Ultegra cassette
- chassepatate
- Forum-lid
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55
Zit met een puntje...
Ik had vandaag mn fiets op de Tacx, nu lijkt het net of er een hoogteslag in de hele cassette zit....
Even ter info: tijdje geleden schakelde ik verkeerd, brak de ketting, achterderailleur en een paar spaken, tijdens een beklimming...
Zou iemand kunnen bevestigen of deze "hoogteslag" normaal is of zou de cassette beschadigd zijn t.t.v. bovengenoemd evenement?
Ik had vandaag mn fiets op de Tacx, nu lijkt het net of er een hoogteslag in de hele cassette zit....
Even ter info: tijdje geleden schakelde ik verkeerd, brak de ketting, achterderailleur en een paar spaken, tijdens een beklimming...
Zou iemand kunnen bevestigen of deze "hoogteslag" normaal is of zou de cassette beschadigd zijn t.t.v. bovengenoemd evenement?
-
niekgeerts
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
- Locatie: Assen
Het kan normaal zijn als de cassette een beetje heen en weer gaat. Maar dat is maximaal 1 mm.
Mocht het meer zijn, dan kan het zijn dat de naaf of as scheef is.
Mocht het meer zijn, dan kan het zijn dat de naaf of as scheef is.
- chassepatate
- Forum-lid
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55
Het is zeker meer dan 1 mm, ik schat zo'n beetje tussen 2 en 4 mm, voor de rest merk je er tijdens het fietsen niets van. De achterderailleur schokt wel een beetje.
Zou het niet kunnen zijn dat de cassette zelf krom is?
Zou het niet kunnen zijn dat de cassette zelf krom is?
-
niekgeerts
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
- Locatie: Assen
Lijkt me stug, maar dan moet je hem even van het wiel afhalen. Dan kun je het beter bekijken! Heb je daar het juist gereedschap voor!?
- chassepatate
- Forum-lid
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55
Nee, maar ik was toch van plan om het aan te schaffen. Dan kan ik de cassette op een ander wiel proberen, is ook meteen duidelijk waar het probleem zit.
Ik hoop niet in de naaf van m'n Ksyrium ES wiel...
Ik hoop niet in de naaf van m'n Ksyrium ES wiel...
-
niekgeerts
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
- Locatie: Assen
Dat hoop ik ook niet voor je! Ben benieuwd:)
Bij de mavic wielen zie je wel vaker dat dit voorkomt is mijn ervaring.
het zit niet in de cassette, maar in de body / as van je wiel.
maar als het inderdaad 4mm is, dan zou ik toch eens kijken of er een nieuwe as in moet.
Zit er geen speling op de naaf ?
het zit niet in de cassette, maar in de body / as van je wiel.
maar als het inderdaad 4mm is, dan zou ik toch eens kijken of er een nieuwe as in moet.
Zit er geen speling op de naaf ?
- chassepatate
- Forum-lid
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55
Er zit een heel klein beetje speling op de naaf, ik schat zo'n 0,1 a 0,2 mm.
Ik heb wel gelezen dat de body van de Ksyriums wat slijtagegevoelig is. Ik heb eigenlijk nog nooit problemen met deze wielen gehad en ik heb ze al zo'n 3 jaar.
Zijn die onderdelen los verkrijgbaar?
Ik heb wel gelezen dat de body van de Ksyriums wat slijtagegevoelig is. Ik heb eigenlijk nog nooit problemen met deze wielen gehad en ik heb ze al zo'n 3 jaar.
Zijn die onderdelen los verkrijgbaar?
ja, zowel de body als de as-delen. Als je ze al 3 jaar hebt, denk ik dat het inderdaad daarin zit.
Je kan even goed voelen of je body veel speling heeft, dat is het meest voorkomende namelijk. Losse body kost zo'n 45 euro meen ik.
Je kan even goed voelen of je body veel speling heeft, dat is het meest voorkomende namelijk. Losse body kost zo'n 45 euro meen ik.
nog iemand met mavic problemen
is voor een 15€ op te lossen
die 'spelling' zit op het lager va nde body. Mavic monteerd maar een lager aan de buitenkant van de body. Technies gezien zouden dit er 2 moeten zijn omdat de kracht dan verdeeld wordt en er geen schuine krachten op het lager komen. Hierdoor komt de spelling op het lager. Om dit op te lossen gewoon cassette demonteren, de body demonteren, uit de body de ring voor de lager losdraaien, lager vervangen en de boel terug demonteren. Is goedkoper dan de body te vervangen want die sluit namelijk niet. Ik raad aan dit jaarlijks te doen, voorkomt veel slijtage en ergernis.
Verder zou ik het niet laten mavic wielen te kopen, het is wat vervelend maar ze bollen goed.
is voor een 15€ op te lossen
die 'spelling' zit op het lager va nde body. Mavic monteerd maar een lager aan de buitenkant van de body. Technies gezien zouden dit er 2 moeten zijn omdat de kracht dan verdeeld wordt en er geen schuine krachten op het lager komen. Hierdoor komt de spelling op het lager. Om dit op te lossen gewoon cassette demonteren, de body demonteren, uit de body de ring voor de lager losdraaien, lager vervangen en de boel terug demonteren. Is goedkoper dan de body te vervangen want die sluit namelijk niet. Ik raad aan dit jaarlijks te doen, voorkomt veel slijtage en ergernis.
Verder zou ik het niet laten mavic wielen te kopen, het is wat vervelend maar ze bollen goed.
- chassepatate
- Forum-lid
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55
Oke cassette eventjes gewisseld, deze is goed. Als ik zo'n beetje rondkijk op internet zie ik wel losse Mavic body's te koop, maar die as-delen kan ik nergens vinden en het losse lager ook niet...
los lager is te koop bij bv een handelaar van autoonderdelen.
demonteer het lager uit de body en ga daarmee naar een verdeler van bv SKF lagers.
(Mavic gebruikt standaard lagers) daar kunnen ze je het juiste type leveren, eventueel een betere kwaliteit.
demonteer het lager uit de body en ga daarmee naar een verdeler van bv SKF lagers.
(Mavic gebruikt standaard lagers) daar kunnen ze je het juiste type leveren, eventueel een betere kwaliteit.