DT240S gebarsten
Hallo,
Ik rij sinds een handvol jaren op MTB met naven van DT, nml. type 240S. onnodig te zeggen dat dit een supernaaf is die bij het bollen bijna geen weerstand laat optekenen.
Ik ben daar zo tevreden van dat ik dit jaar een gelijkaardige wielset heb laten vlechten voor in de koersfiets. Ook hier heb ik niets dan lof over.
Tot ik deze week bij het kuisen van m'n MTB merk dat er een spaakgat van de voornaaf is doorgescheurd.
Ik heb reeds contact opgenomen met LBS en ze gaan dit voorleggen aan de verdeler.
Heeft hier iemand ervaring mee, want voor mij is dit de eerste keer dat ik hoor dat een DT naaf kan stuk gaan?
Ter info: het spaakpatroon is 3 maal kruis gespaakt en niet recht (radiaal of zo)
Ik rij sinds een handvol jaren op MTB met naven van DT, nml. type 240S. onnodig te zeggen dat dit een supernaaf is die bij het bollen bijna geen weerstand laat optekenen.
Ik ben daar zo tevreden van dat ik dit jaar een gelijkaardige wielset heb laten vlechten voor in de koersfiets. Ook hier heb ik niets dan lof over.
Tot ik deze week bij het kuisen van m'n MTB merk dat er een spaakgat van de voornaaf is doorgescheurd.
Ik heb reeds contact opgenomen met LBS en ze gaan dit voorleggen aan de verdeler.
Heeft hier iemand ervaring mee, want voor mij is dit de eerste keer dat ik hoor dat een DT naaf kan stuk gaan?
Ter info: het spaakpatroon is 3 maal kruis gespaakt en niet recht (radiaal of zo)
-
- Forum-lid
Ik heb hier toch wel eens vaker een Dt naaf gezien die op een spaakgat was gescheurd.
Uit mijn hoofd een achternaaf met de scheur in de flens aan de driveside.
Het ging ook om een wegwiel.
Uit mijn hoofd een achternaaf met de scheur in de flens aan de driveside.
Het ging ook om een wegwiel.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Thanks.
De breuken die te zien zijn op de foto's in dit andere onderwerp zijn verschillend van wat ik voorheb. Ik kan me helaas niet herinneren hoe ik hier een foto moet bijplaatsen. Indien iemand zich geroepen voelt om het me nog eens snel uit te leggen...
Maar zo ik begrijp is de service van DT zeer goed en heb ik goeie hoop dat ik hiermee verder geholpen word.
Morgen ga ik ermee langs de LBS, ik laat wel iets weten wat het verdict is.
De breuken die te zien zijn op de foto's in dit andere onderwerp zijn verschillend van wat ik voorheb. Ik kan me helaas niet herinneren hoe ik hier een foto moet bijplaatsen. Indien iemand zich geroepen voelt om het me nog eens snel uit te leggen...
Maar zo ik begrijp is de service van DT zeer goed en heb ik goeie hoop dat ik hiermee verder geholpen word.
Morgen ga ik ermee langs de LBS, ik laat wel iets weten wat het verdict is.
De foto van de naaf zou nu in deze post moeten zitten
[img=http://img36.imageshack.us/img36/8750/naafdt.th.jpg]
[img=http://img36.imageshack.us/img36/8750/naafdt.th.jpg]
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Amclassic-fan schreef:Gewoon garantie lijkt mij toch.
hangt natuurlijk wat af van de leeftijd van de naaf, indien het al enkele jaren oud is kan het best zijn dat het buiten de wettelijke garantietermijn valt.
Dan is het hopen op de goodwill van verkoper en/of invoerder !
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid HC
Ik heb het ook wel eens vaker gehoord, zoals gezegd dan meestal de DS achter. Na vijf jaar, ja mooie lichte spullen gaan een keer kapot.
Ik beredeneer heel simpel, alles wat ik langer dan twee seizoen (circa 15.000km) op een MTB (80% weg km's) wielsetje rijd is meegenomen. Ik koop ook elk twee jaar een setje erbij. Mijn dealer gaf het ook al vaker aan, na twee jaar is echt het beste eraf.
Licht mooi spul kost nou eenmaal geld en gaat gewoon minderlang mee.
Ik beredeneer heel simpel, alles wat ik langer dan twee seizoen (circa 15.000km) op een MTB (80% weg km's) wielsetje rijd is meegenomen. Ik koop ook elk twee jaar een setje erbij. Mijn dealer gaf het ook al vaker aan, na twee jaar is echt het beste eraf.
Licht mooi spul kost nou eenmaal geld en gaat gewoon minderlang mee.
Amclassic-fan schreef:Je bedoelt de fabrieksgarantie? De wettelijke garantie is de duur dat je redelijkerwijs mag verwachten dat het product mee gaat. En ik denk dat je toch wel mag verwachten dat het naafhuis op z'n minst 5 jaar mee gaat.
Maar als ik het goed heb, ligt na de termijn van de fabrieksgarantie de bewijslast bij de gebruiker, i.e. je moet kunnen aantonen dat het mankement niet door onjuist gebruik is ontstaan.
Het wiel is binnen bij de LBS en toen ik er was stond er net een "verkoper" van DT in deze winkel binnen. Ik weet niet wat er allemaal gezegd is, maar deze brave man heeft gelijk het wiel meegenomen. Ik zou ergens volgende week telefoon krijgen. Dit zou ietske langer kunnen duren aangezien er een zeer populaire fietsbeurs is volgende week en ook de reparateurs van de invoerders moeten natuurlijk ook daar aanwezig zijn.
Wordt vervolgd.
Wettelijk of niet, leeftijd of niet. Ik denk dat elk merk er het beste bij is dat bepaalde zaken die voorbestemd zijn om niet stuk te gaan, ook niet stuk gaan. Hier staat of valt voor een groot deel de goede naam van dat merk. Er zijn hier vb. genoeg van te vinden toen carbon plots door elk frame- en wielenmerk werd toegepast. Remember George Hincapie in Parijs-Roubaix? Een stuurbuis van een vork mag niet breken of je bent Russische Roulette aan het spelen. Stel u voor dat een stuurstang van een auto maar een beperkte levensduur heeft van ongeveer 4 jaar. Dan zijn ze compleet in orde met de wettelijke garantietermijn die in België 2 jaar bedraagt.
Wordt vervolgd.
Wettelijk of niet, leeftijd of niet. Ik denk dat elk merk er het beste bij is dat bepaalde zaken die voorbestemd zijn om niet stuk te gaan, ook niet stuk gaan. Hier staat of valt voor een groot deel de goede naam van dat merk. Er zijn hier vb. genoeg van te vinden toen carbon plots door elk frame- en wielenmerk werd toegepast. Remember George Hincapie in Parijs-Roubaix? Een stuurbuis van een vork mag niet breken of je bent Russische Roulette aan het spelen. Stel u voor dat een stuurstang van een auto maar een beperkte levensduur heeft van ongeveer 4 jaar. Dan zijn ze compleet in orde met de wettelijke garantietermijn die in België 2 jaar bedraagt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Die vorkpijp van Hincapie brak pas af nadat hij daardoor al hard op zijn stuur was gevallen. En het scheuren van een naafflens wil ik toch niet vergelijken met het afbreken van een voorvork. Als die flens breekt weet ik niet hoe je het voor elkaar wilt krijgen om te vallen.