Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tubeless op Ksyrium > oppompen

sten2
Forum-lid

sten2 20 okt 2009 17:42

Mijn project voor de winter is het proberen van tubeless banden. Aangezien ik geen 2-way-fit velgen heb en las dat dit ook op gewone velgen kan (notubes.com) ben ik hier maar een project van gaan maken.

Ik heb Ksyrium Elite velgen, zonder spaakgaten aan de binnenkant, lucht dicht dus. Hier heb ik een (speciaal) ventiel in bevestigd en de Hutchinson Fusion om heen gelegd. Tot zover gaat het prima.

Bij het oppompen komt de uitdaging. De verbinding tussen band en velg moet luchtdicht worden door de luchtdruk. Echter moet er dan wel eerst druk opgebouwd worden in de band en dat lukt niet. Ook niet met de adviezen om hier zeepsop bij te gebruiken. De lucht loopt sneller weg dan dat het wordt toegevoerd. Er ontstaat dus geen druk (een binnenbandje zou helpen..).
Vanochtend naar het tankstation en daar de compressor gepakt. Deze geeft meer/ sneller lucht. Binnen twee tellen was de band vol (4 bar) en dat voor maar 50 cent bij Shell! Vanavond thuis even bijpompen tot 7 bar en dan is één wiel klaar.
Op lange termijn wordt dit niet handig. Om voor iedere nieuwe/ lege band naar de Shell te rijden is geen optie.

Wat zijn de oplossingen voor het oppompen:
• Betaalbare compressor die voldoende vermogen levert. Vooral tempo waarmee lucht wordt aangevoerd is van belang. De maximale druk is niet zo spannend, dan kan met de fietspomp. Iemand een advies voor een compressor. Is een 12V compressor(10 euro bij de Kijkshop) iets? Andere opties?
• Luchtpatronen op fietspompje: de geven lekker veel power, maar lijkt me een dure oplossing, een cilinder (paar euro) per fietsband.
• Cilinder van de biertap? Duikfles? Allemaal niet echt goedkoop en wellicht minder haalbaar.

Andere betaalbare ideeën?

Dank

Sten
Sten

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 okt 2009 19:39

Je hebt geen zware compressor nodig, als je maar een groot genoege vat gebruikt. Alleen duurt het met een kleine compressor wel langer voor je voldoende druk hebt opgebouwd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

danny1407
Forum-lid

danny1407 20 okt 2009 19:51

Als je straks de oplossing hebt......ga je dan ook hard verzinnen wat te doen als je onderweg lek rijdt?

Ik ben best wel benieuwd.

Oh en ik vond biertap een hele goeie.
Maar waarvoor heb je daar banden bij nodig? ;)
FacebookS3RSSite

wroosmalen
Forum-lid

wroosmalen 20 okt 2009 19:53

Lijkt me dat je dan gewoon een binnenband erin kan doen.
http://www.woutervr.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

baron062
Forum-lid

baron062 20 okt 2009 20:03

Onderweg? Co2 patroon. Ik las ergens dat je die dan in de paintball scene moet kopen, dan kosten ze nog maar 50 cent per stuk!

_pino_
Forum-lid

_pino_ 20 okt 2009 20:23

Geloof dat ik het niet helemaal snap, volgens mij moet je met een goede fietspomp, een renkompressor, gewoon je banden op kunnen pompen. Ik weet niet hoe het bij de 'huis, tuin en keuken' two way fit werkt maar bij mijn Eurus pomp ik ze zo op, wanneer ik de band vervolgens leeg laat lopen blijft hij gewoon luchtdicht tegen de zijkanten aangeplakt zitten en kan ik hem met iedere willekeurige pomp of patroon oppompen. En als je lek rijdt gewoon Hutchinson Fast'Air erin en verder rijden, heb ik gelukkig vooralsnog nog nooit hoeven doen, maar dan schijn jezo klaar te zijn.

Mijn advies, voor zover nog niet geprobeerd, probeer het eens met een goede fietspomp en fast'air, de bandenplakset voor grotere gaten dan 1 mm of een binnenband voor onderweg.

sten2
Forum-lid

sten2 21 okt 2009 00:37

Dank voor alle reacties, paar aanvullingen
> Binnenband in een nieuwe tubeless lijkt met niet logisch, kun je niet zo goed een draadband nemen
> Voor een lekke band onderweg neem ik een binnenbandje mee, plus gewoon pompje
> Met de Rennkompressor lukt het niet om de basisdruk snel genoeg op de bouwen. Die is nodig om dat Ksyriums geen 2-way-fit zijn. De lucht stroomt tussen band en velg weg.

@Amclassic-fan: enige suggestie voor een compressor? het gaat me vooral om de snelheid om tot 2 bar oid te komen, de rest kan met de gewone pomp.
Sten

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 22 okt 2009 18:21

Ik heb al een paar jaar een compressor voor normale banden met vloeistof (MTB). Die kosten net 100 euro ofzo. Zijn die in de gamma krantjes enzo met een tankje gaat tot 8 bar ploft lekker veel lucht uit!

-Eerst een binnenband wil bij de wel eens lukken, dan weer verwijderen uiteraard en een kant laten zitten
-Sommige velgen en banden combo's gaan met een comprerssor ook niet. Je kunt een laagje tape in je velg doen. (zelf vind ik dat zonde van et gewicht) Koopje lichte velegen ga je er gewicht in plakken. Tubeless MTB banden lukt me wel altijd met een gewone handpomp, de normale bandne niet.
-Nu het wat kouder word zal het ook lastiger gaan als bv alle sin je schuur licht, met namen de banden. leg ze bv 20 minuten ervoor binnen neer. Is het wat soepeler.
- Onderweg gewoon biba
-zeepsop help bij mij iig niet
-Wat je op voorhand kan doen de randen die tegen de velg komen insmeren met de vloeistof blijven bij de montage beter zitten, beetje vingerverven zegmaar.

Blaas na het toeveoegen van de vloeistof je ventiel wel even uit, daarna pas het binnenwerk weer in het ventiel doen, anders zit ie starks vast.

Laat even weten hoe het gaat ben ook benieuwd hoe het op de racefiets werkt.

Plaats reactie