Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ksyrium SL, Shimano Dura-Ace C24-CL of Easton EA90 Aero

martijnblaas
Forum-lid

martijnblaas 25 sep 2009 00:29

Hallo allemaal.
Ik ben van plan een nieuwe wielset aan te schaffen bedoelt voor wedstrijdgebruik(criteriums en een paar klassiekers) en trainingsritjes. De keuze is Mavic Ksyrium SL, Shimano Dura-Ace C24-CL of Easton EA90 Aero. De Shimano's zijn het lichts maar het scheelt niet veel(ong 200g) volgens mij doen deze wielen niet veel voor elkaar onder dus wat zeggen jullie?

Alvast bedankt Martijn
Redbull Pro Team 4000, Dura-Ace, Reynolds, PRO, Selle Italia

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 25 sep 2009 14:35

Heb zelf ervaring met de Shimano en Eastons. Het zoals de naam al zegt zou meer aero moeten zijn door de hogere velg, of dit zo is weet ik niet zou je de testen moeten bekijken.

Bij de Eastons heb ik spaak breuk (de nippel was afgebroken) gehad waardoor ik niet zo veel vertrouwen meer had. Het wiel is hersteld en nu is het weer als vanouds. Zie dit topic: http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=30699

Heb de Shimano wielen gebruikt tijdens 3 weken Frankrijk en ze zijn mij heel goed bevallen, lichte en voor mij stijf genoege wielset. Aanzetten gaat ook snel en makkelijk doordat hij lekker licht is en de body sneller aangrijpt.

Tsja licht eraan wat je wilt; een aero wiel of licht(er) wiel. Heb geen ervaring met ksyriums dus kan ik je helaas niets over vertellen. Als je specifieke dingen wilt weten vraag maar raak.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

martijnblaas
Forum-lid

martijnblaas 25 sep 2009 18:50

de keuze voor mij maakt op zich niet uit(vandaar dit topic:P) maar het enige waardoor ik de shimano's eerder zou kiezen is omdat ze iets goedkoper zijn en in mijn ogen alle drie de wielsets even goed zijn... even kijken hoe de rest van het forum hier over denkt

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 25 sep 2009 21:31

In het bepalen van de meest passende wielenset is voornamelijk het doel waarbij de wielenset ingezet gaat worden, de kenmerken van de bereider en de rijstijl van de bereider. Deze punten samen beïnvloeden de juiste keuze. Om je toch op gang te helpen, vind je hieronder een kleine uiteenzetting:

De Mavic Ksyrium SL wielen zijn al geruime tijd op de markt en helaas heeft dit er niet toe geleid dat de kwaliteit beter is geworden. De wielen (eigenlijk alle Ksyrium wielen) staan vooral bekend om de zeer matige stijfheid en zeer beroerde aerodynamische kenmerken van deze wielenset. Het is spijtig maar de Mavic wielen worden doorgaans sterk overschat terwijl ze slechts matig zijn en de prijzen zijn niet overeenkomstig met de geleverde prestaties.

De Easton EA90 Aero wielenset is zoals mijn voorganger reeds gezegd heeft een wielenset die erop gericht is om ‘meer aerodynamisch’ te zijn dan de concurrenten in dezelfde klasse. Dit probeert men te bereiken door een hogere velg en een beperkt aantal spaken. Helaas zijn De Easton wielen niet zonder gebreken. Het is een veel voorkomende klacht dat de naven / lagers zeer snel en forse speling laten zien. Hierdoor moeten de lagers al snel vervangen worden of vaak zelfs teruggestuurd. Dit probleem heb ik zelf mogen ervaren en ook enkele andere vrienden hebben deze problemen. Het lijkt erop dat Easton dit niet onder controle heeft want het is een veel voorkomende klacht verdeeld over de totale wielenlijn. Een tweede klacht is de spaakbreuk. Ook deze komen veelvuldig voor, en één breuk leidt al snel tot langdurige problemen.

De Shimano Dura-Ace 7850 C24-CL is de laatste ontwikkeling in de wielenlijn voor draadbanden van Shimano. Deze wielen zijn een combinatie van een carbonvelg en een aluminium remvlak. Mede door deze combinatie en een redelijk aantal spaken ontstaat een zeer strak en stijf wiel, dat in combinatie met de zeer goede naven van Shimano zeer snel accelereren. Door het gebruik van carbon ontstaat er een zeer lichtgewicht wiel (voor draadbanden) dit in combinatie met een aluminium velgrand maakt dat het wiel toch zeer breed inzetbaar is, ten aanzien van remwerking. Hoewel de velg laag is met 24mm, scoort het wiel toch goed in de aerodynamica testen. In de volgende link zie je de aerodymanica test van deze wielset. Het moet gezegd worden het betreft de tube versie maar het geeft wel een goede impressie: http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html Voor de totale test zie de volgende lnk: http://www.rouesartisanales.com/article-2141818.html De wielen hebben echter ook twee nadelen. (edit mode: de titanium body slijt relatief snel in, en kost een vermogen om te vervangen). Daarnaast is er door het gebruik van een carbonvelg in het geval van spaakbreuk een grotere kans dat de velg onherstelbaar beschadigd raakt. In de praktijk heb ik hier echter nog niets van gehoord, het is echter wel het realiseren waard. Ik heb deze Shimano wielen ook zelf in mijn bezit en hoewel ik vele wielen heb, bevallen deze toch het beste. Niet alleen zijn ze licht maar dus ook breed inzetbaar door de lage velg met aluminium remvlak. Het is duidelijk merkbaar dat de wielen zeer snel accelereren en stijf zijn. Helaas heb ik ze gecrasht en zijn er geen losse velgen beschikbaar, maar een nieuwe set is onderweg.

Zoals ik eerder aan het begin van deze uiteenzetting schreef zijn de kenmerken van de bereider en het doel van grote invloed op de meest optimale keuze. Voor mij is de keuze eenvoudig. De Ksyrium wielen zijn ronduit matige wielen die enkel naam hebben door het merk Mavic, maar geen van de kwaliteiten van noch de Easton’s noch de Shimano’s benaderen. De Easton wielen hebben een mooie vormgeving en zijn prima wielen. Je moet echter geluk hebben met de aanschaf daar er veel problemen zijn met speling op de naven / lagers en spaakbreuk. De Shimano’s genieten mijn voorkeur daar het een zeer licht, stijf en relatief aerodynamisch wiel is. Het nadeel van de kwetsbaarheid van een carbonvelg is er zeker maar lijkt in de praktijk nauwelijks aanwezig te zijn. Het feit dat deze het meest gunstig geprijsd zijn, maakt de keuze voor mij nog eenvoudiger.

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 26 sep 2009 00:18

Ik weet niet welke prijs je betaald voor de wielsets maar de eastons zij er voor 499,- en de shimano wielen bij bike-components 579,- maar bij futurumshop 567,-
als je een e-mail suurt naar bike-components dat futurumshop ze goedkoper aanbied kost je de wielset ongeveer 550, dit is wat ik ervoor heb betaald. Dus de eastons zijn 50 euro goedkoper, qua vergelijking onder internet shops.

@Lancev7: ben het met je eens wou alleen toevoegen dat de tita body van de shimano wielen redelijk snel zouden slijten en die dingen verschrikkelijk duur zijn als je ze moet vervangen.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

lancev7
Forum-lid

Gebruikersavatar lancev7 26 sep 2009 00:23

@tomkolkman; kijkend naar de body van de shimano wielen hier heb je gelijk in, die kosten een vermogen. Echter de eerste keer dan ik een body volledig aan kort rijd moet ik nog ervaren. Overigens omdat ik mijn achterwiel aan gort gereden hebben in mijn crash heb ik wel nog een zo goed als nieuwe achternaaf over dus dat komt goed.
(Voor de TS heb ik mijn bericht ge-edit)

razorblade
Forum-lid

razorblade 26 sep 2009 17:39

Het is niet een van je opties, maar waarom overweeg je geen Fulcrum wielen of als je met Campa rijdt Campa Zonda of Neutron?

martijnblaas
Forum-lid

martijnblaas 26 sep 2009 20:08

fulcrum racing 1 zou ook nog kunnen. Maar zijn deze beter dan de shimano's?

jackiejunior
Forum-lid

jackiejunior 26 sep 2009 22:33

ik heb ervaring met de Racing 1's als met de Shimi C24's. Zoals een zadel ook persoonlijk is, is voor mij een goede wielset dat ook. Ik heb de Shimi's weer van de hand gedaan, terwijl ik de Fulcrums nooit zal verkopen. Hoewel zwaarder (zo', 200 gram denk ik) vind ik de Fulcrums beduidend beter rijden dan de C24's. Met name in het bochtenwerk had ik last van nerveuze wieltjes en rijgedrag, iets dat ik bij de Fulcrums nog nooit heb gevoeld. Die liggen als een blok op de weg. Verder is in mijn ogen de Campa naaf simpelweg beter dan die van Shimi. Geef ik de Fulcrums een zetje dan blijft ie maar draaien en draaien en draaien. Optisch maar ook gevoelsmatig een heel groot verschil met de Shimi's wanneer ik beide wielen tegelijkertijd een zet gaf! Shimi was al lang gestopt met draaien. Als gezegd, ik kies voor de Fulcrums!
CyclistForum Luxembourg

edwin01
Forum-lid

edwin01 27 sep 2009 13:51

ik heb nu een jaartje gekoerst op de Shimano's en ik vind ze ronduit fantastisch! Lekker licht, vooral in de velg (en daar draait het om...), stijf en de lagers zijn ongeevenaard! De oude wielen van Shimano hadden niet zo'n beste reputatie, maar met deze wielset hebben ze toch een voorsprongetje genomen!
Bovendien zijn ze heel mooi van prijs, ook altijd mooi meegenomen!

jsparie
Forum-lid

jsparie 27 sep 2009 20:19

lancev7 schreef:In het bepalen van de meest passende wielenset is voornamelijk het doel waarbij de wielenset ingezet gaat worden, de kenmerken van de bereider en de rijstijl van de bereider. Deze punten samen beïnvloeden de juiste keuze. Om je toch op gang te helpen, vind je hieronder een kleine uiteenzetting:

De Mavic Ksyrium SL wielen zijn al geruime tijd op de markt en helaas heeft dit er niet toe geleid dat de kwaliteit beter is geworden. De wielen (eigenlijk alle Ksyrium wielen) staan vooral bekend om de zeer matige stijfheid en zeer beroerde aerodynamische kenmerken van deze wielenset.

De Easton EA90 Aero wielenset is zoals mijn voorganger reeds gezegd heeft een wielenset die erop gericht is om ‘meer aerodynamisch’ te zijn dan de concurrenten in dezelfde klasse. Dit probeert men te bereiken door een hogere velg en een beperkt aantal spaken. Helaas zijn De Easton wielen niet zonder gebreken. Het is een veel voorkomende klacht dat de naven / lagers zeer snel en forse speling laten zien. Hierdoor moeten de lagers al snel vervangen worden of vaak zelfs teruggestuurd.

De Shimano Dura-Ace 7850 C24-CL is de laatste ontwikkeling in de wielenlijn voor draadbanden van Shimano. Deze wielen zijn een combinatie van een carbonvelg en een aluminium remvlak. Mede door deze combinatie en een redelijk aantal spaken ontstaat een zeer strak en stijf wiel, dat in combinatie met de zeer goede naven van Shimano zeer snel accelereren. Door het gebruik van carbon ontstaat er een zeer lichtgewicht wiel (voor draadbanden) dit in combinatie met een aluminium velgrand maakt dat het wiel toch zeer breed inzetbaar is, ten aanzien van remwerking. Hoewel de velg laag is met 24mm, scoort het wiel toch goed in de aerodynamica testen. In de volgende link zie je de aerodymanica test van het wiel: http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html Voor de totale test zie de volgende lnk: http://www.rouesartisanales.com/article-2141818.html .

Toch enige nuanceringen op dit bericht.

De kyrium sl wielen zijn in stijfheid vergelijkbaar met de shimano Dura-Ace 7850 C24-CL die ook niet superstijf zijn. Kijk bijvoorbeeld ook maar in de bovengenoemde test waar de shimanos bepaald niet als stijf uitkomen. Prima wielen, maar om de mavics nu af te schrijven op stijfheid terwijl de shimanos verglijkbaar stijf zijn ?

De lagers in de aeston zijn wellicht niet super, maar door de industrielagering met een standaard maat wel makkelijk te vervangen door betere exemplaren.

Eerlijk gezegd denk ik dat je met alledrie deze wielsets een goede koop doet.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 sep 2009 21:21

Een slecht ontwerpen naaf wordt geen goede naaf met dure lagers erin. Om eventjes in een forum gebruikje te vervallen, ik zou Fulcrum's of Campagnolo wielen nemen ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie