Goeden,
vandaag voor t eerst op pad geweest met een in GPSIES getekende track die ik vervolgens weer in m'n GPS heb geladen.
In GPSIES als kaart de Google maps kaart gebruikt.
Rij ik ergens waar ik volgens de G.maps kaart gewoon rechtdoor kan, is daar helemaal geen weg, alleen een heel klein rotondetje.
Thuis nagekeken en wat blijkt: als je de optie kaart-Microsoft aan zet dan is die nauwkeuriger. Deze had wel het rotondetje goed.
yahoo doet t ook goed maar de optie open-street-map, daar zie ik gewoon geen wegen getekend, is meer gokwerk om te kijken of er iets ie.
Mijn conclusie/advies: selecteer de Microsoft of yahoo kaart-optie als je een track in GPSIES maakt.
Nadeel van al deze kaarten is dat er geen bospaden op staan (voor de mtb-ers onder ons).
Ik werk ook met OziExplorer en de bijbehorende (staf-)kaarten, daar staat ieder bospad wel op alleen het tekenen van een route is daar erg gebruiksonvriendelijk.
Sowieso blijft het probleem bestaan om te kijken of het verharde zandpaden dan wel een geasfalteerde weg is.
Kortom, soms heb je het gevoel beter met een crosser op pad te kunnen gaan dan met je verder-licht-gewicht racefiets met je dure en lichte wielen .......
Maar, al met al, GPSIES met de optie Microsoft/Yahoo kaart aan is een leuk en bruikbaar alternatief (en gratis.....) en communiceert erg goed met de Garmin die ik gebruik.
Ervaring kaarten GPSIES
gpsies vind ik tot nu toe ook het gebruik vriendelijkste programma, maar tracks aanpassen is nog altijd een vervelende bezigheid.
Als je bijvoorbeeld een track van een ander wil aanpassen, zodat deze vanaf jouw huis start, dan moet je punt voor punt verslepen. (of doe ik iets verkeerd?)
Als je bijvoorbeeld een track van een ander wil aanpassen, zodat deze vanaf jouw huis start, dan moet je punt voor punt verslepen. (of doe ik iets verkeerd?)
Koga Team Edition
sja....ik denk niet dat je iets verkeerd doet en dat is inderdaad een hoop werk, temeer omdat die iemand anders vaak zijn/haar track vanuit de gps upload.
En die gps registreert om de paar seconden een trackpunt dus dan ben je wel even bezig.
Maar ik zou het als volgt oplossen:
1) waarom zou je de track helemaal willen aanpassen? Als je de track op je GPS start wijst ie naar het eerste/beginpunt. Dus door dat de wijzer te volgen kom je vanzelf bij het begin van de track (ook al weet je de weg dan niet maar waarschijnlijk heb je ook een kaart op je gps en kan je eventueel zo zoeken terwijl je rijdt als iets niet duidelijk is.
2) waarom maak je zelf niet een 2e track die je naar het beginpunt van de track van die ander leidt? Bij het einde van jouw track start je die andere, klaar......
En die gps registreert om de paar seconden een trackpunt dus dan ben je wel even bezig.
Maar ik zou het als volgt oplossen:
1) waarom zou je de track helemaal willen aanpassen? Als je de track op je GPS start wijst ie naar het eerste/beginpunt. Dus door dat de wijzer te volgen kom je vanzelf bij het begin van de track (ook al weet je de weg dan niet maar waarschijnlijk heb je ook een kaart op je gps en kan je eventueel zo zoeken terwijl je rijdt als iets niet duidelijk is.
2) waarom maak je zelf niet een 2e track die je naar het beginpunt van de track van die ander leidt? Bij het einde van jouw track start je die andere, klaar......
Het gaat er niet om hoe groot je tandwielen zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet!
Het gaat er om wat je er mee doet!
-
- Forum-lid
track altijd eerst in mapsource zetten en dan pas daarna op je gps.
De reden hiervan is dat de orginele track waarschijnlijk gereden is op een andere kaart dan die jij op je gps hebt.
Ik bedoel: ik rij op m'n fiets en neem een track op mbv een topo kaart benelux, jij hebt de onroute fietskaart op je gps en in mapsource.
omdat je mijn track mbv mapsource overschijft op de onroute kaart zou deze normaal moeten werken.
voor meer tips ed
http://forum.gps.nl/viewforum.php?f=2&s ... b98ff6129e
De reden hiervan is dat de orginele track waarschijnlijk gereden is op een andere kaart dan die jij op je gps hebt.
Ik bedoel: ik rij op m'n fiets en neem een track op mbv een topo kaart benelux, jij hebt de onroute fietskaart op je gps en in mapsource.
omdat je mijn track mbv mapsource overschijft op de onroute kaart zou deze normaal moeten werken.
voor meer tips ed
http://forum.gps.nl/viewforum.php?f=2&s ... b98ff6129e
op een waterfiets kom je ook vooruit