Schoenen...de verschillen?
Goeden,
wat me opvalt in Fiets is dat er van-alles getest wordt maar over schoenen lees ik heel erg weinig en zeker geen 'vergelijkend-waren-onderzoek.....'
In z'n algemeenheid, wat zijn de verschillen in de diverse (race)schoenen?
Ik zie bijv wel/geen carbon zool. Maakt dat uit in bv het doorbuigen van de zool? Of is het meer een gewichtskwestie?
ik zie met name de wat goedkopere modellen met 3 klittebandsluitingen en de duurdere hebben daar boven nog een sluiting (geen idee wat maar t zit er wel).
heeft dat nog voordeel?
Nog meer van dit soort eigenschappen die bepalend kunnen zijn voor de keuze?
zitten er eigenlijk altijd plaatjes bij de schoenen of moet je die er nog los bij kopen? (lijkt me gezien de hoeveelheid div systemen wel logisch).
Thnx,
wat me opvalt in Fiets is dat er van-alles getest wordt maar over schoenen lees ik heel erg weinig en zeker geen 'vergelijkend-waren-onderzoek.....'
In z'n algemeenheid, wat zijn de verschillen in de diverse (race)schoenen?
Ik zie bijv wel/geen carbon zool. Maakt dat uit in bv het doorbuigen van de zool? Of is het meer een gewichtskwestie?
ik zie met name de wat goedkopere modellen met 3 klittebandsluitingen en de duurdere hebben daar boven nog een sluiting (geen idee wat maar t zit er wel).
heeft dat nog voordeel?
Nog meer van dit soort eigenschappen die bepalend kunnen zijn voor de keuze?
zitten er eigenlijk altijd plaatjes bij de schoenen of moet je die er nog los bij kopen? (lijkt me gezien de hoeveelheid div systemen wel logisch).
Thnx,
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!
Wat voor de een een perfecte schoen is, kan voor de ander een flinke miskoop zijn.
Het belangrijkste is gewoon de pasvorm. Daar verschillen de merken in.
Carbon zool is stukje gewicht en extra stijfheid.
Wat betreft de verschillende systemen naast de bekende klittenband;
-Buckle (vaak in combinatie met klittenband)
-Boa draaisluiting.
Mijn persoonlijke ervaring:
Klittenband is prima wanneer men begint met wielrennen.
Klittenband in combinatie met een buckle is wat mij betreft een must als je 'serieus' gaat fietsen.
De Boa sluiting is voor mij het neusje van de zalm. Hiermee kan ik mijn schoen perfect afstellen.
Schoenplaatjes worden (zover ik weet) met de pedalen mee geleverd, dus niet met de schoenen. De meeste schoenen hebben gaatjes voor de gangbare pedaalsets.
Het belangrijkste is gewoon de pasvorm. Daar verschillen de merken in.
Carbon zool is stukje gewicht en extra stijfheid.
Wat betreft de verschillende systemen naast de bekende klittenband;
-Buckle (vaak in combinatie met klittenband)
-Boa draaisluiting.
Mijn persoonlijke ervaring:
Klittenband is prima wanneer men begint met wielrennen.
Klittenband in combinatie met een buckle is wat mij betreft een must als je 'serieus' gaat fietsen.
De Boa sluiting is voor mij het neusje van de zalm. Hiermee kan ik mijn schoen perfect afstellen.
Schoenplaatjes worden (zover ik weet) met de pedalen mee geleverd, dus niet met de schoenen. De meeste schoenen hebben gaatjes voor de gangbare pedaalsets.
OK, duidelijk verhaal, bedankt.
Ik denk dat ik dan eens ga kijken voor klittenband met buckle, lijkt me een mooie tussenweg.
Daarnaast zal ik in een winkel de schoenen passen en proberen, via internet wat minder geschikt.
Ik denk dat ik dan eens ga kijken voor klittenband met buckle, lijkt me een mooie tussenweg.
Daarnaast zal ik in een winkel de schoenen passen en proberen, via internet wat minder geschikt.
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Kun je specifieker zijn: wat maakt het verschil dan? Ik fiets zelf vanaf het begin (10 jaar geleden) met schoenen met klittenband, zit goed vast in de schoen, heb geen problemen gehad. Waarom is een buckle beter?Klittenband in combinatie met een buckle is wat mij betreft een must als je 'serieus' gaat fietsen.
Chi va piano, va sano e va lontano !
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
goosman schreef:Kun je specifieker zijn: wat maakt het verschil dan? Ik fiets zelf vanaf het begin (10 jaar geleden) met schoenen met klittenband, zit goed vast in de schoen, heb geen problemen gehad. Waarom is een buckle beter?Klittenband in combinatie met een buckle is wat mij betreft een must als je 'serieus' gaat fietsen.
Misschien niet beter, maar wel prettiger om al fietsend de afstelling te veranderen omdat je dit in kleine stapjes losser of vaster kunt doen. Klittenband zul je eerst helemaal los moeten maken en op gevoel weer op de juiste plaats vastzetten.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
goosman schreef: Kun je specifieker zijn: wat maakt het verschil dan? Ik fiets zelf vanaf het begin (10 jaar geleden) met schoenen met klittenband, zit goed vast in de schoen, heb geen problemen gehad. Waarom is een buckle beter?
Beter zou ik niet direct willen zeggen. Ik vond het prettiger, ieder moet voor zichzelf bepalen of hij/zij dat ook vind.
Zoals Flores als zei, beter af te stellen. En voor mijn gevoel zit het beter vast, maar dat zal ook wel een beetje tussen de oren zitten.
@Flores & Jeroen,
Thanx voor de verduidelijking. Het onderweg afstellen zal voor mij als recreatief toerfietser niet nodig zijn, ik heb tenminste onderweg nog nooit gedacht: "goh, ik moet mijn schoenen nodig bijstellen". Ik heb sinds een maand nieuwe Mavic Cyclo Tour schoenen zonder buckle, heb wel een model met buckle gepast (de Pro Tour), maar zag daar vooral het nadeel van het moeilijker kunnen aantrekken van overschoenen. Qua draagcomfort maakte het niet veel uit.

Mavic Cyclo Tour
Verder sluit ik me aan bij de eerdere reacties: vooral veel passen ! Draagcomfort is erg persoonlijk. Verder is het goed afstellen van de schoenplaatjes (worden inderdaad bij de pedalen geleverd) belangrijk. Er zijn merken schoenen die verschillende zolen gebruiken voor verschillende typen pedalen (bij Mavic is dat in elk geval zo: er bestaan van één model schoen verschillende uitvoeringen voor bijvoorbeeld Shimano en Look pedalen). Laat je dus goed informeren bij de handelaar, of koop pedaal en schoen tegelijk.
Succes met je keuze !
Thanx voor de verduidelijking. Het onderweg afstellen zal voor mij als recreatief toerfietser niet nodig zijn, ik heb tenminste onderweg nog nooit gedacht: "goh, ik moet mijn schoenen nodig bijstellen". Ik heb sinds een maand nieuwe Mavic Cyclo Tour schoenen zonder buckle, heb wel een model met buckle gepast (de Pro Tour), maar zag daar vooral het nadeel van het moeilijker kunnen aantrekken van overschoenen. Qua draagcomfort maakte het niet veel uit.

Mavic Cyclo Tour
Verder sluit ik me aan bij de eerdere reacties: vooral veel passen ! Draagcomfort is erg persoonlijk. Verder is het goed afstellen van de schoenplaatjes (worden inderdaad bij de pedalen geleverd) belangrijk. Er zijn merken schoenen die verschillende zolen gebruiken voor verschillende typen pedalen (bij Mavic is dat in elk geval zo: er bestaan van één model schoen verschillende uitvoeringen voor bijvoorbeeld Shimano en Look pedalen). Laat je dus goed informeren bij de handelaar, of koop pedaal en schoen tegelijk.
Succes met je keuze !
Chi va piano, va sano e va lontano !
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
Ik heb een paar rampvoeten voor fietsschoenen. Hoge wreef en brede voorvoet. Een stel adidasschoenen gehad met buckle meer voor het mooie. Continu tintelende en dove voeten in gehad. Nu weer terug bij een stel shimanoschoenen met 3 klitterbandsluiten, zitten als slofjes. Heel blij mee. Maar een test met advies voor de verschillende soorten voeten zou niet verkeerd zijn.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. 
- superrose
- Forum-lid
- Contact
@ceon, heb je diadora schoenen weleens geprobeerd?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Mijn oude schoenen zijn wel een keer aan vervanging toe. Mag ook wel na zo'n 14 jaar... Nu zie ik schoenen varierend tussen 60 en 250 euro. ik begrijp dat dit prijsverschil o.a. zit in de sluiting en de zool. Wat is nu het voordeel van een stijvere(carbon) zool? En hoe zit het met comfort en duurzaamheid m.b.t. de carbon zool?
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Vond het wel jammer dat de Fizik schoenen er niet bij stonden. Maar misschien is dat wel omdat ze of te nieuw of alleen duur en duurder hebben en geen goedkope. Rij zelf sinds een maandje op Fizik R3 en zijn naar mijn mening toch echt heerlijk zittende schoenen. Gelijk bij het passen in de winkel was ik al verkocht.