Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

hulp gevraagd: keuze fiets thuis-werk

pluisiebol
Forum-lid

pluisiebol 16 sep 2009 18:06

Hoi iedereen,

Ik zoek wat raad voor het kiezen van een goede fiets. Mijn fietservaring beperkt zich tot het fietsen van en naar de school met een gewone damesfiets. Die heeft nu jaren aan de kant gestaan en daar hapert heel wat aan.

Nu denk ik erover de auto aan de kant te laten staan en dagelijks met de fiets naar mijn werk te gaan. In de hoop dat dat mijn conditie wat gaat verbeteren :o) ik was vroeger elke dag wel een uur onderweg in de buitenlucht en dat mis ik enorm.

Het is een route van 25km per dag, met een paar steile hellingen. een beetje grind/bospadje en voor de rest beton en asfalt.
Mijn oude fiets heeft 3 versnellingen en op die hellingen is dat allesbehalve leuk fietsen, die van mijn man heeft er 21 en daarmee peddel je die hellingen zo op alsof het niets is.

Dus zoek ik nu een goede fiets. Er moet ook een fietsstoeltje op kunnen. De fietsenmaker heeft mij een Gazelle medeo en een Simplex Roma getoond. de Roma heeft 7 versnellingen (shimano nexus), de Gazelle 24 (shimano Alivio). De Gazelle was zijn laatste model (einde van dat kleurtje) en kon ik krijgen voor de prijs van de Roma. Is de Gazelle beter geschikt voor de route die ik moet afleggen door de 24 versnellingen? Valt die fiets duur uit wanneer er iets moet vervangen worden? Zijn er andere modellen die beter geschikt zouden zijn?

Alle raad wordt geapprecieerd!

edwinfe
Forum-lid

edwinfe 16 sep 2009 22:32

Waarom een fiets met voorvering?zowiezo zijn dit meer stadsfietsen. Ik zou gewoon 2 fietsen hanteren. Eentje voor de zitjes thuis en een meer hybride of fitnessbike voor het woon-werkverkeer.

-eric-
Forum-lid

-eric- 16 sep 2009 22:41

Dat zou ik ook doen. Als je de ruimte hebt een crosshybride of gewoon een racefiets (eventueel met een klein dragertje) voor woon-werk en een mamma fiets met zitjes, mand en tassen voor de school en boodschapritjes.....

Zowel mijn vrouw als ik hebben allebei 3 fietsen, maar net wat we gaan doen....
Met 3 kinderen zal het over een paar jaar wel een fietsenwinkel lijken in de schuur :p
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

pluisiebol
Forum-lid

pluisiebol 17 sep 2009 02:20

Het stoeltje moet erop, want ik zet ons kindje af wanneer ik naar mijn werk ga, het is de eerstkomende tijd geen optie om tussenin terug naar huis te gaan. We hebben van die karretjes die je aan de fiets hangt ook bekeken, zelfs eens een paar bakfietsen geprobeerd, maar prijsgewijs liggen die dingen toch wel hoog, een goede fiets daarentegen kan je altijd wel gebruiken.

Bijna alle fietsen die hij staan heeft zijn fietsen met voorvorkvering en vering op de zadelpen. Een paar jaar eerder toen we de fiets van mijn man kochten waren het nog allemaal gewone fietsen. De fiets moet wel een goede houding voor de rug hebben, dus een vrij rechte zithouding lijkt mij daarvoor het beste.

Ik heb eigenlijk vooral schrik van die versnellingen met derailleur: heb er niet zoveel ervaring mee want ik ben mijn 1-2-3 fiets gewend met versnelling in de naaf. Ik heb de Gazelle fiets eens geprobeerd en de versnellingen stonden blijkbaar niet goed afgesteld want soms trapte die door, en naar de hoogste wou hij niet gaan. Fietsenmaker beweert dat dat enkel een kwestie van afstelling is en dat hij dat wel zal in orde brengen alvorens de fiets buiten gaat. Hoe vaak moet je dat dan nadien nog bijstellen?

Groetjes! en bedankt voor de reacties!

bibske
Forum-lid

bibske 17 sep 2009 12:10

Je hoeft helemaal niet bang te zijn van een derailleur, ik heb soms het idee dat fietsenmakers mensen bang proberen te maken. Een derailleur kan je heel makkelijk zelf onderhouden en afstellen moest dat nodig zijn, bij een naafversnelling moet je altijd naar de fietsenmaker. Verder is het een stuk moeilijker om bijvoorbeeld even een band te vervangen zonder dat je alles ontregelt dus elke keer naar de fietsenmaker met het ding (kassa!!!)

Het schakelen zal in het begin even wennen zijn, je moet namelijk in tegenstelling tot met een naaf wel blijven trappen anders gaat het mis. Ik zou echt kijken naar een fiets zonder vering als je verder geen rugklachten ofzo hebt, die vering geeft misschien wel meer comfort maar je moet ook veel harder trappen. Een verende zadelpen vervang je makkelijk door een vaste dus dat is nog niet eens een drama.

Tot slot zou ik er echt op letten dat je fiets licht is, daar heb je erg veel aan als je bergop moet. Kijk misschien eens meer naar een trekkingfiets dan naar een recreatiefiets/stadsfiets, die kunnen veel bagage aan (en dus ook een kinderzitje!) en ze zijn een stuk lichter dan een stadsfiets.

Ik heb thuis 3 fietsen staan en mijn ritje naar het werk duurt iets meer dan 10 minuten op de racefiets (8kg), een kwartiertje op mijn "fitnessfiets" (14kg) en met de stadsfiets (23kg) doe ik er vaak 25min over. En dan heb ik alleen maar de wind om me tegen te werken...
Toch neem ik eigenlijk altijd de stadsfiets omdat die voor woon-werk voor mij de meest praktische is, die extra tijd neem ik voor lief.

pluisiebol
Forum-lid

pluisiebol 17 sep 2009 13:23

Waarom moet je bij een fiets met vering harder trappen? De fietsenmaker was er zelf geen voorstander van maar beweerde dat iedereen het tegenwoordig wenst. Mij leek het een goed idee want ik moet wel opletten voor de rug, maar ik heb de fiets eens geprobeerd en ik denk dat ik even goed zat of zelfs beter met mijn oude fiets die gewoon een zadel met vering had.

bibske
Forum-lid

bibske 17 sep 2009 13:56

Een vering is gemaakt om energie op te nemen (een schok bijvoorbeeld) maar zorgt er ook voor dat de energie die je zelf aan de weg wil overdragen om vooruit te komen ook voor een deel door diezelfde vering gaat en je verliest dus energie. Het verschilt heel erg per fiets en hangt ook van de afstelling af hoeveel dat verlies precies is. Uit eigen ervaring vind ik een voorvering best prettig zonder al te veel verlies, een zadel heb ik liever op 1 hoogte en dan is een vering met een slag van enkele cm heel storend. Een achtervering vind ik zelf verschrikkelijk onmdat je echt voelt dat je door de vering trapt (probeer het maar een keertje uit bij een fietsenmaker dan weet je meteen wat ik bedoel)

Ik zou gewoon zo veel mogelijk verschillende fietsen uitproberen, verschillende houdingen en met en zonder vering. Je merkt echt meteen als je een fiets gevonden hebt waar je lekker op zit en die fijn rijdt. Het is niet omdat iedereen iets wil dat dat meteen de beste keuze is!!

oldboy
Forum-lid

oldboy 17 sep 2009 14:07

Ik rij de Idworx Easy Rohler en kan em aanbevelen. Fiets is wel doordacht, alles netjes afgewerkt met louter top-materialen bedoeld om lang mee te gaan. Zo zit er een versnellings-naaf in van Rolhoff, magura Firm-tech velgremmen, goede velgen en banden. Enorm betrouwbaar en onderhoudsarm.

Rij zelf ook altijd met de fiets naar het werk en deed dit eerst op de race-fiets maar, zocht op een gegeven moment naar een fiets die iets all-rounder is. En heb em gevonden in de Idworx. De fiets heeft ook alleen maar lovende reviews/test gehad.............maar het is wel ff slikken als je gaat afrekenen! Nu helemaal want, de prijs is met meer dan 10 % omhoog gegaan....dus zo'n € 3500,- (als ik me niet vergis)

em
Forum-lid

em 17 sep 2009 14:23

Ik heb het idee dat vering op een stadsfiets bedoeld is om het "harde" van het alu frame wat weg te filteren. Het wordt verkocht als comfortverhogend, maar het grote nadeel vind ik dat de fiets er gigantisch veel zwaarder door wordt waardoor de fiets een stuk logger aanvoelt. Daarnaast laat de kwaliteit van de verende onderdelen vaak te wensen over. Helemaal dramatisch vind ik die geïntegreerde schijfremmen trouwens zoals o.a. Gazelle die heeft. Remt voor geen meter en je kunt het niet eenvoudig veranderen voor wat anders. Ik spreek uit ervarig trouwens want mijn ouders hebben beiden zo'n fiets en ik heb er wel eens een rondje mee gereden.

Een kinderzitje op een racefiets zou ik persoonlijk niet doen, want dat rijdt toch meestal net wat nerveuzer dan een touringfiets. Ik zou persoonlijk dus kiezen voor een ongeveerde touringfiets in jouw geval.

pluisiebol
Forum-lid

pluisiebol 17 sep 2009 14:32

Zouden jullie de gazelle medeo nog als een stadsfiets benoemen? De fietsenmaker sprak toch al over een trekking fiets als ik het me goed herinner, hij wees er op dat er geen dynamo is, het licht gaat op batterijen, en er staat een shimano alivio 24versnellingen op. Hij zei ook dat die fiets betere kwaliteit componenten heeft dan een gewone stadfiets, inox spaken en inox velgen. De fiets komt van 835 euro en hij vraagt er 599 voor omdat het het laatste model is, er zou een ander kleurtje in de plaats komen.

bibske
Forum-lid

bibske 17 sep 2009 15:25

Tja, in vergelijking met een échte trekking fiets is dit nog een stadsfiets maar omdat hij 24 versnellingen heeft is hij wel wat meer dan een normale stadsfiets. Hij is met zijn 18kg in ieder geval net zo zwaar als een stadsfiets!
Kijk hier maar eens even, dit zijn echte trekking fietsen en een stuk lichter dan een stadsfiets. De houding is wat minder rechtop maar dat is voor de afstanden die je elke dag zal afleggen best prettig.

stynomite
Forum-lid

stynomite 19 sep 2009 14:38

Nog een kleine tip;

Voor het comfort kun je ook andere dingen aanpassen dan wel/geen vering. Bijvoorbeeld, luchtdruk in de banden, bredere banden (ik zou achter een bredere band leggen dan voor).

Persoonlijk vindt ik een fiets zonder vering fijner dan met, omdat je meer gevoel hebt met de weg en de fiets maten niet veranderen in bijvoorbeeld een bocht (ik krijg dan een wat onzeker gevoel). Maar dat zou ik gewoon gaan proberen en dan natuurlijk wel even vaart maken en het liefst de stoep afvliegen :-).

Ik weet niet hoe het gaat met je rug, maar houding is daarvoor een stuk belangrijker dan vering.

Veel plezier met uitzoeken en fietsen.
Big... yeah, big bada boom.

Plaats reactie