Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Upgrade van Tiagra naar ???

morty
Forum-lid

morty 19 aug 2009 22:58

hallo,

ik heb dit jaar gereden op een tiagra groep. nu was het mijn eerste ervaring met een racefiets en was ik daarom niet gleijk voor het duurste gegaan. nu vind ik de schekelprestaties niet echt fijn. soms luister hij niet als ik op het achterblad wil schakelen en blijft hij hangen. daarom wil ik voor komend jaar een andere groep erop monteren. ik heb dan zo ongeveer 1000 euro te besteden(er van uitgaande dat dit de enige upgrade zal zijn). wat kan ik dan het beste kiezen.

ik heb de nieuwe serie van ultegra gezien en die vind ik zeer mooi. ook wil ik graag een triple voorblad houden.

om een beeld te geven wat ik rijd: een standaard Giant Defy 2 uit modeljaar 2009.

enige suggesties wat een goede keus zou zijn en of ik andere dingen moet upgraden voor betere rijd eigenschappen(wielen heb ik al in mijn hoofd laten rond spelen).

alvast bedankt.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 aug 2009 23:05

Dan zou ik naast de nieuwe Ultegra groep nog een leuk setje wielen kopen, want de standaard wielen zullen wel niet veel soeps zijn. De Ultegra groep is beste groep die nog als triple leverbaar is. Ultegra groepje moet voor €650 toch wel op je fiets kunnen komen, heb je nog mooi geld over voor bijv Fulcrum Racing 3 wielen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

morty
Forum-lid

morty 19 aug 2009 23:53

ik lees op dit forum ook altijd over het gevecht campa en shimano. maar wat is nou eigenlijk het echte verschil. is campa echt beter zoals iedereen beweerd?

en waar moet ik de groep kopen. ik heb op internet een beetje zitten zoeken maar er is wel heel veel verschil in prijs. de ene vraagt er 750 voor en een ander 580??? groot verschi voor het zelfde product toch?

leocuypers
Forum-lid

Gebruikersavatar leocuypers 20 aug 2009 00:03

fiets je op de nieuwe tiagra groep?
wellicht heeft het slechte schakelen te maken met verkeede afstellingen, want de tiagra groep lijkt mij toch redelijk te schakelen. Kwestie van stelschroefjes verdraaienen.

Of je vindt de nieuwe Ultegra groep zo mooi, dat je deze gewoon wilt hebben. Wat ik kan begrijpen. ;-)

morty
Forum-lid

morty 20 aug 2009 01:00

hij heeft echt problemen met schakelen. zeker als je in het midden van de cassette komt hij blijft dan gewoon haken waardoor je eerst een dubbele slag omhoog moet en dan één slag weer omlaag om bij de versnelling te komen?

daarnaast vind ik de nieuwe groep ook heel mooi.

ik zal van de week wel even naar de fietsenboer gaan en kijken of hij het kan verhelpen.

burd
Forum-lid

burd 20 aug 2009 14:02

morty schreef:ik lees op dit forum ook altijd over het gevecht campa en shimano. maar wat is nou eigenlijk het echte verschil. is campa echt beter zoals iedereen beweerd?
...

Dat is toch ook een verschil van smaak. Technisch gezien lijkt de nieuwe Ultegra gewoon goed. Campagnolo schakelt anders: De remhendel schakelt niet mee, er zit een 'oortje' aan de hendel om mee af te schakelen; en het schakelen gaat steeds met een duidelijk voelbare (en hoorbare) 'klik'. Bovendien kan je meerdere kransjes tegelijk opschakelen in een haal, terwijl je bij Shimano meerdere malen moet klikken.
Campa is misschien iets duurzamer.
De huidige Campa triple groep (COMP) is niet erg mooi. Het lijkt erop dat Campagnolo een vier jaar oude Veloce triple in het assortiment heeft gehouden om niet helemaal tripleloos door het leven te gaan.

morty
Forum-lid

morty 20 aug 2009 17:42

ok dat maakt het wat duidelijker. maar bij mijn huidige shimano groep kan ook twee kransjes opschakelen in 1 haal alleen naar beneden schakelen gaat per keer. persoonlijk vind ik niet niet erg.

ik heb op internet een set gezien van de nieuwe ultegra bij math salden. iemand bekend met deze leverancier??

burd
Forum-lid

burd 20 aug 2009 18:04

morty schreef:ok dat maakt het wat duidelijker. maar bij mijn huidige shimano groep kan ook twee kransjes opschakelen in 1 haal alleen naar beneden schakelen gaat per keer. persoonlijk vind ik niet niet erg. ...

Hangt ervan af wat je met 'opschakelen' bedoelt :-)
Bij Campa kan je van het grootste kransje in een (1) keer naar het kleinste kransje schakelen, en dan met drie kransjes tegelijk weer naar het grootste kransje.
Bij Shimano kan je met twee of drie kransjes tegelijk van het grootste naar het kleinste kransje, en met een kransje per keer terug naar het grootste.

(Als je eenmaal aan Campagnolo gewend bent, wil je nooit meer terug...)

stynomite
Forum-lid

stynomite 20 aug 2009 19:24

math salden levert gewoon netjes, zo blijven ze groot. Verder zou ik toch eens goed naarde afstelling kijken. Natuurlijk kun je je groep vervangen als upgrade project. Maar ook een slecht afgestelde ultegar schakelt slecht...... Dus wat ervaring hiermee opdoen is helemaal geen gek idee.

Verder zou ik liever meer geld in wielen steken, dan een nieuwe groep De wielen doen het hem namelijk. Hoe vaak schakel je nou echt?
Misschien kun je wel beter voor een 105 groep gaan en wat betere wielen kopen. Of gewoon 1 van de twee opschuiven naar volgend jaaren dit jaar wat overhouden.
Big... yeah, big bada boom.

lior63
Forum-lid

lior63 20 aug 2009 19:27

Stel je hebt er 3000 km of zo mee gereden, dikke kans dat de ketting versleten is.
Ik zou zeggen vervang de ketting en ook de cassette; en kijk dan eens hoe het schakelen gaat.
Deraileurkabels vervangen helpt ook.

Als het gaat om het mooi, dan is Campa ontegenzeggelijk mooier.
Maar om alleen voor 'mooi' nu 1000 euro uit te geven.....?

Persoonlijk jaren met Shimano gereden en sinds dit jaar op een racefiets met Campa. Eerlijk, ik vind het echt beter dan Shimano.

jsparie
Forum-lid

jsparie 21 aug 2009 02:05

lior63 schreef:Stel je hebt er 3000 km of zo mee gereden, dikke kans dat de ketting versleten is.
Ik zou zeggen vervang de ketting en ook de cassette; en kijk dan eens hoe het schakelen gaat.
Deraileurkabels vervangen helpt ook.

Als het gaat om het mooi, dan is Campa ontegenzeggelijk mooier.
Maar om alleen voor 'mooi' nu 1000 euro uit te geven.....?

Persoonlijk jaren met Shimano gereden en sinds dit jaar op een racefiets met Campa. Eerlijk, ik vind het echt beter dan Shimano.

In welk opzicht beter ? Volgens mij is het vooral ook een kwestie van smaak en eventueel gewenning aan een bepaald schakelsysteem. Uit objectieve testen blijkt dat er gewoon heel weinig verschil zit tussen vergelijkbaar geprijsde groepen van shimano en campagnolo.

En voor Morty als je Eur 1000 te besteden hebt en je vindt de ultegra groep mooi, dan doe je daarmee een uitstekende koop als je kijkt naar de prijs/kwaliteit verhouding. En hou je, zoals gezegd door Am classic fan, nog geld over voor een knappe set wielen. Dat moet lukken voor max Eur 1000,-.

daj
Forum-lid

daj 21 aug 2009 20:38

morty schreef:hij heeft echt problemen met schakelen. zeker als je in het midden van de cassette komt hij blijft dan gewoon haken waardoor je eerst een dubbele slag omhoog moet en dan één slag weer omlaag om bij de versnelling te komen?

Kwestie van goed afstellen! Je kabels zijn waarschijnlijk wat versleten (=uitgerekt)

Plaats reactie