Ben van plan om een Sram Force groep te kopen, maar nu wil het feit dat ik graag een compact wil maar deze groep een normaal 39-53 crankstel heeft. Is het mogelijk om de tandwielen van dit crankstel te verwisselen voor 34-50 ofzoiets bladen.
Heeft iemand trouwens ervaring met Sram Force 2009?
Ervaring Sram Force 2009/Compact bladen op crankstel
-
scott_marmotte
- Forum-lid
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 16 feb 2007 21:44
De force groep is (net als SRAM RED) leverbaar met een compact crankstel.
Ik heb SRAM RED Compact (vergelijkbaar met Force alleen iets lichter door andere materialen) en ik moet zeggen: perfect. Het schakelt duidelijk, trefzeker en super snel. Hiervoor had ik Dura Ace 7800 en dat kan niet tippen aan RED!
Tijdens BikeMotion 2009 zat ik wat te schakelen bij een Colnago met SRAM RED zegt een man tegen zijn vrouw: kijk schat! dat is nou dat electronisch schakelen....need I say more.....
Het schakelmechanisme is ook veel logischer dan Shimano als je het eenmaal gewend bent. Waar ik met Shimano heel soms nog wel eens verkeerd schakelde (lichter verzet ipv zwaarder) tijdens een sprint overkomt me dat nu helemaal niet meer...
Qua ergonomie (shifters) ook helemaal top....remmen: klasse...
Kan niet anders zeggen: SRAM is in 1 keer voorbij haar grootste concurrenten geschoten (DI2 niet meegerekend want veel te duur.....en mischien wel onzinnig gezien de kwaliteit van Force/RED)
Ik heb SRAM RED Compact (vergelijkbaar met Force alleen iets lichter door andere materialen) en ik moet zeggen: perfect. Het schakelt duidelijk, trefzeker en super snel. Hiervoor had ik Dura Ace 7800 en dat kan niet tippen aan RED!
Tijdens BikeMotion 2009 zat ik wat te schakelen bij een Colnago met SRAM RED zegt een man tegen zijn vrouw: kijk schat! dat is nou dat electronisch schakelen....need I say more.....
Het schakelmechanisme is ook veel logischer dan Shimano als je het eenmaal gewend bent. Waar ik met Shimano heel soms nog wel eens verkeerd schakelde (lichter verzet ipv zwaarder) tijdens een sprint overkomt me dat nu helemaal niet meer...
Qua ergonomie (shifters) ook helemaal top....remmen: klasse...
Kan niet anders zeggen: SRAM is in 1 keer voorbij haar grootste concurrenten geschoten (DI2 niet meegerekend want veel te duur.....en mischien wel onzinnig gezien de kwaliteit van Force/RED)
-
mister_arby
- Forum-lid
- Berichten: 945
- Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24
Scott_Marmotte schreef: Het schakelmechanisme is ook veel logischer dan Shimano als je het eenmaal gewend bent. Waar ik met Shimano heel soms nog wel eens verkeerd schakelde (lichter verzet ipv zwaarder) tijdens een sprint overkomt me dat nu helemaal niet meer...
Met shimano verkeerde hendel pakken? lijkt me sterk.. sowieso in de sprint verkeerd schakelen?..
ciclista schreef:vanpersie schreef: Is het dus mogelijk om op een normale groep, compact tandwielen te zetten?
Nee, steekcirkel is anders.
Volgens mij is de vraag of er bijv 34-50 bladen bestaan voor een steek 130 crankstel. Voor het binnenblad is 38T zover ik weet het kleinste. Buitenblad is er sowieso vanaf 46T. 38-50 is in NL een hele goede combi.
...Only dead Fish go with the Flow...
Ik zou eerder de oplossing in de cassette zoeken als je een Force voor een mooi prijsje op de kop kan tikken.
Ik durf er vergif op in te nemen dat je je lichtste verzet hier in Nederland nagenoeg niet zal gebruiken, knie blessure of niet.
Ga je ooit een berg opzoeken in het buitenland of een weekendje Limburg......koop dan voor zo'n 150 euro een Rival compact cranksetje. (mocht dat nodig zijn)
Kan je je lagers gewoon laten zitten, beetje stelwerk en klaar.
2 bladen zullen je ook rond de 100 euro gaan kosten en met een dubbel en compact crank kan je de wereld aan en heb je een setje reserve cups.
Ik durf er vergif op in te nemen dat je je lichtste verzet hier in Nederland nagenoeg niet zal gebruiken, knie blessure of niet.
Ga je ooit een berg opzoeken in het buitenland of een weekendje Limburg......koop dan voor zo'n 150 euro een Rival compact cranksetje. (mocht dat nodig zijn)
Kan je je lagers gewoon laten zitten, beetje stelwerk en klaar.
2 bladen zullen je ook rond de 100 euro gaan kosten en met een dubbel en compact crank kan je de wereld aan en heb je een setje reserve cups.