Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets kopen in Amerika

rennert
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2007 20:13

rennert 24 jan 2010 22:50

Heeft toevallig iemand recente ervaring met een nieuwe fiets in de VS kopen en deze zonder gezeik van douane (oftwel zonder zo'n 15% invoerrechten en 19% btw) Nederland binnen krijgen?

In maart ga ik 2 weken in de bergen van Californië fietsen. Aangezien mijn huidige fiets zijn beste tijd heeft gehad, had ik aanvankelijk het idee gevat om daar een nieuwe fiets te kopen (Specialized SW Tarmac SL3). Vanwege de huidige dollarkoers is die daar een stuk goedkoper is dan hier in NL (zelfde prijs in dollars als hier in euro's...).

Nu vond ik elders op dit forum een oude discussie over onderdelen uit de VS importeren, maar echt info over een nieuwe fiets vanuit de VS meenemen, ben ik tot nu toe niet tegengekomen... De kans lijkt me zeer groot dat ik er op Schiphol uitgepikt wordt en gezeik krijg, ook al zou ik de factuur enzo apart naar me zelf versturen.

Iemand ervaring en/of goede tips?

Rennert.
...ga toch fietsen!

kass
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 feb 2007 20:53

kass 24 jan 2010 23:04

Hoi Rennert,

Dit heb ik vorig jaar ook overwogen en niet gedaan.
Mijn grootste probleem was de tijdsdruk die je dan hebt om tijdens je vakantie een fiets te moeten kopen.
(Ik heb dus mijn eigen fiets meegenomen en die daar verkocht en vervolgens net weer een nieuwe in de EU gekocht.
Er zijn meerdere mensen die wel een fiets in de VS kopen en hem zonder problemen de EU inkrijgen (alstie maar gebruikt/vies is).
Als je weet wat je wilt en je kunt het krijgen waarom dan niet?

waar ga je precies heen?
lek............ker fietsen !!

swingray
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 apr 2009 01:45

swingray 25 jan 2010 00:07

Als je precies weet wat je moet kopen, dan is t geen probleem natuurlijk.
Dan koop je die fiets desnoods op Ebay.
Maar normaal gesproken zul je die extra invoer kosten moeten betalen.
Ook als-ie vies is, zul je een nota moeten overleggen a;s daar om gevraagd wordt.
Helemaal mooi is als je een NL nota hebt, dan betaal je dus niks extra.

binkie4
Forum-lid
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 dec 2007 21:06
Locatie: Rotterdam

binkie4 25 jan 2010 00:15

Met iedere nieuwe fiets heb je wel een paar ritjes nodig om tot de juiste afstelling te komen. Die tijd, plus de tijd die je nodig hebt voor de aankoop en het rijklaar maken door de verkoper, gaan allemaal van je vakantietijd af. Ik zou 'm dan liever hier kopen, of via Ebay hierheen laten verschepen. Bij aankomst kan je dan direct lekker fietsen.
Maar goed, dat is mijn mening. Voor wat het waard is.

rennert
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2007 20:13

rennert 25 jan 2010 22:01

Swingray schreef:Dan koop je die fiets desnoods op Ebay.
Maar normaal gesproken zul je die extra invoer kosten moeten betalen.
Ook als-ie vies is, zul je een nota moeten overleggen a;s daar om gevraagd wordt.
Helemaal mooi is als je een NL nota hebt, dan betaal je dus niks extra.


Via Ebay moet je volgens mij nog steeds invoerrechten en btw betalen als het binnenkomt. Dan ben je dus (nagenoeg) het voordeel kwijt van het kopen in de States.

Ik ben zelf ook van mening dat 'ook als ie vies is' je een nota moet kunnen overleggen. Dat wordt me wel duidelijk uit de info op de site van de douane. Het 'smoesje' dat ie vies is, trappen ze op Schiphol niet in.

Ik heb al contact gehad met een zaak in de VS en daar zeiden ze dat er vaker buitenlanders een fiets kopen en mee terug nemen met het verhaal dat ze hem al hadden en gewoon gefietst of koersen gereden hebben in de VS. Maarja, de douane zal waarschijnlijk nog steeds vragen om papieren en dan ben je de lul...
Vandaar dat ik me afvroeg of er mensen recente ervaring mee hebben.
...ga toch fietsen!

genesiz
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 16 okt 2008 01:41

genesiz 25 jan 2010 22:58

Je kan de vraag ook anders stellen. "Hoeveel mensen hebben hun fiets meegenomen naar de USA en hebben bij terugkomst de mededeling gekregen dat ze de bon moesten overleggen?"

Ik acht de kans zeer klein dat je gezeur krijgt. Als je op vakantie gaat met de fiets neem je niet je bon mee, die zit gewoon netjes in je administratiemap thuis. Ik ga genoeg op vakantie met mijn camera-spullen (ook naar de usa/canada) en heb buiten de normale driedubbele checkup voor bommen in mijn 50mm 1.8 lens geen vragen gehad voor mijn bonnen, terwijl de cameragear die ik gebruik meerdere malen goedkoper te krijgen is in het betreffende vakantieland.

Bestel/koop de fiets online, spreek met de koper af dat je op dag 1 of 2 gelijk langs komt en dat alles vantevoren dubbel gecontroleerd moet worden of alles wel juist is. Kwestie van een klein rondje fietsen om te testen voor aanschaf en lekker van je vakantie genieten. Zorg voor een goede vliegtuigdoos om hem mee te nemen naar huis en je zal nergens last van hebben. Na 2 weken fietsen zien je velgen (remrand) en banden er echt wel gebruikt uit, ga op de laatste dag nog eens over een stoffige weg en je hebt een "oude" fiets.

rennert
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2007 20:13

rennert 25 jan 2010 23:19

@ GenesiZ: ik zou je heel graag direct willen geloven :)

Dit vond ik nog op mtb.nl:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 20&start=0

Nogal uiteenlopend, net als nu hierzo :)

En er heeft tot nu toe nog niemand gepost: 'ja hoor, nieuw fietsje gekocht, beetje gebruikssporen erop maken en de douane deed nergens moelijk over'...
...ga toch fietsen!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4222
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 26 jan 2010 00:20

Je zou 'm bvb. aan het eind van de vakantie door een goeie FM in de US laten opsturen als 2de hands naar NL.
Want als ze hem er uitpakken bij de bagage na de vlucht, heb jij eigenlijk dan al een beetje fraude gepleegd door niets aan te geven. Als je hem bij een FM laat inpakken en opsturen, laat je daar de dagwaarde op zetten (dat is dan toch nog maar de helft na 2 weken afraggen ;) ), en als hij door de douane wordt belast, het zij dan maar zo. De prijs zou zelfs met tax nog lager moeten liggen wegens dollarkoers en goedkoper in de US.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

devoorzitter
Forum-lid
Berichten: 231
Lid geworden op: 19 nov 2008 14:24

devoorzitter 27 jan 2010 15:14

Een paar jaar geleden op fietsvakantie geweest in de VS. Noch bij aankomst in de VS, noch bij terugkeer in Nederland leverde dat problemen op bij de douane. Er zijn zat mensen die hun fiets meenemen met het vliegtuig, dus zo erg valt dat ook niet op.
Pinarello FP5: Record, Zonda. Pinarello Treviso: Veloce, Easton Vista SL

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 27 jan 2010 15:38

Ik heb tijdens mijn stage een fiets gekocht die ik achteraf naar Nederland heb verstuurd met een bedrijf dat bagage verstuurd. Ik kan me niet herinneren dat ik er nog veel voor heb moeten betalen bij de douane, wel moest ik mijn spullen zelf nog inklaren. Ik had daarnaast ook nog een tas met kleding en alles als "personal effects" verstuurd. De fiets was dan al wel 3 maanden oud, misschien dat dat er iets mee te maken had?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 jan 2010 16:21

Heb je eigenlijk al nagedacht over mogelijke garantie?
Als er een breuk in je frame komt, waar ga je die fiets dan naar toe brengen? Naar een Nederlandse importeur waar die fiets niet vandaan komt of moet je dan weer op vakantie.
Live fast; die young. mijn blog

rennert
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 apr 2007 20:13

rennert 27 jan 2010 22:52

rob74 schreef:Heb je eigenlijk al nagedacht over mogelijke garantie?
Als er een breuk in je frame komt, waar ga je die fiets dan naar toe brengen? Naar een Nederlandse importeur waar die fiets niet vandaan komt of moet je dan weer op vakantie.


Ik heb op de website van Specialized de garantievoorwaarden voor fietsen/frames doorgenomen en daar stond niks in over terugbrengen naar je oorspronkelijke dealer. Wel dat je alleen als eerste eigenaar garantie hebt.

In november nog een nieuw paar S-works Road schoenen gekocht (waanzinnige schoenen trouwens!!) en in die garantievoorwaarden stond wel dat je terug moet naar de oorspronkelijke dealer. Het verschilt dus per product.
...ga toch fietsen!

Plaats reactie