Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Twijfel tussen 4 merken

rubenav
Forum-lid

rubenav 25 mar 2010 10:25

Goedendag,

Al sinds enige tijd ben ik op zoek naar mijn allereerste fiets. Ik ben al aardig wat merken afgelopen en heb nog een paar merken over, die ik graag even aan jullie wil voorleggen. Ik heb niet een al te groot budget, en deze fietsen vielen daarbinnen. Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen over deze fietsen:

1. Wilier Escape Tiagra 2010
De fiets
-frame materiaal aluminium
-maten XS, S, M, L, XL, XXL
-voorvork carbon
-crank Shimano Tiagra triple
-v/a-derailleur Shimano Tiagra, 3x9
-ketting/cassette Shimano Tiagra
-remmen Shimano Tiagra
-shifters Shimano Tiagra
-wielen Fulcrum Racing 7
-banden Vredestein Fiammante
-stuur/-pen Easton EA30
-zadelpen aluminium 31.6mm
-zadel Selle Italia Q-Bik flow
-gewicht 9.40 kg (L)
-veranderingen -
kenmerken triple butted, geintegreerd balhoofd,
-carbon vork

2. Bianchi Via Nirone Tiagra celeste 2009
De fiets

-Frame VIA NIRONE 7 Alu
-Fork Bianchi FL5 K-VID Carbon/Al C2C with Kevlar - 11/8"
-Headset Fsa ZS4-CUSTOM
-Shifters Shimano TIAGRA
-Rear Derailleur Shimano TIAGRA 9s
-Front Derailleur Shimano TIAGRA Triple
-Crankset Prowheel OUNCE-632 Triple 50/39/30
-Chain KMC X9
-Sprocket Shimano TIAGRA 12/25
-Brakes RC-466E - Forged Alloy Dual-Pivot
-Brake Lever integrated

3. Trek 1.5T 2010
De fiets
Frameset Alpha White Aluminum
Voorvork Bontrager Approved, carbon
Wielen Alloy hubs; Bontrager Approved alloy rims
Banden Bontrager Race AW, 700x23c
Versnellingshendel Shimano Tiagra STI, 9 speed
Voorderailleur Shimano Tiagra
Achterderailleur Shimano Tiagra
Crank 50/39/30
Cassette SRAM PG-950 11-26, 9 speed
Pedalen Nylon body w/alloy cage

4. Giant Defy 2 triple 2010
De fiets
Frame - ALUXX SL-Grade Aluminum
Voorvork - Advanced-Grade Composite, Alloy OverDrive Steerer
Stuur - Giant Connect, 31.8
Stuurpen - Giant Connect
Zadelpen - Giant Connect SL Composite, 30.9
Zadel - Giant Performance Road, Men's
Shifters - Shimano Tiagra
Voor derailleur - Shimano Tiagra
Achter derailleur - Shimano Tiagra
Remmen - Shimano Sora
Remhendels - Shimano Tiagra

Ik hoop dat het allemaal een beetje overzichtelijk is. Mijn excuses als er hier en daar wat informatie ontbreekt.

Mvg,
Ruben
Trek 2.1 2010

corniel
Forum-lid HC

corniel 25 mar 2010 10:56

Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou het niet doen. Niets ten nadele van je voorkeuren, maar als het compromis is dat je op Sora- en Tiagra-onderdelen uitkomt, doe je iets verkeerd imho.

Ga voor 105 (of hoger), of een SRAM of Campa equivalent. En als je budget beperkt is, kijk dan bij 'de Duiters'.

rubenav
Forum-lid

rubenav 25 mar 2010 11:00

Ik heb inderdaad niet zo'n groot budget. Ongeveer 1000 euro, maar daar wil ik ook graag de fiets en nog een kledingset van kopen. Jij raadt dus aan om, ook als volledige beginneling, niet te gaan voor Sora of Tiagra onderdelen?

En met 'De Duitsers' bedoel je de Duitse fietsmerken of de Duitse winkels?
Trek 2.1 2010

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 25 mar 2010 11:01

Ik zou voor een tweedehandsje gaan kijken. En dan een met bijvoorbeeld shimano 105 10-speed en wat betere wielen. Voor het budget heb je dan een veel betere fiets.

Let wel dat je met de fiets niet klaar bent. Je moet ook nog wat aantrekken. Bovendien verlangt een racefiets regelmatig onderhoud. De fietsenmaker is meestal een dure grap. Zelf doen kan natuurlijk ook maar dan moet je weer investeren in goed gereedschap. Ook moeten onderdelen regelmatig worden vervangen.

corniel
Forum-lid HC

corniel 25 mar 2010 11:08

@RubenAV: als het even kan zou ik daar verre van blijven. Vooral omdat het niet compatibele is. Je hebt in je keuzes vier merken staan die niet heel goedkoop zijn. Als je budget beperkt is (en dat is natuurlijk niet erg) zou ik dan alleen naar iets anders kijken. Merken als Cube, Stevens, Red Bull, Canyon.

Er is al veel over geschreven op dit forum. Er zijn mensen die altijd voor de 'prijsvechters' gaan. Zover zou ik niet willen gaan, maar ik denk dat je nu teveel inlevert.

pfff
Forum-lid

pfff 25 mar 2010 11:09

Ik snap wel wat Corniel bedoeld, die groepen zijn in het leven geroepen voor de lage budgetten, voor mensen die niet zo veel spannends van plan zijn. Aan de andere kant heb ik genoeg mensen de heuvels van Limburg prima door zien komen met Tiagra spulletjes. Je geeft aan absolute beginner te zijn, maar dat zegt niet zo veel over wat je van plan bent. Ook een beginner kan heel veel kilometers maken maar zal waarschijnlijk net iets minder van het materiaal vergen dan iemand die gedurende diezelfde kilometers het tempo er lekker in kan houden ;)

Als je budget nu niet hoog is, en je verwacht dat dat niet gaat veranderen in de komende tijd, dan kun je beter investeren in goed materiaal wat jaren meekan, en dus met je mee kan groeien, dan puur voor de merken en de looks van een fiets gaan. Een 105 groep is een goede suggestie, dat is een groep voor de serieuze toerrijder daar zul je jaren plezier van kunnen hebben.

er staat een artikel in de sticky topics over groepen en de verschillen:
http://forum.fiets.nl/topic.asp?TID=17041

rubenav
Forum-lid

rubenav 25 mar 2010 11:48

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het is misschien goed om te weten dat ik wel van plan ben om er serieus mee bezig te gaan, dus wil ik ook wel graag spul nemen waar ik even mee vooruit kan. Ik ben nu student, dus mijn budget zal niet enorm gaan stijgen, maar als ik een periode even wat minder biertjes drink en daarmee een fiets kan kopen waar ik langer mee kan doen, dan heb ik dat er zeker wel voor over.

@Corniel. Bedankt voor je reactie over de goedkopere merken. Ik had er niet echt een idee van dat de merken die ik zelf noemde duurder waren. Die kom ik gewoon op veel websites tegen. Ik zal eens naar die fietsen gaan kijken en dan gaan zoeken vanaf een 105 groep.
Trek 2.1 2010

corniel
Forum-lid HC

corniel 25 mar 2010 12:10

@RubenAV: Hoger dan 105 zal al snel out-of-budget zijn natuurlijk. Als je tweedehands gaat kijken (ook een goede suggestie) zou ik er op letten dat je wel 10-speed hebt, anders los je op het punt van compatibiliteit niets op namelijk.

Tiagra en zeker Sora zijn in de markt gezet om zeer goedkope fietsen in de markt te kunnen zetten. Dat is leuk voor de aanschafprijs, maar zoals pfff zegt: je hebt ook zo iets als onderhoud.

stinus
Forum-lid

stinus 25 mar 2010 14:17

ik denk dat een beginner juist ook groepen wel harder kan verslijten dan iemand die ervaren is bij hetzelfde aantal kilometers. Dit omdat fietstechniek mijns inziens er wel voor kan zorgen dat je je spullen gelijkmatiger belast....

justeltjo
Forum-lid

justeltjo 25 mar 2010 14:22

Waarom kijk je niet voor een Bulls? Ik zelf heb een Harrier (105) en fiets er met veel plezier mee, ben ook een beginner trouwens.

Maar dan zou je voor 1000 euro wel eens compleet klaar kunnen zijn denk ik.

watikjebrom
Forum-lid

watikjebrom 25 mar 2010 14:48

Is dit een optie?

http://www.mantel-tweewielers.nl/produc ... _2010.html

Hou je nog 200 euro over voor kledingsetje, schoenen, helm
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

rubenav
Forum-lid

rubenav 25 mar 2010 15:52

Ik had al even naar wat andere merken gekeken vanmiddag en Bulls is inderdaad een zeer mooi alternatief. De link die Watikjebrom plaats had ik al naar gekeken en dat lijkt me zeker wat. Hmm, ik ga er nog eens heel goed over nadenken. Cube had ook wat mooie modellen.

Ik woon in Wageningen, dus Mantel-Tweewielers ligt hier lekker vlakbij. Daar zal ik snel eens langsgaan.
Trek 2.1 2010

Plaats reactie