Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wanneer naar Alphe 'd huez

fiets381
Forum-lid

fiets381 20 nov 2009 12:05

Ik heb het plan opgevat om in het voorjaar een weekje te gaan fietsen in de alpen en dan natuurlijk alphe 'd huez aan te doen.

Wanneer is een geschikte tijd? is het weer rond medio mei daar over het algemeen goed om te fietsen? en ligt er dan bijna geen sneeuw meer.

Ik ben benieuwd. Heeft iemand trouwens nog een tip voor een goed overnachtingsadres.

alpe
Forum-lid

alpe 20 nov 2009 16:03

check de zoekfunctie eens ...maar zorg wel eerst dat je de naam goed typed
Sensa

fillipo
Forum-lid

fillipo 20 nov 2009 22:42

Mocht je op camperen willen gokken, zijn er aan de voet van de alp duez 2 mooie campings

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 nov 2009 22:43

Kamperen in mei in het hoog gebergte...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ottie
Forum-lid

Gebruikersavatar ottie 20 nov 2009 22:52

Yep, als wij in januari gaan ijsklimmen vanuit alpe d´huez (met de kabelbaan naar 3000m) dan kamperen we gewoon op de camping beneden in Bourg d'oisans of slapen naast de auto op de parkeerplaats in Alpe d'Huez.Kan prima als je je daar op instelt.
De camping heeft overigens een prima 'winterraum' waar je binnen kunt koken. daar is nog lekker warm ook.

Dus in mei als je gaat fietsen kan dat vast ook en is het een stuk minder koud. Wel koelt het snel behoorlijk af zodra de zon weg is in mei (en het hele jaat door eigenlijk in de Alpen)

NB voorwaarde is wel dat je een hele dikke donzen slaapzak meenemt...
Rather live one day like a tiger than a hundred like a sheep!

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 21 nov 2009 00:41

Kamperen in mei kan daar inderdaad prima. Wel een paar extra sokken mee die tent in! Toch loop je qua fietsen medio mei toch wel het risico dat diverse passen dicht zijn. Over het algemeen is de Alpe d'huez wel open, maar ik neem aan dat je ook de andere beklimmingen in de regio graag wilt befietsen?

gijs01
Forum-lid

gijs01 21 nov 2009 22:36

fiets381 schreef:Ik heb het plan opgevat om in het voorjaar een weekje te gaan fietsen in de alpen en dan natuurlijk alphe 'd huez aan te doen.

Wanneer is een geschikte tijd? is het weer rond medio mei daar over het algemeen goed om te fietsen? en ligt er dan bijna geen sneeuw meer.

Ik ben benieuwd. Heeft iemand trouwens nog een tip voor een goed overnachtingsadres.

Ik zou niet eerder dan juni gaan. Ik ben jarenlang koninginnedag gaan vieren in Les 2 Aples (aan de andere kant van het stuwmeer). Ik denk dat je l' Alpe d'Huez wel opkomt maar de mooie col du Galibier mis je dan. Dat ding is zoveel mooier dan dat afzichtelijke skidorp. Ik zou dus in juni gaan en een goedkoop huisje boeken want het kan daar lelijk spoken, zeker in mei.
Camerig is prachtig!

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 22 nov 2009 18:40

Een oud wieler gezegde leert ons: Na klimmen komt dalen. Dat laatste kan nog vrij koud zijn in mei. En om als een losgeslagen vibrator gedurende 16 km op de fiets door te brengen is slechts voor weinigen een aangename belevenis. Neem dus een extra wolletje mee.
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

gijs01
Forum-lid

gijs01 22 nov 2009 20:00

de boef van parma schreef:Een oud wieler gezegde leert ons: Na klimmen komt dalen. Dat laatste kan nog vrij koud zijn in mei. En om als een losgeslagen vibrator gedurende 16 km op de fiets door te brengen is slechts voor weinigen een aangename belevenis. Neem dus een extra wolletje mee.

Helemaal mee eens maar even een tip om er weer een positieve draai aan te geven. Midden Mei kun je al behoorlijk goed fietsen bij de Mont Ventoux. Dt ligt niet zo gek veel verder rijden dan l'Alpe d'Huez en in de Provence is het in Mei al heerlijk bakken geblazen.

Je rijdt vanaf Lyon met richting Orange. Bij Orange Sud pak je D-weg richting Carpentras, Bedoin en Mont Ventoux. Vlak voor je bedoin inrijdt ligt camping La Garenne. Hier kun je prima verblijven, na je klim een duik nemen in het zwembad en 's-avonds het dorp inlopen om wat te eten. Vanaf de camping is het 500 meter naar de start van de klim van de berg!

campinginfo:
http://www.camping-ventoux.fr/Rubrique1.html

MVT-info:
http://www.dekaleberg.nl/mvhome.html
Camerig is prachtig!

basko
Forum-lid

basko 22 nov 2009 22:15

Dit (afgelopen) voorjaar met pinksteren, dus 1 juni, in de alpen geweest. Erg genoten, alleen was de Galibier nog dicht. Dit jaar vat de pinksteren een week eerder, dus ik denk dat we er dit jaar voor kiezen om ergens in september/oktober te gaan. Volgens mij komt het er een beetje op neer dat je wel wil dat de cols open zijn, maar niet hartje zomer wil gaan om de hitte te vermijden...

fiets381
Forum-lid

fiets381 23 nov 2009 09:09

Als ik dit zo lees dan denk ik dat we rond begin juni er naar toe zullen gaan.
Dan nog op zoek naar een leuk een betaalbaar onderkomen. Iemand tips (geen camping)

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 23 nov 2009 22:09

Vorig jaar in eind april geweest:

Open:

Alpe d'huez (twee kanten)
Ornon
Grand Serre, Col de la Morte
Eerste stuk van de Croix de Fer/Glandon
Les Deux Alpes
Doorsteken van La Garde naar La Berarde

Dicht:

Croix de Fer, Glandon
Galibier

Maar met Alpe d'huez, Ornon, Grand Serre, 2 alpes en alle stukken ertussenin kun je je prima vermaken een dag of 4. Er is echt zat te fietsen. De afdalingen kunnen inderdaad minder aangenaam zijn.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie