Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

afstellen zitpositie mtb

andreasg
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 feb 2009 11:15

andreasg 23 nov 2009 21:22

Enige tijd geleden via internet een mtb gekocht. Maar het probleem is dat ik nog niet echt een lekkere zit positie heb kunnen vinden. Moet ik gewoon dezelfde afstellingen nemen als mjin racefiets?? of gelden er juist voor de mtb iets andere regels wat de zit positie betreft.
Eventuueel een linkje of een goed adres bij een fietsenmaker in de kop van noordholland voor een prof. meting. In iedergeval graag hulp.

Overgens betreft het deze mtb: Link foto internet, helaas niet van mijn eigen fiets
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 24 nov 2009 07:26

Soms is het ook een kwestie van wennen aan de positie. de meetapparatuur van de fm geeft een indicatie maar heeft vaak marges van centimeters! je zult daarna alsnog door ervaring wijs moeten worden en het zelf moeten leren bepalen wat je voorkeur is. het ene frame is ook nog racier dan het andere.
succes met proberen, het gaat een keer lukken
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

stappertje
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2009 14:55

stappertje 24 nov 2009 10:39

Hoi Andreas,

Om met het belangrijkste te beginnen; wat is je lichaamslengte en welke framemaat (hart trapas tot bovenzijde zadelpenbuis) heb je jezelf aangeschaft.
Stel zadelhoogte af gelijk aan die op je racefiets (hart trapas bovenzijde zadel gemeten in het verlengde van de zitbuis natuurlijk).
Begin daar eerst maaar eens mee.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 24 nov 2009 20:02

Jup, zet de terugstand van het zadel en de zadelhoogte zo identiek mogelijk als op je racefiets (let ook op hoogte pedalen en dikte zool schoen). Verder zou je het beste zelf kunnen bekijken wat het beste fietst. Ik zou alleen minder gestrekt, en minder diep dan op de racefiets aanhouden vanwege de extra controle en de breedte van het stuur.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

andreasg
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 feb 2009 11:15

andreasg 24 nov 2009 22:15

Voor de extra info ik ben 191cm en binnenbeen lengte van 91cm het frame is een 20inch.
Ik zal het eens proberen met de zadelstand terugstand en hoogte van de race fiets over te nemen. Dan inderdaad maar eens een tijdje rondrijden daarmee.
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

stappertje
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jan 2009 14:55

stappertje 03 dec 2009 10:23

Hoi AndreasG,

Durf het bijna met zekerheid te zeggen dat je framemaat voor jouw lengte echt wat te klein is. Heb de frame geometrie van je fiets net bekeken en een jouw fiets heeft een vrij korte bovenbuislengte (dit is ook wel een beetje afhankelijk van hoe jij wil fietsen natuurlijk, wil je qua snelheid het onderste uit de kan halen of wil je juist toeren en een beetje ontspannen om je heen kunnen kijken naar boompjes en beestjes).

Normaal gezien is een 20 inch frame best geschikt voor personen met een lichaamslengte van 185 cm. In jouw situatie zou je het best een 22 inch frame hebben van het door jouw geprefereerde merk en type fiets.

Je kunt natuurlijk wat gaan compenseren met de stuurpenlengte maar persoonlijk vindt ik dat je die max. 2 cm. korter of langer mag maken om de stuureigenschappen niet te veel nadelig te beïnvloeden.

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 03 dec 2009 15:18

Tja, ik ben 1.87 en rijd op een 19". En ik zit prima. Mijn fiets zou dus officieel te klein zijn voor mij, maar dat is dus niet zo.

Wil je weten of AndreasG goed op zijn fiets zit, zou je een foto moeten zien waar hij op de fiets zit, en zijn lenigheid kennen.

Oohja. Een mountainbike frame moet klein zijn. Hoe kleiner een frame is, hoe wendbaarder het stuurt. Check voor de grap eens de foto in onderstaand topic ;).
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... a&start=45

NB: Is inmiddels nog een spacer weg onder de stuurpen.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

pim555
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:36

pim555 03 dec 2009 21:17

Zonder de geometrie van deze cube bekeken te hebben denk ik dat 20" inderdaad aan de kleine kant is. Ik heb zelf getwijfeld tussen een Trek 8500, Stevens Manic en Cube Reaction E CR. Ik heb op de Stevens 20" gereden en vond die te klein, ik zat veel te diep. Uiteindelijk heb ik een Trek 19.5" gekocht. Bij de Trek is de bovenbuis langer en het balhoofd hoger waardoor ik precies goed zit (1.89, 91.5 beenlengte).

Gr.Pim

andreasg
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 feb 2009 11:15

andreasg 03 dec 2009 22:58

Helaas denk ik niet dat ik hem weer kan inruilen dus ik zal het toch met de 20 inch moeten doen.

De stuurpen is al 12cm die wil ik zeker niet langer maken. Denk niet dat dit de stuur eigenschappen ten goede zal komen.

Wat betreft het fietsen, ik rij geen westrijden en ga dit ook niet doen.
Ook hoef ik niet helemaal rechtop te zitten om lekker om me heen te kijken een ´normale´ sportieve zit is waar ik eigenlijk naartoe wil.

Ik zal dit weekend eerst eens proberen om de juiste achterstand van het zadel ten opzichte van de pedaalas te bepalen. Of anders toch maar eens een professionele meting laten doen.
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

barrel3
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mar 2007 13:49

barrel3 04 dec 2009 21:10

hey ,

Ja je fietsemaker heeft je echt een te kleine fiets verkocht , dus ik zou zeker terug gaan naar je FM .

Als je een profi meting wil doen in de kop van NH zou ik als k jou was naar beukers gaan in petten . kost dacht ik ongeveer 40- maar dan zit je wel goed op je fiets !

gr

andreasg
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 feb 2009 11:15

andreasg 06 dec 2009 13:56

Toch als ik via wrenchscience.com mijn maten invoer kom ik op het volgende uit:

WS Recommended Sizes
Frame Size center-to-center: 19 in
Frame Size center-to-top: 20 in
Overall Reach: 68.50 cm
Saddle Height: 80.35 cm
Handlebar Width: 46 cm

Dan zou je toch weer zeggen dat het frame dus wel gedegelijk op maat zou moeten zijn!?
.......__o
.......\\<,
....( )/ ( )..

pim3
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 06 mei 2007 21:26

pim3 06 dec 2009 20:13

Wat is iedereen hier toch aan het neuzelen over een fiets die zeker niet past :rolleye:. Dit gaat werkelijk nergens over. Hoe weten jullie in godsnaam dat die fiets te klein is? Jullie hebben AndreasG nog nooit live gezien, en al zeker niet op de fiets zien zitten (neem ik logischerwijs aan). Oordeel dus niet over een te kleine fiets, want dit wéét je niet. Bij 17" oid. zou dit een ander geval zijn.

Een fiets met een stuurpen van 120 mm is niet raar, gaat nog goed. Een lange zadelpen zul je wel nodig hebben verwacht ik, maar zou ook best kunnen dattie zo goed is. Stuur van 46 cm is onzin, zou misschien het beste zijn voor op een racefiets, maar houd voor op de mountainbike minstens 50 cm aan, zeker met jouw lengte. Persoonlijk zou ik het stuur niet afzagen, en gewoon met de huidige lengte rijden. Meeste flatbars zijn 580-600 mm, voor gemiddeld mountainbike gebruik prima.

Neem in ieder geval de zadelterugstand en zadelhoogte over, en experimenteer dan eens hoe de maten van wrenchscience uitpakken. Deze zijn niet zaligmakend (verre van zelfs), maar het is alvast een uitgangspunt.

En laat je vooral niet van de wijs brengen door ongefundeerde uitroepen ;).
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

Plaats reactie