Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fitniss bike specifiek voor tacx fortius welke?

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 07 dec 2009 13:01

De titel geeft het eigenlijk al aan. Mijn vrouw en ik zijn voornemens een tacx fortius aan te schaffen alleen mijn vrouw heeft hier nog een fiets voor nodig. Ze heeft al een aantal keer proef gereden op een racefiets maar het stuur & houding vindt ze niet veel.

Hiernaast heeft ze al 4/5 jaar gespinnend en die fietsen vindt ze eigenlijk perfect. Hierdoor en met hulp van locale LBL zijn we op een fitniss bike gekomen. racefiets eigenschappen maar met rechtstuur en wat hogere fietshouding.

Nu zijn we op zoek naar een fiets die aan de volgende punten voldoet.

- Racefiets/Fitniss bike met recht stuur
- Prijs max 800 euro maar liever/liefst minder aangezien die alleen op de tacx staat.
- zelfde versnelling als racefiets zodat ze ook de bergen op kan met de RLV van Tacx. ( zeer lichte versnelling dus 27 achter )
- Materialen van fiets goed genoeg dat ze het ook fijn blijft vinden om op de tacx te blijven trainnen


DE LBL liet de Specialized Sirrus elite zien

Graag hoor ik wat jullie idee'n zijn en wat jullie zouden doen met het oog op bovenstaande puntjes.
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

lennardp
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 sep 2009 22:09

lennardp 07 dec 2009 17:35

kijk ook eens naar een Stevens Strada 600 of strada 800...misschien ook wel iets.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 07 dec 2009 17:51

Wacht: je gaat een fiets kopen alleen voor in de tacx?`Dan voldoet toch elke MP bike? Eventueel een ander stuur er op voor de houding...

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 07 dec 2009 18:11

Je moet je eigenlijk vooral focussen op de houding, volgens mij is op de Tacx de kwaliteit van de groep veel minder belangrijk dan op de weg. De slijtage is veel minder omdat er geen vuil en vocht aan de fiets komen. Verder is het goed om een verstelbare stuurpen erbij te hebben zodat je makkelijk de houdding kan aanpassen.

Zelf zou ik voor een eenvoudige Trek Hybride/fitnessbike gaan. De adviesprijs voor het basismodel (Skye) is 299, daarvoor heb je een 7speed 13-34 en 48-38-28 voorbladen wat meer dan voldoende is volgens mij. Er staan 26" MTB wielen onder maar daar heb je ook gewoon trainerbandjes voor. Het is volgens mij enorm zonde om een erg dure fiets te kopen om enkel en alleen op de Tacx te gebruiken. Als je er ook mee op de weg gaat rijden vind ik de FX serie prachtige fietsen maar de zit is daar wel een stuk dieper.

Ik zluit me verder aan bij Corniel, op Marktplaats staan genoeg dames MTB/Hybrides te koop voor een prikje.

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 08 dec 2009 13:53

ik ga inderdaad alleen een fiets kopen voor tacx, mijn vrouw is wel zo als het bevalt, schakelt makkelijk goed, kan goed 12% beklimmen ( lees genoeg terugschakelen ) dan blijft ze het doen, heeft ze een krakemikkege fietst, piept of kraakt het of kan ze niet genoeg terugschakelen en valt ze stil op de virtuele montventoux of alpe d'huez tja dan is het verhaal snel over.

Vandaar dat een goede fiets, met goede fietshouding en materialen wel een beetje een must is anders is goedkoop duurkoop heel snel geworden.

Ik heb zelf nog de Gazelle Spn 2 gevonden rond de 600 euro met tiagra/105 erop of de Gazelle SPN 3, de strada 600 heeft de zelfde prijs als de Specialized Sirrus eigenlijk net wat te stevig geprijst.

p.s. De fietsenmaker zij ook, een berg beklimmen op de tacx is net zo zwaar als in het echt waarom dan een slechte fiets gebruiken voor binnen als je dat niet doet voor buiten? de fietshouding, tijdsduur en kracht is net zo lang.

bibske wat bedoel je met FX serie?
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

mikethebike
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23

mikethebike 08 dec 2009 14:52

dijkjes schreef: DE LBL liet de Specialized Sirrus elite zien

Graag hoor ik wat jullie idee'n zijn en wat jullie zouden doen met het oog op bovenstaande puntjes.


Geweldig dat er mensen zijn die sport serieus nemen, en dan ook gelijk een goede aanschaf willen doen! Maar in dit geval vindt ik het enigzins overdreven om een fiets voor de Tacx aan te schaffen. Koop een Schwinn spinfiets of ga naar de sportschool en daar spinnen want ook dat is zeer zwaar. Op een Tacx trainen is een geweldige uitvinding maar op daar echt op te trainen en dan naar een col te rijden en te beklimmen is wel "gemakkelijk". Klimmen leer je niet op een Tacx of op een fietsergometer, maar in de praktijk.
Zou wel aanraden om een knappe fiets te kopen, maar geen dure Sirrus of gelijke fiets. Binnen heeft een fiets niet zo veel te lijden, dus hele dure onderdelen zijn niet nodig. Wel ergometer banden!!!
It's nice to be important, but it is more important to be nice.

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 08 dec 2009 17:45

MikeTheBike, mijn vrouw heeft 5 jaar gespinned en helaas zal het lastig gaan worden voor haar om dit voor te zetten als we straks kinderen hebben ( vanwege mijn fanatieke fietshobby ) dus iemand moet thuis blijven. Vandaar dat dit om de hoek kwam kijken, ze kwam zelf eerst met een spinfiets maar dit gaat ze gewoon niet thuis op zolder volhouden en ik vindt thuis spinnen al helemaal niks aan ( wel op de sportschool wat ik al 5 jaar doe ).

Mijn vrouw zal in het echt gewoon niet gaan fietsen, geen bergen en naar alle waarschijnlijkheid ook niet buiten. Ze wil wel fanatiek binnen fietsen ( wat ze ook al deed, spinnen op de sportschool ). Ik daar en tegen zal wel bergen fietsen, ik ga zelfs speciaal op dit soort vakantie's met clubgenoten. Je moet het dus zien dat de tacx er wel voor bijde is.
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

roro27
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 10 jul 2007 18:12

roro27 08 dec 2009 23:55

Bibske schreef:bibske wat bedoel je met FX serie?


Trek heeft een zgn FX-lijn; dat zijn de fitnessbikes.

Ikheb zelf de Trek 7.2 FX gehad. Een prima fiets om mee te beginnen voor het wielrennen. Ik ben na een jaar naar een echte racert overgestapt.

Je zou bv aan de Trek 7.2 FX WSD kunnen denken
Een dag niet gefietst is als een dag niet gelachen.
Maar ik kan het niet bij het juiste eind hebben.
Blog Cyclingro

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 09 dec 2009 00:02

Dan ben ik bang dat de oplossing niet bij de beste / mooiste fiets voor op de Tacx ligt maar op een goede planning in het huishouden. Je geeft aan dat omdat jij graag wil fietsen, je vrouw thuis moet blijven en haar hobby (spinning) dan maar thuis moet gaan doen???
Tacx is helemaal anders dan spinnen, je zit alleen op dat kamertje, er is geen sportinstructeur die je aanmoedigt en er zijn geen vriendinnen om mee bij te kletsen. Daar kan zelfs de duurste fiets niet tegenop.

Ga op zoek naar een sportschool met kinderopvang, zoek een babysit voor twee uurtjes in de week of offer zelf twee uurtjes van je hobby op zodat je vrouw háár hobby ook kan blijven doen!!!

Ik ben vrouw en enorme materiaalfreak maar zelfs de mooiste fiets zal voor mij niet het verschil maken tussen wel of niet op de Tacx zitten. Ik kon vanmiddag kiezen tussen mijn chique Colnago racefiets op de Tacx en een ritje door de duimen met mijn 6jaar oude hybride (nieuwprijs 150 Euro) met de goedkoopste spullen erop. In een ander topic kan je lezen wat ik heb gekozen...

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 09 dec 2009 11:33

bibske schreef:Dan ben ik bang dat de oplossing niet bij de beste / mooiste fiets voor op de Tacx ligt maar op een goede planning in het huishouden. Je geeft aan dat omdat jij graag wil fietsen, je vrouw thuis moet blijven en haar hobby (spinning) dan maar thuis moet gaan doen???
Tacx is helemaal anders dan spinnen, je zit alleen op dat kamertje, er is geen sportinstructeur die je aanmoedigt en er zijn geen vriendinnen om mee bij te kletsen. Daar kan zelfs de duurste fiets niet tegenop.

Ga op zoek naar een sportschool met kinderopvang, zoek een babysit voor twee uurtjes in de week of offer zelf twee uurtjes van je hobby op zodat je vrouw háár hobby ook kan blijven doen!!!

Ik ben vrouw en enorme materiaalfreak maar zelfs de mooiste fiets zal voor mij niet het verschil maken tussen wel of niet op de Tacx zitten. Ik kon vanmiddag kiezen tussen mijn chique Colnago racefiets op de Tacx en een ritje door de duimen met mijn 6jaar oude hybride (nieuwprijs 150 Euro) met de goedkoopste spullen erop. In een ander topic kan je lezen wat ik heb gekozen...


Bibske, ik ga op dit punt niet langer door maar als je goed heb gelezen, kies ze hier zelf voor. Mijn vrouw wil niet alleen naar de sportschool ( ze vindt het alleen samen leuk) ! en ze wil zeker niet buiten fietsen en al helemaal niet op een racefiets, al haar vriendinnen wonen 60km verder dus hier kan ze niet mee sporten op en ze is totaal geen materiaalfreak, ze wil alleen goed spul om fatstoenlijk op te fietsen op de TACX

Terug tot mijn begin vraag ik heb;

Trek FX
Stevens Strada
Gazelle SPN
Specialized Sirrus.

Bedankt alvast voor de reactie's over fietsen wij gaan onze gedachten hier over laten gaan.
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 09 dec 2009 11:48

Tja, ik werd een beetje kwaad van onderstaande zin:
MikeTheBike, mijn vrouw heeft 5 jaar gespinned en helaas zal het lastig gaan worden voor haar om dit voor te zetten als we straks kinderen hebben ( vanwege mijn fanatieke fietshobby ) dus iemand moet thuis blijven.
Dus je vrouw vond het leuk om met jou naar de sportschool te gaan en wil niet alleen gaan. Ik hoop voor je dat ze het wel leuk vind om alleen op de Tacx te zitten terwijl jij met je fietshobby bezig bent.

Een tip, neem haar mee naar de fietsenwinkel en laat haar de fiets uitzoeken waar zij blij van wordt. Op die manier heb je de grootste kans op succes...

perik
Forum-lid
Berichten: 2999
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 09 dec 2009 11:48

dijkjes schreef: p.s. De fietsenmaker zij ook, een berg beklimmen op de tacx is net zo zwaar als in het echt waarom dan een slechte fiets gebruiken voor binnen als je dat niet doet voor buiten? de fietshouding, tijdsduur en kracht is net zo lang.


Die redenering gaat echt niet op. Een goede fiets heeft ook eigenschappen als een goede geometrie, stabiliteit, stijfheid, wendbaarheid, gewicht, comfort etc. Allemaal dingen die buiten wel en op een Tacx helemaal niet aan de orde zijn. Een marktplaats goedkoopie volstaat daarvoor dus. Het geld dat je overhoud kun je dan investeren in een goed zadel, zo'n oranje Tacx band en extra dvd's voor je Fortius.

Plaats reactie