Dag mensen,
Voor mij is dit de eerste keer op het forum dus vergeef me als ik de gewoontes niet weet.
Ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets, ik heb in het verleden af en toe op de mountainbike gezeten maar wil nu met vrienden lekker gaan toeren en in de bergen fietsen. Ik ben 68 kg en 192 cm lang, heel licht dus. Omdat ik een duursporter ben en het dus niet van kracht moet hebben, heb ik mij laten vertellen dat ik een lichte fiets nodig heb.
Nu heb ik 2 fietsen op het oog (moet er uiteindelijk 1 worden hoor):
De scott speedster met ultegra afmontage, aluminium frame, alex race 28 wielen en 8,6 kg
De stevens scf 105 met 105 afmontage, carbon frame, mavic aksium wielen en 7,9 kg
Het prijsverschil is 100 euro en is weegt niet mee in de keuze.
Wat is voor mij een goede keuze volgens jullie en wat vinden jullie van de wielen(alex heb ik nog nooit van gehoord), deze zijn belangrijk voor het licht fietsen begreep ik?!
Nou, da wast!!!
scott speedster s10 of stevens scf105
tsja, mijn vriendin rijdt af en toe mee op een speedster met ultegra afmontage en daar heeft ze nooit een probleem mee. Ik kan me voorstellen dat je eisen wat anders liggen, maar volgens mij is het gewoon een goede fiets.
Die scott konden we in een aanbieding kopen en zag er gewoon mooier uit. Y voila een keuze. Verder was ultegra wel handig, want daar rij ik zelf ook mee.
(Rijden je vrienden ook met shimano? handig voor tools en reserve odnerdelen op de camping)
Anyway,
ik zou je met jouw gewicht geen zorgen maken over de wielen.
Ik zou me ook niet blind staren op het gewichtsverschil. (maar dat is mijn mening).
Je kan wel een principe keuze maken tussen carbon of aluminium en dan verder. (zoek maar eens op het onderwerp)
Verder volgens mij zitten daar standaard hoge alu velgen in, die waarschijnlijk een (klein) deel van het gewichtsverschil maken.
Het is leuker om een setje wielen te upgarden dan een groep....En doe je dat waarschijnlijk ook sneller.
P.S.
Eigenlijk wel grappig, ik heb mijn oude mavic wielen in die scott gestoken en zou nog wat geld extra bespaard.
P.S. 2.
wielen hebben een extra invloed op de energie die nodig is om te versnellen/vertragen, Natuurlijk is er een soort wet die zegt kracht = massa, * versnelling.
Maar bij wielen (en specifiek de velgen) moet deze massa gaan draaien en ga je dus ook energie steken in het starten/stoppen van de middelpunt vliedende kracht. Hoe zwaarder (en groter) de velg, hoe groter die kracht. hoe moeilijker je versneld en hoe moeilijker je vertraagd.
P.S. 3
Op http://www.fiets.nl/stijfheidsmetingen.asp?id=5 staan stijfheidsmetingen van fietsen, misschien ook die van jou.
P.S. 4.
veel plezier met kiezen en fietsen.
Die scott konden we in een aanbieding kopen en zag er gewoon mooier uit. Y voila een keuze. Verder was ultegra wel handig, want daar rij ik zelf ook mee.
(Rijden je vrienden ook met shimano? handig voor tools en reserve odnerdelen op de camping)
Anyway,
ik zou je met jouw gewicht geen zorgen maken over de wielen.
Ik zou me ook niet blind staren op het gewichtsverschil. (maar dat is mijn mening).
Je kan wel een principe keuze maken tussen carbon of aluminium en dan verder. (zoek maar eens op het onderwerp)
Verder volgens mij zitten daar standaard hoge alu velgen in, die waarschijnlijk een (klein) deel van het gewichtsverschil maken.
Het is leuker om een setje wielen te upgarden dan een groep....En doe je dat waarschijnlijk ook sneller.
P.S.
Eigenlijk wel grappig, ik heb mijn oude mavic wielen in die scott gestoken en zou nog wat geld extra bespaard.
P.S. 2.
wielen hebben een extra invloed op de energie die nodig is om te versnellen/vertragen, Natuurlijk is er een soort wet die zegt kracht = massa, * versnelling.
Maar bij wielen (en specifiek de velgen) moet deze massa gaan draaien en ga je dus ook energie steken in het starten/stoppen van de middelpunt vliedende kracht. Hoe zwaarder (en groter) de velg, hoe groter die kracht. hoe moeilijker je versneld en hoe moeilijker je vertraagd.
P.S. 3
Op http://www.fiets.nl/stijfheidsmetingen.asp?id=5 staan stijfheidsmetingen van fietsen, misschien ook die van jou.
P.S. 4.
veel plezier met kiezen en fietsen.
Big... yeah, big bada boom.
beadnkt stynomite, mijn vrienden rijden idd ook shimano. Wat ik moet upgraden later maakt mij niet zoveel uit, daar is het ook een hobby voor. Maar de basis is belangrijk en daarom ben ik ook benieuwd of iemand ook ervaring heeft met carbon frames van stevens en de alu frames van scott.