Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Zadel vraagje

guustflater
Forum-lid

guustflater 02 apr 2011 17:28

Zolang ik plat lig kan ik mooi wat onderzoek doen :-)

Als ik een stukje heb gefietst heb ik vaak last van de botjes in mijn billen. Het leek me dan wel wat om een gel zadel aan te schafffen. Of zie ik dat verkeerd ??

Ik weet dat er al een discussie is in het topic gel zadels beter dan....... Maar ik zit met dit speciefieke probleem dus gok ik op een nieuw topic

Iemand suggesties ?? Ik hoor het graag.
oldtimer

fromberg
Forum-lid

fromberg 02 apr 2011 21:12

Wat voor zadel heb je nu. Ik had ook steeds problemen en na diverse test kwam ik uit op de Fizik Alliante. Maar voor iedereen is dat natuurlijk weer anders...echter gel lost dit probleem denk ik niet op.
Sensa cyclecross

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 02 apr 2011 21:39

Is inderdaad al vaker voorbijkomen. Denk dat een broek met een goede zeem genoeg moet zijn.

Ik rijd zelf op een Fizik Arione (een van de hardste zadels op de markt) maar heb echt nooit last van ongemakken aan mijn kont.
Ook niet bij ritten boven de 100 kilometer. Maar dan moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat ik van mezelf al een natuurlijk "gel-laagje" heb.

Misschien dat rijders met weinig zitvlees je kunnen adviseren.

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 02 apr 2011 22:08

Heb je veel gefietst? Misschien moet je nog wat meer wennen aan het zadel en gaat de pijn weg met meer zitvlees. Pijn aan de zitbotjes betekent wel dat die het gewicht dragen en dat de kwetsbare delen ontlast worden. Dus het is een relatief gunstig zadelleed ;)

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 02 apr 2011 22:26

Maar vergeet ook niet naar je fietsbroek te kijken, want daar kan ook veel verschil zitten in de plaatsing van het zeem. En iedereen zit weer op een ander zadel, het is moeilijk te zeggen eigenlijk moet je gewoon uitproberen wat werkt en wat niet, als je iets hebt gevonden wat werkt kan je ongeveer aan het zadel wel zien of het wat is voor je.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

fromberg
Forum-lid

fromberg 03 apr 2011 01:54

Bij veel fietszaken kun je proefrijden met testzadels van verschillende merken. Je valt dan wel op b.v. felgroen van kleur, maar kunt dan zelf uitvinden wat je het prettigst vindt in combinatie met de broek die je hebt.
Sensa cyclecross

danoontje
Forum-lid

danoontje 03 apr 2011 12:27

Mijn bescheiden mening is dat dit niet aan meer of minder gel ligt. De vorm en breedte van een zadel zijn vele malen belangrijker dan gel of geen gel.
Volgens mij kun je tegenwoordig ook je kont op laten meten, dwz de afstand tussen de zitbotjes.

Succes
Anima Sana In Corpore Sano.

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 03 apr 2011 12:50

Stephan68 schreef: Ik rijd zelf op een Fizik Arione (een van de hardste zadels op de markt) maar heb echt nooit last van.....

Een Arione is eerder een redelijk compromis tussen hard en zacht, maar verre van één van de hardste zadels op de markt!
No pain no gain, no guts no glory!

dieseltje
Forum-lid

dieseltje 03 apr 2011 12:52

danoontje schreef:Mijn bescheiden mening is dat dit niet aan meer of minder gel ligt. De vorm en breedte van een zadel zijn vele malen belangrijker dan gel of geen gel.

Succes

+1 dat is volgens mijn minder bescheiden huisverstand ook zo.
No pain no gain, no guts no glory!

fizik
Forum-lid

fizik 03 apr 2011 12:55

dieseltje schreef:
danoontje schreef:Mijn bescheiden mening is dat dit niet aan meer of minder gel ligt. De vorm en breedte van een zadel zijn vele malen belangrijker dan gel of geen gel.

Succes

+1 dat is volgens mijn minder bescheiden huisverstand ook zo.

+1 Mijn billen hebben dezelfde ervaring.

guustflater
Forum-lid

guustflater 03 apr 2011 17:31

Ok. Thnx zover. Ik rijd nu met een san marco ponza. Deze zat standaard op de fiets. Vorig jaar door rug problemen niet veel gereden maar het jaar daarvoor 4 a 5000 km. aan voornamelijk woonwerk en, voor jullie begrippen, korte ritjes 40 tot 70 km. Maar dat was op mijn oude fiets. Nu met de nieuwe fiets dus nogal pijn aan mijn zitbotjes. Broeken waarmee ik rijd zijn Agu en Nike. Dat San Marco Ponza. Is dat een breed of smal zadel in jullie ervaring ? Dan weet ik waar ik heen moet :-) En voor een andere broek zal ik eerst eens kijken. Waarom zijn die broeken al snel zo duur ?? Thnx zover. Ik begin weer op been te komen en denk volgend weekend wel weer eens op de fiets te stappen
oldtimer

davidbernard69
Forum-lid

davidbernard69 06 apr 2011 16:43

Een tijd niet gefietst, dus ik had behoorlijk last van zadelpijn en dood gevoel verwacht. Daarom bij de FM een zadelmeting laten doen en een SQLab 611 zadel aangeschaft. Na enkele ritten nauwelijks last van zadelpijn en geen dood gevoel. Veelbelovend dus.
Move over! Please?

Plaats reactie