Ik zoek wat raad voor het kiezen van een goede fiets. Mijn fietservaring beperkt zich tot het fietsen van en naar de school met een gewone damesfiets. Die heeft nu jaren aan de kant gestaan en daar hapert heel wat aan.
Nu denk ik erover de auto aan de kant te laten staan en dagelijks met de fiets naar mijn werk te gaan. In de hoop dat dat mijn conditie wat gaat verbeteren

Het is een route van 25km per dag, met een paar steile hellingen. een beetje grind/bospadje en voor de rest beton en asfalt.
Mijn oude fiets heeft 3 versnellingen en op die hellingen is dat allesbehalve leuk fietsen, die van mijn man heeft er 21 en daarmee peddel je die hellingen zo op alsof het niets is.
Dus zoek ik nu een goede fiets. Er moet ook een fietsstoeltje op kunnen. De fietsenmaker heeft mij een Gazelle medeo en een Simplex Roma getoond. de Roma heeft 7 versnellingen (shimano nexus), de Gazelle 24 (shimano Alivio). De Gazelle was zijn laatste model (einde van dat kleurtje) en kon ik krijgen voor de prijs van de Roma. Is de Gazelle beter geschikt voor de route die ik moet afleggen door de 24 versnellingen? Valt die fiets duur uit wanneer er iets moet vervangen worden? Zijn er andere modellen die beter geschikt zouden zijn?
Alle raad wordt geapprecieerd!