Drop it like it\'s hot (afstellen stuur)
Binnen de wielrennerij (en ook nadrukkelijk op dit forum) wordt er flink geageerd tegen de spacertoren en fietsen waar het verschil tussen zadel en de bovenkant van het stuur klein is, of met het blote oog niet waarneembaar.
Dit wordt wel de drop van het stuur genoemd. (Elders heb ik ook gelezen dat de term drop gebruikt wordt om het hoogteverschil tussen bovenkant en de onderkant van van het stuur te duiden, edoch, dit terzijde)
In koers (of tijdrit) is het voordeel van een grote drop evident: minder frontaal oppervlak en een betere 'druppelvorm' zorgen voor een hogere snelheid bij gelijk vermogen, pure winst dus. Er zijn grenzen aan deze drop. Het lichaam gaat op een gegeven moment klagen: rug en bekken kunnen protesteren en het geleverde vermogen loopt terug, zodat de nadelen het winnen van de voordelen.
Daarom dit topic: de voors en tegens van een flinke drop voor de verschillende onderdelen die de wielersport rijk is.
Zelf rijd ik met de volgende drops:
TT-bike: 19 cm
Tita-koersfiets: 13 cm
Stalen WWF: 9,5 cm
Modderploeg: 5? cm
Ook een concrete vraag: wat zijn de voors en tegens van een grote drop bij het cyclocrossen?
Dit wordt wel de drop van het stuur genoemd. (Elders heb ik ook gelezen dat de term drop gebruikt wordt om het hoogteverschil tussen bovenkant en de onderkant van van het stuur te duiden, edoch, dit terzijde)
In koers (of tijdrit) is het voordeel van een grote drop evident: minder frontaal oppervlak en een betere 'druppelvorm' zorgen voor een hogere snelheid bij gelijk vermogen, pure winst dus. Er zijn grenzen aan deze drop. Het lichaam gaat op een gegeven moment klagen: rug en bekken kunnen protesteren en het geleverde vermogen loopt terug, zodat de nadelen het winnen van de voordelen.
Daarom dit topic: de voors en tegens van een flinke drop voor de verschillende onderdelen die de wielersport rijk is.
Zelf rijd ik met de volgende drops:
TT-bike: 19 cm
Tita-koersfiets: 13 cm
Stalen WWF: 9,5 cm
Modderploeg: 5? cm
Ook een concrete vraag: wat zijn de voors en tegens van een grote drop bij het cyclocrossen?
Min crossfiets stond gelijk aan mijn racefiets, wat voldeed.
Sinds ik crosswedstrijden rij heb ik de drop wat minder gemaakt, door een andere stuurpen (korter en grotere hoek) en het stuur wat meer te draaien.
Ik heb het gevoel dat ik daardoor beter fiets in het veld, wat meer controle over de fiets heb. Met nadruk op gevoel, ik kan niets bewijzen, het kan ook door meer moddertraining komn dat het beter gaat.
Wat gaat er beter in mijn beleving?
- ik zit rechterop, waardoor ik beter en meer vooruit kijk
- er zit meer gewicht naar achter, dat is fijn met het afrijden van een dijk o.i.d.
- wat meer natuurlijke demping doordat mijn bovenarmen meer gebogen zijn.
Maar daar tegenover: als je op TV naar de profs kijkt zie je net zulke grote drops als op wegfietsen.
Sinds ik crosswedstrijden rij heb ik de drop wat minder gemaakt, door een andere stuurpen (korter en grotere hoek) en het stuur wat meer te draaien.
Ik heb het gevoel dat ik daardoor beter fiets in het veld, wat meer controle over de fiets heb. Met nadruk op gevoel, ik kan niets bewijzen, het kan ook door meer moddertraining komn dat het beter gaat.
Wat gaat er beter in mijn beleving?
- ik zit rechterop, waardoor ik beter en meer vooruit kijk
- er zit meer gewicht naar achter, dat is fijn met het afrijden van een dijk o.i.d.
- wat meer natuurlijke demping doordat mijn bovenarmen meer gebogen zijn.
Maar daar tegenover: als je op TV naar de profs kijkt zie je net zulke grote drops als op wegfietsen.
Funny, was dit net zelf aan het opmeten, toen ik dit topic zojuist las.
Blijk met een drop van 9 cm te rijden op mijn toerfiets. Zat me eigenlijk net af te vragen wat een beetje gangbare drops zijn, maar dit zal wel weer meer een persoonlijke voorkeur zijn.
Blijk met een drop van 9 cm te rijden op mijn toerfiets. Zat me eigenlijk net af te vragen wat een beetje gangbare drops zijn, maar dit zal wel weer meer een persoonlijke voorkeur zijn.
"Grandma was slow, but she was old!"
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
Cervélo S1 2009 / SRAM Force BMC CrossMachine CX02 / Shimano 105
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- chassepatate
- Forum-lid
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55
Ligt eraan wat voor jou comfortabel is. Hoe dieper je kan zitten hoe beter, het heeft ook met je lengte te maken, in de regel hoe langer je bent des te groter je drop kan zijn... v.b. Ballan, Geesink, Scheirlinckx...
Op mijn koersfiets heb ik een drop van 19,5 cm en dat is nog behoorlijk comfortabel voor mij...
Op mijn koersfiets heb ik een drop van 19,5 cm en dat is nog behoorlijk comfortabel voor mij...
- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
Niet zoveel bij mij, ik denk 5 of 6 cm, kijk ik had bedacht toen ik deze fiets kocht om het langzaam dieper te doen mijn stuur, zodat het kan wennen, want die fiest was al behoorlijk heftig voor me. Maar hoe meet je het precies? Zit er ook een verschil daarin tussen mannen en vrouwen?
Vaak heb ik met mijn fiets het gevoel dat mijn zadel wat laag zit, ik ben dus per keer aan het kijken, tegen de tijd dat ie helemaal perfect afgesteld staat heb ik geld gespaard voor een nieuwe, kan ik weer bezig, leuk.
Vaak heb ik met mijn fiets het gevoel dat mijn zadel wat laag zit, ik ben dus per keer aan het kijken, tegen de tijd dat ie helemaal perfect afgesteld staat heb ik geld gespaard voor een nieuwe, kan ik weer bezig, leuk.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Op mijn koersfiets klopt de fuistregel dat m'n voornaaf netjes achter mijn stuur ligt. Op mijn crosser kijk ik er mooi 'overheen', dus dat lijkt wel goed te zitten dan.Amclassic-fan schreef:Afstand zadel stuur moet vooral stukje korter zijn dan bij de wegfiets (..)
Maar het punt van druk op het voorwiel, daar had ik zelf nog niet aan gedacht. Ik denk dat ik voor een 10 cm-12 cm ga. Bedankt voor de input.
Hopelijk hebben ook anderen veel aan de reacties in dit topic, het was vooral bedoelt als algemeen topic.
Corniel schreef:Op mijn koersfiets klopt de fuistregel dat m'n voornaaf netjes achter mijn stuur ligt.
Deze snap ik niet helemaal Corniel. Als dat bij mij zou zijn zou ik een stuurpen van 20cm "moeten" hebben. Je bedoelt op je tt fiets of is vóór bij jou, achter bij mij óf snap ik het niet?
Enfin, op mijn laatste fiets (classic frame) een half jaar geleden met een drop van 7 cm. Huidige drop is 9cm en dat is dieper dan "de meting" maar doordat ik nooit of zelden onder in het stuur hang bevalt het me prima.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De vuistregel is dat als je je shifters beet pakt je de voornaaf op een koersfiets niet voorlangs mag kunnen zien, je moet 'm eigenlijk net achter je stuur langs zien zitten. Op een crossfiets daarentegen moet je veel korter en wat rechter op zitten daardoor kijk je meer over je stuur heen en zie je de voornaaf wel voor 't stuur langs.
@Corniel, de vorkbuis niet meteen afzagen, maar een beetje op lengte laten zodat je kunt schuiven tot je een fijne positie gevonden hebt. De gewichtsverdeling is offroad veel belangrijker dan op de weg.
@Corniel, de vorkbuis niet meteen afzagen, maar een beetje op lengte laten zodat je kunt schuiven tot je een fijne positie gevonden hebt. De gewichtsverdeling is offroad veel belangrijker dan op de weg.
@flores: bij TT's gelden hele andere regels. Zoals Amclassic-fan beschrijft geldt het voor wegfietsen.
@Amclassic-fan: ik heb pas een kort tochtje gedaan met m'n crosser. En ik ga zeker niet direct (laten
) zagen. Ik houd jullie op de hoogte.
@Amclassic-fan: ik heb pas een kort tochtje gedaan met m'n crosser. En ik ga zeker niet direct (laten

- superrose
- Forum-lid
- Berichten: 3276
- Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
- Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
- Contact
misschien een domme vraag, maar hoe meet je dat?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Amclassic-fan schreef:De vuistregel is dat als je je shifters beet pakt je de voornaaf op een koersfiets niet voorlangs mag kunnen zien, je moet 'm eigenlijk net achter je stuur langs zien zitten.
Oef, gelukkig maar. Zie de voornaaf net wel en net niet, dus dat zit wel goed:d
Thnx.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.