter.

ik zou niet aan het zadel komen, om je knieën te ontlasten lekker staan laten voorlopig.

proberen dus (is wel leuk, tenminste vind ik, lekker experimenteren)

bertrams
Forum-lid

bertrams 14 aug 2009 01:32

Wat ik me nog even afvroeg: ... een kortere stuurpen; heeft dat concequenties voor het stuurgedrag van de fiets ?

ikweetutnietmeer
Forum-lid

ikweetutnietmeer 14 aug 2009 01:57

tsja, ik zou zeggen ja.
hoe korter hoe directer het stuurgedrag.
weegt echter denk ik niet op tegen een lekkere zit.
als je bedenkt dat een stuurpen van 11-12cm toch wel gemiddeld is dan zal het in de praktijk wel meevallen.

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 14 aug 2009 15:38

maakt inderdaad wel uit. lange pen wordt de fiets iets rustiger van. voornamelijk korte hobbeltjes zijn minder spannend vind ik. maar belangrijkste is echt dat je er goed opzit veel korter dan 8 cm zou ik het niet doen en 14 is wel redelijk maximaal maar daartussen is het wel vrij veilig. beetje afhankelijk van de fiets natuurlijk.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie