Alles over vakanties op én met de fiets

fietsen in Aostavallei

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 18 nov 2009 23:43

Grote st Berhardspas, kleine st Bernhardspas. Wat een mooie uitdaging!

Alleen ik wil op vakantie met mijn gezin van een kind van 3 en eentje die binnenkort komt die dabn 6 maanden oud zal zijn. Ik zoek dus een huisje voor 2 weken. Hoeft niet lowbudget te zijn maar ook mijn middelen zijn niet onbeperkt

Verder houdt mijn vrouw van stadjes bezoeken. Kan dat daar?

Hebben jullie tips? Weten jullie mooie huisjes?
Camerig is prachtig!

tinn
Forum-lid
Berichten: 983
Lid geworden op: 01 aug 2006 15:51

tinn 19 nov 2009 12:59

Juni j.l. verbleef ik 2 weken in het Aostadal. Het hoofddal is vrij druk en de beklimmingen zijn allemaal in de zijdalen. Lopen veelal dood dus rondjes rijden gaat niet. De beklimmingen aan de noordkant van het dal zijn drukker en meer bebouwd dan aan de zuidkant. De zuidkant valt onder het nationaal park Gran Paradiso en daar mag weinig meer gebouwd worden. Heel rustig en schitterend voor bergwandelingen.
Ik reed: Gr. St. Bernard (op zondagmorgen vroeg dus lekker rustig), Breuil Cervinia en San Carlo (zwaaaaaar). Na een ritje van 100 autokm's reed ik ook de Nivolet gelegen aan de zuidkant van Gran Paradiso.
Appartement van onze 1e week is geen aanrader. Die van week 2 wel. Zie:La roche . Het is 1 gebouw waarin een stuk of 6 appartementen is gevestigd. Op de begane grond heb je middels openslaande deuren toegang tot een grote gemeenschappelijke tuin met uitzicht op Aosta. Het ligt op de weg van Aosta naar top Gr. St Bernard (2 km klimmen). Je kunt er ook ontbijten maar hoeft niet. Aanrader.
Info over m'n fietsritjes in het Aostadal: op mijn weblog.
Leef! Fiets!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 20 nov 2009 22:12

Ik heb er nooit gefietst maar ben dit jaar onderweg naar de GF Fausto Coppi wel met de auto over de Gr. St. Bernard gereden. Dat leek me nou niet bepaald een lekkere weg om te fietsen. Het kan wel hoor, maar je hebt er wel vrij veel verkeer. Als je er toch omhoog gaat zou ik denk ik net als Tinn doen en vroeg gaan fietsen.

marcow5
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:03

marcow5 22 nov 2009 19:56

Afgelopen zomer ruim een weekin in Aosta geweest.
Het dal is erg druk. sluit mij aan bij Tinn. Verder was het ook erg warm. Zat in Cogne, NP Gran Paradiso, op 1600 meter en rond de 30 graden. Ook in het dal geweest en daar was het niet uit te houden. De beklimmingen in de zijdalen zijn ook erg druk met toeristen , campers, caravans etc. Ik heb niet of nauwelijks gefietst als gevolg combinatie boevnstaande. Aosta is wel een mooie stad met veel romeinse overblijfselen.

Als je daar in de buurt op vakantie wil en wil fietsen raad ik aan om naar Zwitserland te gaan, bijvoorbeeld Martigny. Is aande voet van de Gr Bernard.

gijs01
Forum-lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 jun 2009 16:47

gijs01 22 nov 2009 21:36

bedankt voor de tips!
Camerig is prachtig!

zola1978
Forum-lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 okt 2008 15:40

zola1978 23 nov 2009 11:16

Aan de piccolo San Bernardo ligt een rustig dorpje, La Thuile, waar de Tour de jaar ook passeerde.
Ik ben er in de winter geweest en hier verbleven, wat uitstekend is bevallen:
http://www.chaletalpina.it
Een vriendelijke zuid-Afrikaan is de eigenaar.

dario
Forum-lid
Berichten: 3857
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 23 nov 2009 12:29

Er zijn ook wel rustige zijdalletjes: zo heb je een alternatieve weg die deels parallel loopt met de Gran San Bernardo, maar vanwaar je dan verder richting Bionnaz (Valpelline) kan: een uithoek! Ook de Colle San carlo is relatief rustig, omdat het meeste verkeer naar La Thuile en verder via de hoofdweg uit Pré St.Didier gaat (met overigens zeer fijne haarspeldbochten vanwaar je mooi de Mont Blanc ziet liggen). De kleine San Bernardo is overigens minder druk dan de grote (die wel indrukwekkender is, maar vooral aan Zwitserse zijde behoorlijk lastig klimwerk biedt). Een andere mooie en relatief rustige zijvallei is de Valle del Lys, naar Gressoney: enkele heel mooie oude dorpjes, en op het einde een spectaculair zicht op de Monte Rosa!
Aosta zelf is een mooi stadje; verder zijn er in de omgeving een paar prachtige kastelen te bezichtigen (Fenis, Issogne).
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

peterv3
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 05 jan 2010 17:48
Contact

peterv3 17 sep 2023 10:50

Zo, ik dreg deze draad even op van een behoorlijk aantal jaar geleden :-)

Wie heeft leuke route-tips voor een paar tochtjes van tussen de 50-100km (met heel mooie cols mag het ietsje meer zijn) vanuit Aosta (of La Salle, meer precies)? Ik heb al wat zitten tekenen op Strava routebuilder, maar het worden zo te zien veel op-en-neer ritjes in plaats van rondjes :-/ dus als iemand een rondje kan suggereren...

peterv3
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 05 jan 2010 17:48
Contact

peterv3 17 sep 2023 18:04

inmiddels 2 rondjes gefabriceerd. wie heeft er nog tips? voor op de wegracer, wellicht ten overvloede.

https://www.strava.com/routes/3138405960924408840

https://www.strava.com/routes/3138417032592252290

peterv3
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 05 jan 2010 17:48
Contact

peterv3 18 sep 2023 08:14


Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2286
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 18 sep 2023 09:13

Ik heb ze snel even overgenomen in Komoot en het valt me direct op dat er nog vrij veel SS26 en SS27 in zit waar je niet vrolijk van gaat worden aan de streetview te zien. Op een aantal plekken is er een alternatieve parallelle route die voor mij de betere keuze zou zijn. Maar helemaal vermijden kun je ze niet, je mag hopen dat het meeste verkeer kiest voor de A5 maar ik zou er niet op rekenen. Ik zou hier al snel kiezen voor een kort ritje op de trekhaak en dan rustige beklimmingen uitzoeken, eventueel heen en weer'tjes, het ziet er naar beneden toch altijd heel anders uit dan naar boven, koffie halverwege, lunch bovenop, beter wordt het niet.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1690
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 18 sep 2023 09:39

Ik was vorig jaar in het Valle d'Aosta. De doorgaande weg SS26 kent aan beide zijden een brede strook waar je als fietser veilig kunt rijden. Ik vond het totaal niet gevaarlijk. Uiteraard zijn er wat tunnels, dus een licht op je fiets is wel aan te raden. Vanaf Arvier is er overigens een rustige parallelweg ten zuiden van Aosta. Die kun je ook nemen, dan rij je zeker rustiger. Het loopt wel meer op en af.

Ten zuiden van Aosta ligt ook Pila. Die kun je ook van 2 kanten op en weer af.

Colle San Carlo is een must-do. Een bitch, vergelijkbaar met de bekendere Passo Giau. Als je daar dan toch bent zou ik nog even doorrijden naar de Col du Petit Saint Bernard. Zonde om die te laten liggen. Col du Grand Saint Bernard is eigenlijk ook wel een klim de je gedaan moet hebben. Klim dan via Porossan en daal af via de grote weg. Je hebt het nu omgekeerd getekend. Daar ga je spijt van krijgen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie