advies gevraagd
Hallo allemaal.
Mijn achterderailleur is er vandaag in volle vaart afgeknald. Die kan ik dus weggooien en dat is verder geen probleem. Echter er is ook een stuk frame waar de derailleur aan vastzit (of nou ja, zat in mijn geval...) verwrongen
Betekent dit einde frame en wordt mijn prille wielercarriere bruut de kop ingedrukt, of is er wellicht een andere oplossing ?
bvd
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N8N36GTN-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XHQ34WZC-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LTPZNO3L-D.jpg
Mijn achterderailleur is er vandaag in volle vaart afgeknald. Die kan ik dus weggooien en dat is verder geen probleem. Echter er is ook een stuk frame waar de derailleur aan vastzit (of nou ja, zat in mijn geval...) verwrongen
Betekent dit einde frame en wordt mijn prille wielercarriere bruut de kop ingedrukt, of is er wellicht een andere oplossing ?
bvd
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N8N36GTN-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XHQ34WZC-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LTPZNO3L-D.jpg
-
- Forum-lid
Je kunt proberen het oog terug te laten buigen/richten, maar hij zit wel goed scheef. 2e optie is door de fabrikant een nieuw pat laten inlijmen.
Heb dit ook gehad met een Koga-frame. Had het tweedehands gekocht en was nooit gebruikt.
Ik heb er geen 200 km mee gereden toen een tak de derailleur de achterpat wegtrok.
Zelfde effect, zwaar verbogen. Probeerde het recht te buigen, en toen brak hij af.
Het frame hangt nu mooi en kapot te zijn aan de balk totdat ik iemand vind die er een nieuwe achterpat in kan solderen.
Dit is geen verwisselbare, dus ik vrees het ergste.
Koop een ander frame en zet de spullen over.
Ik heb er geen 200 km mee gereden toen een tak de derailleur de achterpat wegtrok.
Zelfde effect, zwaar verbogen. Probeerde het recht te buigen, en toen brak hij af.
Het frame hangt nu mooi en kapot te zijn aan de balk totdat ik iemand vind die er een nieuwe achterpat in kan solderen.
Dit is geen verwisselbare, dus ik vrees het ergste.
Koop een ander frame en zet de spullen over.
voordat je met terugbuigen begint (kan lukken, maar moet nauwkeurig gebeuren), check even of de schroefdraad nog bruikbaar is. indien niet, wordt het een heel moeilijk verhaal. nieuwe pat inlijmen zal relatief duur zijn.
bij terugbuigen ook goed opletten dat je de staande en liggende achtervork niet beschadigd! lijken wel van carbon te zijn, uitkijken want kunnen niet zoveel dwarskracht aan (is het een giant cadex??)
bij terugbuigen ook goed opletten dat je de staande en liggende achtervork niet beschadigd! lijken wel van carbon te zijn, uitkijken want kunnen niet zoveel dwarskracht aan (is het een giant cadex??)
skimons schreef:voordat je met terugbuigen begint (kan lukken, maar moet nauwkeurig gebeuren), check even of de schroefdraad nog bruikbaar is. indien niet, wordt het een heel moeilijk verhaal. nieuwe pat inlijmen zal relatief duur zijn.
yep, is een giant cadex. Scherp oog

schroefdraad is compleet verdraaid...: (
Ik kan zelf geen dingen terugbuigen. Kan ik daarmee naar de fietsenmaker ?
-
- Forum-lid
- Contact
Indien achterpad van staal is en het schroefdraad nog redelijk dan kun je er wellicht het volgende mee doen. Als je niet zeker weet of het alu of staal is met mesje proberen krasje te maken, lukt dat makkelijk dan is het ws alu lukt dat slecht met bos mesje tot gevolg dan ws staal.
Op de foto zie ik dat het gedeelte dat niet in de achtervork zit is verbogen. Eigenlijk alleen het gedeelte dat je bij andere frames kunt verwisselen is verbogen. Zet dan gedeelte alleen in een bankschroef liefts tussen twee vlakke stalen plaatjes (zodat de putten van de bankschroef niet het achterpad komen) Dan de bankschroef het werk laten doen (dus niet aan frame trekken) door dichtdraaien buigt het achterpad heel langzaam weer recht. Wanneer het pad weer recht zit dan frame er uit halen. Wellicht dat het dan weer iets terugbuigt door de spanning in het staan.
Dit kan je oplossen door het op dezelfde wijze nogmaaks te doen maar dan een rond spijkertje (van ongtveer 1 mm doorsnede) aan de kant die bol is op de plaats waar de bandschroef de bolling het eerste raakt. Aan de andere kant (holle zijde 2 spijkertjes aan weerszijde ongveer 1 cm van het spijkertje aan de bolle kant (zet ze vast met stukje tape) Dan weer voorzichtig bankschroef aandraaien en dan ga je net zover tot de bolling een holling is geworden. Wanneer je het frame nu weer uit de bankschroef haalt is het achterpad waarschijnlijk weer bijna tot geheel recht.
Als laatste nogmaals schroefdraad nakijken en indien nodig even natappen en klaar. Je frame kan weer mee.
Uiteraard op eigen risico maar anders kuen je het weggooien. Zelf op deze wijze 2 frames weten te redden (waren weliswaar geheel staal)
Op de foto zie ik dat het gedeelte dat niet in de achtervork zit is verbogen. Eigenlijk alleen het gedeelte dat je bij andere frames kunt verwisselen is verbogen. Zet dan gedeelte alleen in een bankschroef liefts tussen twee vlakke stalen plaatjes (zodat de putten van de bankschroef niet het achterpad komen) Dan de bankschroef het werk laten doen (dus niet aan frame trekken) door dichtdraaien buigt het achterpad heel langzaam weer recht. Wanneer het pad weer recht zit dan frame er uit halen. Wellicht dat het dan weer iets terugbuigt door de spanning in het staan.
Dit kan je oplossen door het op dezelfde wijze nogmaaks te doen maar dan een rond spijkertje (van ongtveer 1 mm doorsnede) aan de kant die bol is op de plaats waar de bandschroef de bolling het eerste raakt. Aan de andere kant (holle zijde 2 spijkertjes aan weerszijde ongveer 1 cm van het spijkertje aan de bolle kant (zet ze vast met stukje tape) Dan weer voorzichtig bankschroef aandraaien en dan ga je net zover tot de bolling een holling is geworden. Wanneer je het frame nu weer uit de bankschroef haalt is het achterpad waarschijnlijk weer bijna tot geheel recht.
Als laatste nogmaals schroefdraad nakijken en indien nodig even natappen en klaar. Je frame kan weer mee.
Uiteraard op eigen risico maar anders kuen je het weggooien. Zelf op deze wijze 2 frames weten te redden (waren weliswaar geheel staal)
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets
Bever schreef:skimons schreef:voordat je met terugbuigen begint (kan lukken, maar moet nauwkeurig gebeuren), check even of de schroefdraad nog bruikbaar is. indien niet, wordt het een heel moeilijk verhaal. nieuwe pat inlijmen zal relatief duur zijn.
yep, is een giant cadex. Scherp oog
schroefdraad is compleet verdraaid...: (
Ik kan zelf geen dingen terugbuigen. Kan ik daarmee naar de fietsenmaker ?
ik denk dat nieuwe pat inlijmen de enige realistische optie is. moet je wel een nieuwe pat zien te vinden. da's nog lastig voor giant, maar je kunt het eens in lelystad of bij je dealer proberen. ik vrees dat je op zoek moet naar een ander frame...
-
- Forum-lid
Ik denk dat het voordeliger is het frame te vervangen.
Aangezien je een oude Cadex hebt lijkt mij een nieuw frame ook heel verstandig.
(heb er nog wel 1 in de aanbieding
)
En nieuwe vergelijkbare frames zijn niet meer zo duur, hieronder een paar goedkope en goede opties:
Pedalforce (www.pedalforce.com)
Canyon ( ook goede alu frames)
Prorace (zag er op bike motion goed uit)
Stevens
Bianchi (zie: nieuwe Infinito)
Bij alle merken kun je wel een frame op de kop tikken onder de (of net iets boven) de € 1000,-
(heb er nog wel 1 in de aanbieding

En nieuwe vergelijkbare frames zijn niet meer zo duur, hieronder een paar goedkope en goede opties:
Pedalforce (www.pedalforce.com)
Canyon ( ook goede alu frames)
Prorace (zag er op bike motion goed uit)
Stevens
Bianchi (zie: nieuwe Infinito)
Bij alle merken kun je wel een frame op de kop tikken onder de (of net iets boven) de € 1000,-
-
- Forum-lid
Je kunt als je veel waarde hecht aan je frame, en je geldboom omgewaaid is een losse der. haak nemen. Zaag dan wel de kapotte haak van je frame.
Ik weet een rigoreuze oplossing, maar je kunt weer verder rijden.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
peedsbikes schreef:Je kunt als je veel waarde hecht aan je frame, en je geldboom omgewaaid is een losse der. haak nemen. Zaag dan wel de kapotte haak van je frame.
Wil je die eraan vast lassen ofzo?
De schakelprestaties zullen dan niet geweldig zijn na deze 'ingreep' en het padje richten zal hierdoor ook slecht gaan...
-
- Forum-lid
Die klem je met je wiel vast, mooier is er eentje te vinden die een boutje heeft om die vast te zetten in de bestaande pad.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"