Over de wielersport en zijn beoefenaars.

MLLShf en anaerobe drempel ?

guidojp
Forum-lid

guidojp 09 apr 2011 23:38

Is MLLShf en de anaerobe drempel hetzelfde ? Ik kom op een aantal trainingssites deze termen tegen waarin ze gelijkgeschakeld zijn:

MLSShf: hartslag bij de maximal lactate steady state
Hf-AD: hartslag bij de anaerobe drempel = MLSShf

Mijn anaerobe drempel is onlangs tijdens een sporttest op 164 slagen per minuut vastgesteld. Als ik zelf MLSShf vaststel met onderstaande test kom ik op 173 slagen uit. Hoe moet ik dit met elkaar rijmen ?

-----------------------------------------------------------------------------------------
MLSShf vaststellen:
Je kunt de MLSShf ook zelf inschatten. Dat doe je op een traject waar je onafgebroken een half uur door kunt fietsen. Na een warming-up van een half uur begin je de test door zo hard te fietsen dat je hartfrequentie 80% is van je (geschatte) maximale hartfrequentie. Elke 5 minuten verhoog je de hartfrequentie met 5 slagen per minuut, totdat je alleen met moeite de 5 minuten met bijbehorende hartfrequentie kunt uitfietsen. Met 'moeite' wordt bedoeld: je benen 'lopen vol', je hebt je ademhaling niet meer onder controle en het wordt gedurende het 5 minuten interval steeds moeilijker de hartfrequentie vast te houden. Zodra je dit voelt, maak je de betreffende 5 minuten af en stop je de test. Je MLSShf (steady state) is 8 slagen/min lager dan de hartfrequentie bij de laatst uitgereden interval van 5 minuten.

-----------------------------------------------------------------------------------------
Specialized Roubaix
Gios Compact

guidojp
Forum-lid

guidojp 15 apr 2011 14:46

Ik kan me niet voorstellen dat niemand hier iets vanaf weet. Iemand ?
Specialized Roubaix
Gios Compact

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 apr 2011 14:56

Beide zijn een benaming voor hetzelfde. Conclusie is dus dat 1 van beide testen niet deugt. Sporttest bij een SMA uitgevoerd? Met ademgas-analyse?

De test die jezelf hebt gedaan is niet erg nauwkeurig.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 15 apr 2011 16:08

Inderdaad, naargelang het testprotocol zal er nog wel eens wat verschil in de gevonden waardes zitten.
Je moet een en ander ook meer bekijken als een zone en niet als hét omslagpunt.
In werkelijkheid kan je trouwens toch ook niet exact op een bepaalde hartfrequentie blijven rijden.
Bovendien spelen ook nog andere factoren mee zoals de omgevingstemperatuur, de mate van uitgerustheid vooraleer je de test aflegde......

Ik denk dat je redelijk juist zit als je je MLSS training uitvoert bij een harfrequentie tussen 160 en 170

Plaats reactie