Andere cassette zonder verdere aanpassing
Ik zou graag van jullie willen weten of onderstaande problemen kan opleveren.
Mijn vrouw heeft een Trek fiets (1500) met daarop een tripple. Nu gaat zij volgend jaar mee naar de Alpen maar het zou voor haar beter zijn om achter een 27 of 28 te hebben. Nu is 25 de grootste. Haar fiets is pas nieuw dus een nieuwe aanschaffen is geen optie.
Volgens Trek kan er niet zomaar een andere cassette op worden gezet want dan moeten er ook nog andere zaken worden vervangen. Dit kost echter te veel geld voor deze aanpassing. Nu kan ik eventueel een wiel krijgen met daarop een 27 of 28 en mijn vraag is wat voor gevolgen dat kan hebben zonder de aanpassing aan bv. de derailleur en shifters. Mijn gevoel zegt dat deze paar tandjes extra moet kunnen?
Hoor graag jullie mening.
Mijn vrouw heeft een Trek fiets (1500) met daarop een tripple. Nu gaat zij volgend jaar mee naar de Alpen maar het zou voor haar beter zijn om achter een 27 of 28 te hebben. Nu is 25 de grootste. Haar fiets is pas nieuw dus een nieuwe aanschaffen is geen optie.
Volgens Trek kan er niet zomaar een andere cassette op worden gezet want dan moeten er ook nog andere zaken worden vervangen. Dit kost echter te veel geld voor deze aanpassing. Nu kan ik eventueel een wiel krijgen met daarop een 27 of 28 en mijn vraag is wat voor gevolgen dat kan hebben zonder de aanpassing aan bv. de derailleur en shifters. Mijn gevoel zegt dat deze paar tandjes extra moet kunnen?
Hoor graag jullie mening.
Ja hoor dat moet kunnen. Let er even op dat de ketting lang genoeg is. Verder moet je soms de achterderailleur iets bijstellen als je bovenste derailleurwieltje tegen de cassette gaat lopen (met die stelschroef die tegen het achterpat duwt).
Als het al een triple is moet dat zeker kunnen, met 1 klein probleempuntje: Ketting en kettingwielen slijten op elkaar in, en deze kunnen los van elkaar vervangen worden, alleen niet meer bij al te grote slijtage. Dan vervang je zowel de ketting als de cassette. Voorblad slijtage is hierin minder kritisch.
Overigens lijkt me een compleet achterwiel niet nodig. Gewoon even de cassette om (laten) zetten en klaar is klara.
Overigens lijkt me een compleet achterwiel niet nodig. Gewoon even de cassette om (laten) zetten en klaar is klara.
Losse 28 kopen, cassette eraf, 23 of zo ertussenuit halen en 25 en 28 monteren, ben je voor 6 euro klaar. Ik wed dat je vrouw m niet gaat gebruiken, maar het wel leuk vindt nog een versnelling over te hebben.
ciclista schreef:Losse 28 kopen, cassette eraf, 23 of zo ertussenuit halen en 25 en 28 monteren, ben je voor 6 euro klaar. Ik wed dat je vrouw m niet gaat gebruiken, maar het wel leuk vindt nog een versnelling over te hebben.
Dat werkt niet want de 21-23-25 zitten aan elkaar vast bij Shimano Ultegra.
tnieuw schreef:(...)
Volgens Trek kan er niet zomaar een andere cassette op worden gezet want dan moeten er ook nog andere zaken worden vervangen. (...)
Hoor graag jullie mening.
Natuurlijk zegt Trek dat, die willen namelijk geld verdienen. (en als Amerikaans bedrijf wijs je zowiezo per definitie alles af dat afwijkt van de standaard configuratie...)
Maar het is grote onzin hoor. Waarschijnlijk kan je achterderailleur ook wel een 27 kransje aan, zeker bij goed afstellen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
dvangennip
- Forum-lid
- Berichten: 199
- Lid geworden op: 28 apr 2008 23:36
- Locatie: Breda
- Contact
Een 27 is geen probleem met een Shimano 105 triple. Er is sowieso een standaard cassette van 12-27 die je zonder problemen kan monteren.
Nog even een reactie van mij want ik heb even nagekeken wat er nu op zit
Trek 1.5 WSD
Achterderailleur: Shimano Tiagra GS
Voorderailleur: Shimano Sora
Shifters Shimano Sora STI, 9 speed
Crankset: FSA Vero T 50/39/30
Vindt niks over de versnelling achter. Aan de reactie hier boven te lezen moet het allemaal wel lukken en dat gaan we dan ook proberen. Nog meer suggesties zijn welkom.
Trek 1.5 WSD
Achterderailleur: Shimano Tiagra GS
Voorderailleur: Shimano Sora
Shifters Shimano Sora STI, 9 speed
Crankset: FSA Vero T 50/39/30
Vindt niks over de versnelling achter. Aan de reactie hier boven te lezen moet het allemaal wel lukken en dat gaan we dan ook proberen. Nog meer suggesties zijn welkom.
-
tomkolkman
- Forum-lid
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24
Moet inderdaad gewoon kunnen, de nieuwe ultegra cassette heeft een 28 tands als grootste; misschien is dit ook nog een optie? Gewoon zorgen dat je de AD goed afstelt dan kan het niet fout gaan.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02