Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Fiets om mijn zoontje bij te houden ;)

pinobird
Forum-lid

pinobird 13 mar 2010 17:01

Mijn zoontje is begonnen met wielrennen. Ik heb enkele keren met hem gefietst, maar kan hem onmogelijk bijhouden op mijn gewone fiets.

Ik moet er dus ook aan geloven. Heeft iemand suggesties voor een "simpele" fiets van rond de € 750,- waarmee ik van start kan gaan. Ik ben zelf 1.96 m en heb me laten opmeten. Ik zou formeel uitkomen op een frame van 62-63 maar mij is geadviseerd uit te kijken naar een frame maat 60 omdat deze wat stijver is dan een groter frame. Het verschil in maat kan dan door de zadelpin opgevangen worden.

Ik ben benieuwd wat jullie mij kunnen adviseren qua merk, type frame (normaal of sloping), schakel- en remgroep etc.

Vast bedankt!

Hans

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 13 mar 2010 18:26

Ik had juist begrepen dat een grotere maat stijver is, waarom niet gewoon de maat nemen die je hebt?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

ferry1982
Forum-lid

Gebruikersavatar ferry1982 13 mar 2010 18:31

grote maten zijn net zo stijf of soms zelf stijver dan een kleinere fiets. En koop liever een fiets die op jou maat is dan naar dat soort dingen te gaan kijken zeker in die prijsklasse.

Je zal bij de duitse aanbieders komen voor een fiets. Denk ik aan Canyon, Red Bull, Focus.
Allemaal degelijke fietsen voor niet te veel geld.
Ik weet niet hoe zwaar je bent maar zorg ook voor een paar stevige wielen erin.
Groep van Shimano 105 of ultegra bij Campagnolo Veloce of Centaur is goed

en voor de rest kijk ook wat goed bij je past

treker
Forum-lid

treker 13 mar 2010 22:00

Dat is helemaal niet waar wat jullie zeggen. Kleine frames zijn wel degelijk stijver dan een grotere frames. Dat is zelfs pure logica, maar als je een stijf frame wilt kun je het ook in zoeken in de soort materiaal waar het frame van is gemaakt. Veel mensen vinden een groot frame confortabel, maar confortabel is niet altijd beter! Ach ik kan hier nog eeuwen lange discussies over voeren hier.
How faster your spin, how faster you go

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 13 mar 2010 22:21

Trek(er) schreef:Dat is helemaal niet waar wat jullie zeggen. Kleine frames zijn wel degelijk stijver dan een grotere frames. Dat is zelfs pure logica, maar als je een stijf frame wilt kun je het ook in zoeken in de soort materiaal waar het frame van is gemaakt. Veel mensen vinden een groot frame confortabel, maar confortabel is niet altijd beter! Ach ik kan hier nog eeuwen lange discussies over voeren hier.

Hoi,

Natuurlijk is een groter frame per definitie slapper dan een kleinere maar ervan uitgaande dat de buizen even dik zijn.

Of je dat verschil ook daadwerkelijk merkt in praktijk is een tweede.

Voor zover ik weet hebben alle grotere frames dezelfde buizen en zijn dus slapper t.o.v. de kleinere maten.

Even zeer extreem gedacht. Stel je hebt een frame van 54cm en nu ga je dit frame EXTREEM uitbouwen (zelfde buizen maar nu langer) naar een hypoyhetisch mega 200cm frame. Dat gaat echt harder zwabberen hoor.

Ik weet zo niet of er ergens frame stijfheids metingen staan waarbij een klein frame wordt vergeleken met een groot frame.

Niet voor niets dat Fiets frames tussen de 56 en 60 cm pakt waaruit ik zou kunnen concluderen dat de stijfheid tussen een 56cm en 60cm frame niet al te veel verschilt.

Als je ook kijkt hoe die stijfheid bepaald wordt dan moet een groter frame wel 'slapper' zijn.

Quote van Fiets: 'Middels het belasten van het frame met gewichten meten we de uitwijking in millimeters. Die millimeters worden via een rekenkundig programma omgezet in getallen die bij elke racefiets netjes in een staatje verschijnen.'

Nu buig je een langere buis eenmaal makkelijker (grotere uitslag op het einde bij een bepaalde kracht) dan een korte buis.

Tja, en als je onder een super strak frame zwabbers van wielen zet dan boeit die stijfheid van het frame niet meer zoveel.

Mvg, Zorro

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

pinobird
Forum-lid

pinobird 13 mar 2010 22:31

Dank voor jullie reacties. Als ik kijk naar de groepen (Shimano 105 of ultegra bij Campagnolo Veloce of Centaur ) die geadviseerd worden ga ik volgens mij ver over de € 750,- heen. Datzelfde geld volgens mij voor de genoemde merken (Canyon, Red Bull, Focus)

De tip over de wielen vind ik wel essentieel. Waar moet ik dan op letten?

Groeten,

Hans

niklas2
Forum-lid

niklas2 13 mar 2010 22:42

Pinobird, als de 750 euro leidend is, dan wordt het een keuze tussen een zeer matige kwaliteit nieuwe fiets (vooral afmontage en wielen) of een goede tweedehands fiets. Nadeel van dat laatste is dat je er met een verstandig oog naar op zoek moet gaan. Wellicht heeft een FM in de buurt wat staan?
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

fjd
Forum-lid

fjd 13 mar 2010 22:53

Als het budget echt hard is dan zou je ook naar een Tiagra groep kunnen kijken. Het blijft een beetje vloeken in de kerk onder enthousiastelingen maar goed een 105 groep haal je op een nieuwe fiets alleen als er op veel andere onderdelen v/d fiets erg bezuinigd is. Dan liever een lagere groep en bv. betere wielen.

Fatsoenlijke keuze in 105 fietsen zit zo net boven de 1000,-. Tweedehands is natuurlijk ook een goede optie maar dan zit je wel met Niklas z'n opmerkingen.
Hoe harder je fietst, hoe eerder je thuis bent.

pinobird
Forum-lid

pinobird 13 mar 2010 23:05

Koga Full Pro Team , 60 cm frame, ultegra afmontage

Recent vervangen delen zijn:
1) balhoofd
2) trapas
3) stuurlint
4) wielen
5) achterband
6) ketting
7) tandwielen

De exacte specificatie is
Frame => Koga Miyata Full Pro Team maat 60, materiaal = aluminium + carbon voorvork
Wielen => Rigida Pro wielen
Groep => Shimano Ultegra triple 9 speed
Ketting => KMC

Vraagprijs € 595

Zie ook bijgevoegde foto

nickst
Forum-lid

nickst 13 mar 2010 23:20

en zo kom je nog eens op een leuke fiets.
het is inderdaad wel belangrijk om een fiets op de goede maat uit te zoeken.
hier heb je veel meer plezier van.
daarnaast is het natuurlijk mooi om met een top groep te gaan fietsen.
mocht dat buiten je budget vallen is ultegra nog wel een goede optie.

stinus
Forum-lid

stinus 13 mar 2010 23:56

dit lijkt me een mooie fiets, iig eentje waarmee je je zoontje bij moet kunnen houden :D
Wel even goed kijken naar de maat, anders zijn er nog zat andere te vinden...

corniel
Forum-lid HC

corniel 13 mar 2010 23:59

Een maatje 60 zou gezien je lengte wel eens wat klein kunnen zijn.

Afbeelding

Zoals hier afgebeeld is ie niet voor iedereen geschikt om op te zitten (diepte). Verder prima fietsje.

Plaats reactie