Zoals de titel al aangeeft ben ik nieuw hier. Ben wel al een tijdje aan het meelezen, maar dit is dan de eerste posting hier op dit forum.
Ik ben op zoek naar een racefiets om te kunnen toeren op de weg. Ik ben van origine mountainbiker, en zoek voor de zomermaanden dus een racefiets voor erbij om te kunnen toeren en het uithoudingsvermogen verder uit te bouwen. Ben wel redelijk op de hoogte van de hedendaagse mountainbikes, maar de laatste keer dat ik op een racefiets zat, was alweer ruim 20 jaar geleden.
Het is dus absoluut niet mijn bedoeling om wedstrijden te gaan rijden ofzo.
Punten die voor mij belangrijk zijn:
- comfortabele fiets aangezien de rug niet meer al te best is, en ik niet meer de jongste.
- degelijke afmontage
- budget ergens rond de 2000 euro
Nu heb ik inmiddels een shortlist welke ik heb samengesteld door op internet te zoeken, alleen wil ik ook graag jullie mening horen over de fietsen.
De volgende fietsen staan op de shortlist:
* Trek Madone 4.7
Frameset
Maten 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62cm
Frameset TCT Carbon, DuoTrap compatible
Voorvork Bontrager Race Lite, carbon w/E2 aluminum steerer
Wielen
Wielen Bontrager Race
Banden Bontrager Race Lite, 700x23c
Schakelsysteem
Versnellingshendel Shimano Ultegra STI, 10 speed
Voorderailleur Shimano Ultegra
Achterderailleur Shimano Ultegra
Crank Shimano Ultegra 50/34 or 52/39/30
Cassette Shimano 105 11-25 or 12-27 (triple), 10 speed
Pedalen n/a
Onderdelen
Zadel Bontrager R2
Zadelpen Bontrager Carbon
Stuur Bontrager Blade VR, 31.8mm
Stuurpen Bontrager Race Lite, 7 degree, 31.8mm
Balhoofdset Aheadset w/cartridge bearings, integrated, sealed, alloy; 1-1/8" top, 1.5" bottom
Remmen Shimano Ultegra w/Shimano Ultegra STI levers
* Colnago Ace
[img=http://www.colnago.com/contents/collect ... cation.jpg]
* Pinarello FP2
Material:Carbon 24IM12K
Fork:Onda FP Carbon Carbon 24IM12K 1 1/8 conifi ed 1 1/4 integral system
Rear Stay: Onda FP Carbon Carbon 24IM12K
Frame weight: 1250gr (Size 54)
B.Bracket: B.Bracket: Most® Croxover
Groep: Campagnolo Veloce
Verder complet afgemonteerd met M.O.s.t.
* Jan Janssen Sonic
COMPONENTEN SRAM Force
VORK carbon
STUURPEN Pro PLT
WIELSET Mavic Aksium
BUITENBANDEN Schwalbe Durano
ZADEL San Marco Aspide
PEDALEN geen
LAKDESIGN standaard
BINNENBANDEN latex
ZADELPEN Pro PLT
* Moozes typhoon
* Frame: Typhoon
* Design: Typhoon 01
* Vork: Deda Wave Full Carbon Voorvork Design
* Groupset: Sram Force Compact
* Position Set: FSA Pro Wing Zwart
* Zadel: Selle Italia SLR XC Wit
* Wielen: Mavic Wielset Aksium Zwart
* Banden: Schwalbe Ultremo R HD. Guard
Ik heb nog op geen van de fietsen daadwerkelijk gezeten, laat staan proef gereden. Maar op welke dingen moet ik nog meer letten.
Nieuw hier en zoekende...
Misschien ook even de specs posten, 'denk' niet dat iedereen dat gaat uitzoeken 
Je zoekt naar een comfortabele fiets vanwege je rug schrijf je, let dan op dat hij een wat langere balhoofdbuis heeft, zoals bijv. de Colnago Ace, dan zit je wat minder diep.
Je zoekt naar een comfortabele fiets vanwege je rug schrijf je, let dan op dat hij een wat langere balhoofdbuis heeft, zoals bijv. de Colnago Ace, dan zit je wat minder diep.
aha, op die manier.
Ik weet niet of ik perse een langer balhoofd zoek. Weet wel dat ik niet plat op de fiets wil liggen, omdat mijn rug dat niet volhoud. Maar dat is dus een kwestie van testen.
Op de mtb zit ik ook bij lange na niet rechtop, maar zoals ik hier sommige fietsen zie...dan krijg ik al pijn in mijn rug als ik alleen al zie dat het zadel een tiental centimeters boven het stuur staat.
Terwijl het bij mij toch ongeveer op dezelfde hoogte moet staan.
Ik weet niet of ik perse een langer balhoofd zoek. Weet wel dat ik niet plat op de fiets wil liggen, omdat mijn rug dat niet volhoud. Maar dat is dus een kwestie van testen.
Op de mtb zit ik ook bij lange na niet rechtop, maar zoals ik hier sommige fietsen zie...dan krijg ik al pijn in mijn rug als ik alleen al zie dat het zadel een tiental centimeters boven het stuur staat.
Terwijl het bij mij toch ongeveer op dezelfde hoogte moet staan.
Een goede meting lijkt me inderdaad wel zinvol, als je verkeerd zit zal zelfs de beste fiets nog vervelend fietsen. Dat staat dus ook nog wel op het todo lijstje.
De Pinarello is ook afgemonteerd met Campagnolo Veloce. Zal dat er boven ook nog even bijzetten.
Emotie speelt zeker mee bij de racefiets. De welvingen van de voor en achtervork van de pinarello vind ik helemaal geweldig. Maar daar moet je jezelf dan ook weer niet blind op staren.
Ik verwacht dat ik ongeveer een 5000 - 7500 km per jaar zal fietsen op de racer, daarnaast nog een 5000 km op de mtb. Dagtochten met een afstand van 150 km zullen geen uitzondering zijn.
Verder ben ik 1.80m lang en weeg ongeveer 80kg.
Wat ik zelf als voordeel zie bij de Jan Janssen en bij de Moozes, is dat je de complete fiets kan samenstellen met de onderdelen die je zelf graag wilt. Zonder dat je zelf een fiets moet gaan bouwen.
Zo genoeg info?
De Pinarello is ook afgemonteerd met Campagnolo Veloce. Zal dat er boven ook nog even bijzetten.
Emotie speelt zeker mee bij de racefiets. De welvingen van de voor en achtervork van de pinarello vind ik helemaal geweldig. Maar daar moet je jezelf dan ook weer niet blind op staren.
Ik verwacht dat ik ongeveer een 5000 - 7500 km per jaar zal fietsen op de racer, daarnaast nog een 5000 km op de mtb. Dagtochten met een afstand van 150 km zullen geen uitzondering zijn.
Verder ben ik 1.80m lang en weeg ongeveer 80kg.
Wat ik zelf als voordeel zie bij de Jan Janssen en bij de Moozes, is dat je de complete fiets kan samenstellen met de onderdelen die je zelf graag wilt. Zonder dat je zelf een fiets moet gaan bouwen.
Zo genoeg info?
De JJ en de Moozes zoals hierboven staan, zijn dan zo als ik ze graag zou hebben.
Waarom ik daar kies voor de SRAM is idd omdat ik dat ook op de mtb heb zitten. Maar ook omdat ik er goede dingen over lees, en het gewicht is lekker laag voor de complete groep. Sxheelt toch bijna 500 gram op de complete groep in vergelijking met de Shimano Ultegra groep.
In mijn lijstje met plussen en minnen heb ik bij de Madone ook eigenlijk alleen maar plusjes staan, alleen een klein minnetje ivm emotie. Wat dat betreft scoren de italianen daar heel erg hoog mee. Daarnaast moet ik ook wel weer bekennen dat ik hier thuis inmiddels al 2 trek fietsen heb staan waar ik erg tevreden over ben...een derde erbij zou niet echt een doodzonde zijn.
Waarom ik daar kies voor de SRAM is idd omdat ik dat ook op de mtb heb zitten. Maar ook omdat ik er goede dingen over lees, en het gewicht is lekker laag voor de complete groep. Sxheelt toch bijna 500 gram op de complete groep in vergelijking met de Shimano Ultegra groep.
In mijn lijstje met plussen en minnen heb ik bij de Madone ook eigenlijk alleen maar plusjes staan, alleen een klein minnetje ivm emotie. Wat dat betreft scoren de italianen daar heel erg hoog mee. Daarnaast moet ik ook wel weer bekennen dat ik hier thuis inmiddels al 2 trek fietsen heb staan waar ik erg tevreden over ben...een derde erbij zou niet echt een doodzonde zijn.