Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Overzetten route naar Garmin Edge

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 09 jan 2010 20:58

Hallo,

onlangs heb ik mij een garmin edge 705 aangeschaft.
Nu wil ik graag een bestaande klassieker, zoals de tourversie Amstel Gold Race 2009 downloaden en overzetten naar mijn Garmin.

Op de site van de AmstelGoldRace heb ik een bestand gevonden dat bestaat uit een GDB-bestand (8kB) en KMZ-bestand (45kB). Deze kan ik opslaan op mijn computer, maar hoe krijg ik dit bestand nu zo dat ik hem kan overzetten naar mijn Garmin.

Ik heb ook het programma Mapsource.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 10 jan 2010 00:39

Het GDB bestand kan je zo in mapsource laden en naar je edge versturen.
Het kan ook, als je wilt converteren naar een koers, via www.gpsies.com


ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 10 jan 2010 02:04

[quote="Peterj"]@Cervelocastelli welkom op het fietsforum.
Je moet dat KMZ-bestand helemaal niet hebben maar doe het volgende:

[/quote]

en dan nog heb je een GDB-bestand, en een edge pakt geen gdb bestanden ?

(weet wel hoe (www.gpsies.com ), probeer aan te geven dat jouw plaatjes niet tot de oplossing leiden die TS vraagt, hoe handig ze ook lijken ....
Als je de OP goed leest, zie je dat TS het routebestand al gedownload heeft ... )

in het volgende posting op forum.gps.nl heb ik het al eens uitvoerig beschreven : hier dus
=============================================================================
Waar een GPX bestand staat, kan jedit ook vervangen voor een GDB-bestand, zolang er maar 1 route instaat (maar dat geldt ook voor een gpx)
=============================================================================

[quote=""Yvonne""][quote=""ted038""]
maak van zo'n gpx route eens een .crs via www.gpsies.com (en dan converteren(naar track) ) en kijk eens hoe je dat bevalt .... :wink:
(ikzelf wil niet meer anders op de edge, ook
-omdat van de route automatisch de hoogtemeters erbij gezet kunnen worden, zodat je op voorhand weet wat voor klimmen eraan komen
-je er de snelheid voor de virtuele tegenstander bij kan invullen, wat voor mij altijd weer wat extra motiveert bij alleen fietsen)


Oja. .crs bestanden zijn courses/koersen, op te starten via menu>training>koersen.....[/quote]

Graag nog een keer de volgorde van handelen om bovenstaand resultaat te krijgen.
Dus je download een gpx route of maakt er zelf een via mapsource (opslaan als .gpx). Dan deze via gpsies.com converteren naar een .crs en dan? Welke mogelijkheid kies ik dan in gpsies.com?[/quote]

- download .gpx of .gdb file
- controleer deze in mapsourse op rare dingen, corrigeer waar mogelijk
- sla deze op als " .gpx"
- gebruik deze .gpx of een reeds eigengemaakte voor te gebruiken op www.gpsies.com

open www.gpsies.com
(optie) kies rechtsboven voor nederlandse taal
kies voor tabblad " convert/converteren"
kies vervolgens bij "upload file / data uploaden" dmv "Bladeren" jouw .gpx file.
Bij " convert to/converteren naar" kies je voor [ o track "Garmin Course .CRS" ] (dus niet de waypoint versie)
via " show options" kan je dus extra opties selecteren, zoals:
-track reduction : voor de edge niet nodig
- SPEED/SNELHEID KM/H : de snelheid voor je virtuele tegenstander (heuvelop gaat deze langzamer, heuvelaf sneller)
-track omkeren : kan handig zijn om courses in beide richtingen te hebben ?
- ADD/REPLACE ELEVATION : dit voegt automatisch de juiste hoogtemeters aan de >CRS toe, zodat je op de edge het hoogteprofiel van de course kan zien (bijv. door paar keer op "mode" te drukken)

als alles nu goed ingesteld is naar je wensen, druk je op " CONVERT / CONVERTEREN" ebn enkele seconden later opent zich een " opslaan" popupje om te vragen waar je de >CRS wilt opslaan en met welke naam.

VERVOLGENS open je " Garmin Training Center"
open je " BESTAND > IMPORTEREN > KOERSEN" en ga je naar het opgeslagen bestand
deze aanklikken en op " openen" drukken.
Onder het tabblad " koersen" staat deze >CRS nu, en zal bij de volgende keer " verzenden naar apparaat (edge) " in de edge worden gezet.

Als deze in de edge staat, activeer je deze op de volgende manier (op de edge dus)
MENU>TRAINING>KOERSEN
vervolgens krijg je de lijst met beschikbare koersen
per koers (.crs / .TCX) kan je kiezen uit:
- doe koers
- wijzig koers (bij .crs alleen naam wijzigen)
- kaart (dus de hele route op het geselecteerde kaartmateriaal in EDGE, mogelijkgheid om in te zoomen etc om dele van de route beter te zien)
- profiel : hooogteprofiel van de route)
- wis koers

bij aanvang KOERS wel de registratie van tracklog en fietsgegevens zelf starten via " start/stop" of lap" , dit gebeurt niet vanzelf

Bij een course/koers is er via "MODE" een extra gegevensblad beschikbaar met naast 4 vaste velden, ook max. 4 keuzevelden. de vaste velden zijn "afstand tot(aal) koers","tijd tot(aal) koers","afstand resterend" en " doeltijd"
EN, eenmaal via de "MODE" knop tijdens een geactiveerde KOERS dit extra veld geselecteerd, kan je dmv het op/neer bewegen van de "joystick" naast de 1 t/m4 eigen gekozen velden (deze blijven dus altijd zichtbaar op de KOERS-pagina in bovenste helft vd pagina), ook kiezen voor:
-halve pagina met 4 vaste velden
-halve pagina met positie op kaart en KOERSlijn etc (incl. positie virtuele tegenstander)
-halve pagina met hoogteprofiel ((incl. positie virtuele tegenstander)
-halve pagina met virtuele tegenstander, incl. onderling verschil

Dat was het wel zo'n beetje ; eigenlijk dus helemaal niet zo moeilijk, toch ?

OJA, rondritten is geen enkele GPS echt gek op, dus ik vermoed de edge ook niet), dus om problemen te voorkomen zorg ervoor dat eindpunt niet hetzelfde is als startpunt (min. 100 meter ertussen ofzo?)
Ook routedubbelingen houdt een gps niet van, dus dit zou ook bij de edge eerder tot fouten kunnen zorgen. Probeer dit dus te voorkomen, of onthou de situatie, zodat je zelf daar de juiste richting weet.....

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 10 jan 2010 09:22

Volgens mij werkt een .gdb bestand wel met de edge. Ik converteer het echter altijd naar een course met gpsies.

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 10 jan 2010 13:32

Hallo,

heb nu het bestand opgeslagen op mijn computer.
Het bestand bestaat nu dus uit een GDB-bestand en KMZ-bestand.
Hoe kan ik dit GDB-bestand nu via http://www.gpsies.com converteren?

Ik open de site, kies voor het tabblad converteren en dien daar de data te uploaden.
Via browse kies ik het op mijn computer opgeslagen GDB-bestand en kies voor converteren naar Track: Garmin Course CRS.
Krijg dan echter de melding: data formaat is echter niet herkend.
Wat moet ik als data invullen/ingeven om te converteren?

Als ik echter vanuit Mapsource het GBD-bestand open verschijnt het bestand wel als nieuwe track in Mapsource. Vandaar zou ik de gegevens dus wel kunnen overdragen/verzenden naar mijn Garmin Edge, hoef dan niets te converteren toch?

Vraag me alleen af of het verschil maakt als deze nu als track of als route in mijn Garmin Edge laad?
Wat is dan het verschil tussen een route en track?

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 10 jan 2010 14:32

Oke, even de moeite genomen om de Edge aan de PC te hangen.
Het .gdb bestand kan je inderdaad in mapsource naar je Edge overbrengen.
GPsies kan niet omgaan met .gdb bestanden maar wel met .kmz.
Dus als je een oude vertrouwde .crs (=course) wenst dan moet je het .kmz met gpsies converteren naar Garmin Course CRS. daar ook evt de naam veranderen naar AGR150.
De verkregen koers zet je in de Edge (dus niet op de sd kaart) in de map "courses"

Succes.

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 10 jan 2010 18:00

Dank voor alle informatie,

begin nu eindelijk onder de knie te krijgen hoe alles in zijn werk gaat.
Heb de route nu als GPX-bestand op mijn computer.
Kan hem met dit bestandtype makkelijk opnemen in Mapsource en vandaar overbrengen naar mijn Garmin Edge.

Als ik na afloop van mijn rit de gegevens wil overzetten naar Garmin Trainingscenter, is het dan alleen een kwestie van het apparaat aansluiten op de computer en in Garmin Trainingscenter kiezen voor Bestand- Ontvangen van apparaat, of moet het dan weer omgezet worden in een *tcx bestand?

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 10 jan 2010 20:27

[quote="Cervelocastelli"]

Als ik na afloop van mijn rit de gegevens wil overzetten naar Garmin Trainingscenter, is het dan alleen een kwestie van het apparaat aansluiten op de computer en in Garmin Trainingscenter kiezen voor Bestand- Ontvangen van apparaat, of moet het dan weer omgezet worden in een *tcx bestand?
[/quote]

Precies zoals je schrijft :

Aansluiten , bestand ontvangen vanaf je Edge en dan zie je hem vanzelf op het scherm verschijnen.
Onder Totals zie je je gegevens . Onder Maps je kaart met de route en je kunt zelf wat gegevens noteren onder Notes.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 10 jan 2010 22:01

Let wel op dat je gpx wat storingsgevoelliger is dan een .crs bestand. Maar een gpx heeft natuurlijk ook z'n charmes. (routering)

cervelocastelli
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 03 jan 2010 15:22

cervelocastelli 11 jan 2010 18:22

Welk(e) voorde(e)l(en) zit er dan aan een *crs bestand ten opzichte van een *gpx bestand.
Gaan de gegevens van een *gpx bestand makkelijker verloren misschien?
En wat is dan het verschil het bestand onder te brengen als koers of als track?

Zie wel in Mapsource dat ik slechts 1 track per keer kan invoegen.

Gebruikersavatar
peterj
Forum-lid
Berichten: 1480
Lid geworden op: 06 apr 2006 01:19
Locatie: West Brabant

Gebruikersavatar peterj 11 jan 2010 18:35

[quote="Cervelocastelli"]Welk(e) voorde(e)l(en) zit er dan aan een *crs bestand ten opzichte van een *gpx bestand.
Gaan de gegevens van een *gpx bestand makkelijker verloren misschien?
En wat is dan het verschil het bestand onder te brengen als koers of als track?

Zie wel in Mapsource dat ik slechts 1 track per keer kan invoegen.[/quote]

Met een koers is het een kwestie van het streepje volgen, wijk je af van de route dan krijg je een pieptoon en zal je zelf weer het steepje moeten gaan zoeken.
Bij een gpx krijg je popup's wanneer je links of rechts af moet (erg storend vindt ik zelf, fiets liever een koers), wanneer je van de route afwijkt wordt de route opnieuw berekend en dan kan het zaakie wel eens vast lopen.
Mijn enige doel is trainen totdat ik geen pijn meer voel.

Plaats reactie