Hallo,
Ik sta op het punt om een fiets voor woon-werk te kopen (dagelijks gebruik, zo'n 20km enkel).
Ik twijfel daarbij nog tussen 2 Koga's.
Enerzijds een Citylite uit de comfort-reeks (maar dan met Magura HS33-remmen erop) die me dan 1.500 eruo zou kosten.
http://www.koga.com/nl/bike.asp?collect ... id=7896126
Of ééntje via de Koga Configurator (Signature). Ik heb er eentje samengesteld die op ongeveer 1.850 euro komt.
http://www.koga-signature.com/build-you ... atortype=1
Ik vroeg me of af die 350 euro extra dan nuttig besteed is (betere naafversnelling, dynamo, verlichting, betere kader met meer mogelijkheden op termijn, bagagedrager, spatborden etc?)
Of zijn die verschillen beperkt?
Is de houding op de Citylite sportiever (ik vind de afmetingen voor de Signature niet terug)?
Alvast bedankt voor de reacties!
Fiets woon-werkverkeer kopen
-
k_steenmans
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 mar 2010 15:31
Koen
De houding op de zelf samengestelde lijkt me sportiever dan de citylite door het stuur dat je gekozen hebt. Zelf zou ik de custom build pakken. Die is helemaal naar je eigen smaak opgebouwd. En hij ziet sportiever uit, iets dat mij wel aanspreekt.
Ik heb zelf pas een Trek X700 gekocht voor woon-werkverkeer. Misschien ook een alternatief?
Ik heb zelf pas een Trek X700 gekocht voor woon-werkverkeer. Misschien ook een alternatief?
Wat doe je ermee en in welke omstandigheden? Het maakt nogal uit of je 2x 20 km met een flink volle tas in Zuid Limburg fietst of dezelfde afstand op het fietspad in Drenthe. Om over stadsverkeer nog niet te spreken.
Zelf fiets ik (niet te vaak) naar het werk met een Gazelle Kathmandu (stevig frame) met vlinderstuur (afwisseling van greep), stevige dragers (vanwege soms zware tas), Schwalbe Marathon XR banden en Deore XT groep. Beide laatsten omdat ik de fiets ook voor trekking/fietsakanties gebruik. En dat kan ook meespelen in een keuze.
Volgens mij zijn beide fietsen in ieder geval goede fietsen. De laatste lijkt mij het leukst. Maar nogmaals, wat sjouw je mee en in welke omstandigheden?
Zelf fiets ik (niet te vaak) naar het werk met een Gazelle Kathmandu (stevig frame) met vlinderstuur (afwisseling van greep), stevige dragers (vanwege soms zware tas), Schwalbe Marathon XR banden en Deore XT groep. Beide laatsten omdat ik de fiets ook voor trekking/fietsakanties gebruik. En dat kan ook meespelen in een keuze.
Volgens mij zijn beide fietsen in ieder geval goede fietsen. De laatste lijkt mij het leukst. Maar nogmaals, wat sjouw je mee en in welke omstandigheden?
-
vdbisterug
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 14 dec 2008 10:35
Ik heb sinds enkele jaren een cannondale street.
Zeer stevig frame, Deore groep en Magura's. Fiets 2 a 3 keer per week naar men werk 25 km enkel.
De nieuwe series hebben trouwens een head shock en kunnen ook met een rohloff, maar dan zitten we natuurlijk in een andere prijsklasse.
Zeer stevig frame, Deore groep en Magura's. Fiets 2 a 3 keer per week naar men werk 25 km enkel.
De nieuwe series hebben trouwens een head shock en kunnen ook met een rohloff, maar dan zitten we natuurlijk in een andere prijsklasse.
Marco
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1898
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
In de vogelvrije fietser van januari stond een artikel over stadsfietsen. Nu is jouw fiets dat niet, maar het artikel ging over hoeveel weerstand losse onderdelen opleveren. het neagtieve effect van de Nexus naaf vond ik heel opvallend. of eigenlijk herkenbaar.
Zelf fiets ik veel woonwerk (afhankelijk van de route tussen de 25 en30 km enkele rit) met een van mijn stadfietsen. 1 daarvan heeft ook een Nexus naaf. de andere een Sachs naaf. Hoewel de fietsen veel op elkaar lijken (beide Batavus) is de Sachs fiets echt veel fijner.
Moraal van dit verhaal. of het, het verschil van die 350 euro waard is weet ik niet, vooral niet omdat ik geen ervaring heb met de naaf van je samengestelde fiets, maar ik zou voor woonwerk niet voor de Nexus naaf kiezen. Afhankelijk van je karakter kan het dan n.l. zo zijn dat je na een aantal dagen vette tegenwind de fiets maar even laat staan...
Een sportievere zit scheelt bij een wat langere afstand ook nog wel wat overigens.
Zelf fiets ik veel woonwerk (afhankelijk van de route tussen de 25 en30 km enkele rit) met een van mijn stadfietsen. 1 daarvan heeft ook een Nexus naaf. de andere een Sachs naaf. Hoewel de fietsen veel op elkaar lijken (beide Batavus) is de Sachs fiets echt veel fijner.
Moraal van dit verhaal. of het, het verschil van die 350 euro waard is weet ik niet, vooral niet omdat ik geen ervaring heb met de naaf van je samengestelde fiets, maar ik zou voor woonwerk niet voor de Nexus naaf kiezen. Afhankelijk van je karakter kan het dan n.l. zo zijn dat je na een aantal dagen vette tegenwind de fiets maar even laat staan...
Een sportievere zit scheelt bij een wat langere afstand ook nog wel wat overigens.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
-
k_steenmans
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 13 mar 2010 15:31
Hoi,
mijn traject is een stukje stad, en verder jaagpad en fietspad langs grote weg.
Bagage bestaat uit laptop, wat kleren en ete , dus wel wat bagage maar dan in de rugzak.
(kom zo op kleine 8.000 km per jaar met die fiets).
Het is niet echt de bedoeling om met de fiets te gaan trekken.
Klopt het dat zo'n naafversnelling toch ook om de pakweg 10.000 km moet vervangen worden?
En wat kost dat dan bij een fietsenmaker? Komt toch wel werk bij kijken lijkt me?
Dit is iets waar ik nog niet echt had bij stilgestaan.
En is dit idem voor een naafdynamo?
mijn traject is een stukje stad, en verder jaagpad en fietspad langs grote weg.
Bagage bestaat uit laptop, wat kleren en ete , dus wel wat bagage maar dan in de rugzak.
(kom zo op kleine 8.000 km per jaar met die fiets).
Het is niet echt de bedoeling om met de fiets te gaan trekken.
Klopt het dat zo'n naafversnelling toch ook om de pakweg 10.000 km moet vervangen worden?
En wat kost dat dan bij een fietsenmaker? Komt toch wel werk bij kijken lijkt me?
Dit is iets waar ik nog niet echt had bij stilgestaan.
En is dit idem voor een naafdynamo?
Koen
Hallo Koen,
om de 10000 een naaf vervangen lijkt mij sterk. Het zal aan de naaf liggen. De shimano Nexus 7 naven hadden niet zoeen beste naam. Maar die staat niet op jouw "lijstje".
Ik ben ook benieuwd hoe de nieuwe alfine naaf van shimano zal zijn. Je mag echt wel meer dan 10000 km verwachten.
Ik heb voor vergelijkbare afstand woonwerk een andere keuze gemaakt. Ik gebruik deze fiets als "winterfiets". Ik heb er klikpedalen en een ander zadel opgezet. Voor de rest is het een standaard Batavus Blockbuster. Deze fiets kost slechts iets meer dan 600 euro.
Ik heb hem nu meer dan drie jaar ingebruik. Elk jaar gaat er een nieuwe ketting op na de winter. Ook de tandwielen zijn al twee keer vervangen. De trapas is ookal aan de beurt geweest. Een keer de achterband (schwalbe Big Apple). Een keer voorlampje. En dat is het wel ongeveer. Hij maakt zoeen 5000 km per jaar. Na meer dan 15000 km is de naaf nog steeds goed. Het is nexus drie naaf. Als je er dan voor zorgt dat de overbrenging in de twee (1 op 1 weinig verlies) met je tandwielen een beetje mooi is heb je slechts twee versnellingen nodig. 1 voor wegrijden en 2 voor de rest.
De kruissnelheid in de 2 is rond de 30 kmh. Dat vind ik in het donker in de winter snel genoeg.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat er veel keuze is in goede woonwerk fietsen.
De koga's uit jouw selectie lijken mij prima fietsen. Ik zou voor de mooiste naaf gaan.
Groet Gert-Jan
om de 10000 een naaf vervangen lijkt mij sterk. Het zal aan de naaf liggen. De shimano Nexus 7 naven hadden niet zoeen beste naam. Maar die staat niet op jouw "lijstje".
Ik ben ook benieuwd hoe de nieuwe alfine naaf van shimano zal zijn. Je mag echt wel meer dan 10000 km verwachten.
Ik heb voor vergelijkbare afstand woonwerk een andere keuze gemaakt. Ik gebruik deze fiets als "winterfiets". Ik heb er klikpedalen en een ander zadel opgezet. Voor de rest is het een standaard Batavus Blockbuster. Deze fiets kost slechts iets meer dan 600 euro.
Ik heb hem nu meer dan drie jaar ingebruik. Elk jaar gaat er een nieuwe ketting op na de winter. Ook de tandwielen zijn al twee keer vervangen. De trapas is ookal aan de beurt geweest. Een keer de achterband (schwalbe Big Apple). Een keer voorlampje. En dat is het wel ongeveer. Hij maakt zoeen 5000 km per jaar. Na meer dan 15000 km is de naaf nog steeds goed. Het is nexus drie naaf. Als je er dan voor zorgt dat de overbrenging in de twee (1 op 1 weinig verlies) met je tandwielen een beetje mooi is heb je slechts twee versnellingen nodig. 1 voor wegrijden en 2 voor de rest.
De kruissnelheid in de 2 is rond de 30 kmh. Dat vind ik in het donker in de winter snel genoeg.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat er veel keuze is in goede woonwerk fietsen.
De koga's uit jouw selectie lijken mij prima fietsen. Ik zou voor de mooiste naaf gaan.
Groet Gert-Jan
Redelijk snel fietsen is best grappig.
Is de Trek Soho iets voor woon werk
Ik wil best mijn racefiets schoonmaken na een tocht door de regen maar om dat te doen vlak voor het eten als ik van het werk nat geregend ben, daar heb ik weinig zin in.
Is er iemand die ervaring heeft met deze fiets?
Ik wil best mijn racefiets schoonmaken na een tocht door de regen maar om dat te doen vlak voor het eten als ik van het werk nat geregend ben, daar heb ik weinig zin in.
Is er iemand die ervaring heeft met deze fiets?
Geen ervaring met trek soho. Wel met cube hyde comp en de Staiger Hive 8. De eerste was met nexus 7 naaf en de laatste met alfine. De cube is na dik 30.000 km zware mishanedling overleden en nu vervangen door de Staiger. Poetsen doe ik inderdaad bijna niet. Als je van je werk komt wil ik eten, en niet poetsen.
Ik vind het een goed concept. Ik heb er trouwens wel een paar spatborden opgezet.
Ik vind het een goed concept. Ik heb er trouwens wel een paar spatborden opgezet.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.