Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Remtechniek

markos
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 jan 2011 21:10

markos 17 apr 2011 11:22

Beste mede-wielrenners,

Graag zou ik van jullie vernemen welke remtechniek jullie hanteren in afdalingen en bij het nemen van scherpe bochten met hoge snelheid. Welke remmen gebruik je (alleen achterrem of een combinatie van achterrem + voorrem?) en in welke rem knijp je het hardst? Zelf durf ik de voorrem nooit zo hard in te knijpen omdat ik dan voorover zou kunnen vallen?

Bedankt!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 17 apr 2011 11:42

Gewoon beide remmen gebruiken en voorrem zelfs nog wat meer. Bij hard remmen kan je je gewicht wat naar achteren verschuiven en tot hallverwege de haarspeld een beetje blijven remmen. Bij het insturen moet je gewicht weer naar voren zodat je druk op je voorwiel krijgt.
Wat ook belangrijk is is het goed aansnijden van een bocht.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5964
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 17 apr 2011 11:43

WOW, over deze vraag zijn al topics volgeschreven maar ik kan alleen niet terug vinden.

De meningen over dit onderwerp verschillen overigens nogal. Maar ik zal toch even mijn visie op het geheel geven.

De voorrem van elk remmend voertuig is sterker en groter dan de achterrem. Als je remt, zorgen de natuurwetten er zelf voor dat de druk op het voorwiel komt te liggen. Als je beide remmen tegelijkertijd even hard inknijpt komt ongeveer 80% van de remkracht uit je voorrem. Je hoeft dus niet harder in je voorrem te knijpen om die 80% te halen. Het makkelijkst is dus om gewoon niet teveel na te denken en in beide remmen te knijpen. Zo houd je wat aandacht over om op de weg te letten. Gewoon vertrouwen hebben in de natuurwetten en je remkabels.

Over de kop slaan doe meestal bij lage snelheden door abrupt je voorrem tot moes te knijpen. Met hoge snelheden lijkt me dit onmogelijk. En ik zou niet wat er gebeurt als je op hoge snelheden je voorrem tot moes knijpt, maar het lijkt mezelf doodeng.
Live fast; die young. mijn blog

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 17 apr 2011 16:53

Vooral niet slepend remmen, je remt niet of je remt stevig.
De snelheid moet eruit zijn voor de bocht, in de bocht kun je nog wel iets bijremmen.
In de bocht remmen brengt risico's met zich mee, je gaat sneller onderuit.
Als je een goede bochtentechniek hebt kun je harder door de bocht en hoef je dus minder remmen.
Oppassen voor losse zaken - zand, grind oid -
Zorg ervoor dat je spullen tiptop in orde zijn, banden, velgen, remmen, eigenlijk je hele fiets.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 17 apr 2011 19:55

En goed de bocht door blijven kijken. Je rijdt automatisch naar de plek waar je naar kijkt.
Een voorbeeld hiervan is dat je in een bocht 1 boom hebt staan en auto's het toch presteren om daar tegenaan te rijden.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

kool486
Forum-lid
Berichten: 929
Lid geworden op: 17 dec 2006 11:44

kool486 17 apr 2011 20:08

ik rem voor de bocht met beide remmen ongeveer evenveel, een paar keer stevig als het nodig is. in de bocht niet remmen. altijd onderin de beugel als het hard gaat.
als je dezelfde bult eerst klimt, en daarna daalt kijk ik tijdens de klim naar bijzonderheden, gaten, grint en ander gedoe. daar heb ik tijdens de klim alle tijd voor. in de afdaling heb je dan de nodige voorkennis.
op ruime afstand achter een goede afdaler is ook handig. en al eerder genoemd, is er een gat in de weg kijk er naast, dan rij je er langs.
Funny the way it is

bram21
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 19 dec 2010 21:15
Locatie: willemsoord

bram21 17 apr 2011 20:24

rob74 schreef:
Over de kop slaan doe meestal bij lage snelheden door abrupt je voorrem tot moes te knijpen. Met hoge snelheden lijkt me dit onmogelijk. En ik zou niet wat er gebeurt als je op hoge snelheden je voorrem tot moes knijpt, maar het lijkt mezelf doodeng.

off topic:
je voorwiel blokkeert waarschijnlijk. of je buitenband draait om de velg

ontopic:
ik rem met beide tegelijk. en stop vlak voor de bocht met remmen, ik wil alleen soms m'n achterwiel nog wel eens blokkeren.
Climb like an Oreamnos, descend like an Accipiter

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 17 apr 2011 20:37

Je voorwiel blokkeert bij lage snelheid en het tot moes knijpen van je voorrem, maar je buitenband zal echt niet om je velg gaan draaien!

Overigens zie ik vaak genoeg mensen die zeggen hun achterrem te gebruiken maar nagenoeg nooit hun voorrem.
Vraag je het aan een motorrijder dan zal die zeggen voornamelijk zijn voorrem te gebruiken, stukje natuurkunde dacht ik zo...
Je achterrem slipt, je voorwiel duikt waardoor deze veel krachtiger en controleerbaarder remt.
Een noodstop met je achterrem wordt een slipper, met je voorrem sta je snel stil en houd je de controle.
mijn Flickr

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 17 apr 2011 22:27

jaapieo schreef:Je achterrem slipt, je voorwiel duikt waardoor deze veel krachtiger en controleerbaarder remt.


Ik weet niet waar je voorwiel naar duikt, maar zeker niet onder het asfalt.
Als ex-motorrijder (18 jaar in elk jaargetijde) kun je zeggen dat je eigenlijk alleen met je voorrem remt.
Ook bij de racefiets doe ik dat.
Het voorwiel duikt bij de motor en bij de racefiets niet. De voorvering duikt in, wat ook bij een auto gebeurd. Bij een MTB zal dit ook gebeuren, maar zeker niet bij een starre voorvork.
Verder gelden zoals hiervoor geschreven de natuurwetten.
Rem je te hard (wat zelden gebeurd bij hoge snelheden) dan ga je voorover (maar vaak is dat te hard remmen bij te lage snelheid).
Rem je achter te hard dan slijt je band het meest doordat je achterwiel blokkeert en doorglijdt. Doe je dit in de bocht dan ga je gegarandeerd onderuit.

Advies....voor rem gebruiken, zonodig achter wat bijremmen.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 18 apr 2011 00:59

Rechtuit op het vlakke > alleen voorrem (bij gladheid alleen achter)
Tijdens afdalingen > Voor en achter, stevig remmen, met tussenpozen
In een bocht > hooguit 'slepend' met beide remmen.
Da's hoe ik het doe.....
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 18 apr 2011 19:10

jaapieo schreef:Je achterrem slipt, je voorwiel duikt waardoor deze veel krachtiger en controleerbaarder remt.
marc v megroot schreef: Ik weet niet waar je voorwiel naar duikt, maar zeker niet onder het asfalt.
met je voorrem remt.
Het voorwiel duikt bij de motor en bij de racefiets niet. De voorvering duikt in, wat ook bij een auto gebeurd. Bij een MTB zal dit ook gebeuren, maar zeker niet bij een starre voorvork.
[/quote]
Dit ga je toch niet serieus menen? Natuurkunde is een appart iets ;) Dat je voorvork op de racer niet ingedrukt wordt betekend niet dat die krachten er niet zijn!
Mijn punt is gewoon dat je (jaa ook met de racer) meer druk krijgt op het voorwiel bij het gebruiken van de voorrem, bij de mtb auto en motor zal dit deels door de vering worden opgevangen, dat verandert nog niks aan de krachten die wel degelijk optreden als je met je racer de voorrem in knijpt.
marc v megroot schreef: Verder gelden zoals hiervoor geschreven de natuurwetten.

En ook bij de racer zal er dus meer druk op het voorbandje komen bij het remmen met de voorrem ;)
mijn Flickr

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 apr 2011 19:21

jaapieo schreef:Dit ga je toch niet serieus menen? Natuurkunde is een appart iets ;) Dat je voorvork op de racer niet ingedrukt wordt betekend niet dat die krachten er niet zijn!
Mijn punt is gewoon dat je (jaa ook met de racer) meer druk krijgt op het voorwiel bij het gebruiken van de voorrem, bij de mtb auto en motor zal dit deels door de vering worden opgevangen, dat verandert nog niks aan de krachten die wel degelijk optreden als je met je racer de voorrem in knijpt.


Da's toch precies wat Marc ook zei?
Volgens mij zijn jullie het gewoon eens :p
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie